Eftersom mitt projekt tar sådan jävla tid, tyckte jag det kunde vara lagom med en lite mer körklar.
Har haft ögonen på en 58:a som stog ute i skogen hos en gubbe i byn.
Jag var ute och kollade på den för två år sen, och senast i höstas var jag förbi och snackade pris å sånt. Då var det inte riktigt aktuellt och tyckte nog priset var lite väl häftigt.
Men för nån vecka sen blev det lite mer allvarligt och jag åkte och granskade bilen mer noggrant och kom fram till att jag behövde ha den. Så vi drog loss den ur marken och till garaget där projekt starta inleddes.
Efter lite allmän översyn av bromsar som visade sig funka rätt bra och tätning av bensintanken, var tre små hål i den och tätat med typ gips

Jag var lite bättre och tätade med bensintålig epoxy...
Efter ett antal startförsök och inget hände kom jag på att kolla tändningen(bensin kom faktiskt bak efter ett tag), och visst var det så att den inte funkade, körde då på 6V och kollade med annan spole men gick sedan över till 12V (vilket skulle visa säg vara svårare än jag trott) och en spole jag visste funkade. Kollade stiften, bytte tändkablar och tillslut när jag filade brytarna slog det gnistor och motorn var väckt ur sin sömn.
Självklart var man tvungen att provköra lite, två varv runt garaget räckte tyckte jag d.v.s. innan hemfärd i bilen. Innan dess hade lampor byts till 12V så man syntes i mörkret.
I lördags tyckte jag att man kunde slutföra konverteringen till 12V och hade ju en generator liggandes. Så sexvoltaren slängdes bort och 12v skulle det. Vad jag absolut inte räknat med var att 12V var betydligt större i diam än den gamla. På min 67a som jag utfört samma procedur var de lika stora utvändigt, så i min enfald trodde jag att det skulle vara samma sak här, men det var det tydligen inte. Så jag tog tag i vinkelslipen och fixade till så generatorn passade bra.
Vad jag inte märkte var att acc-pumpen på förgasare tog i generatorn och medförde en glipa vid anslutningen och som då gjorde att jag inte fick igång motorn. Hur fixar man detta då?
Det enda jag kommer på är att kapa anslutningen för förgasaren på insuget och svetsa fast det igen någon millimeter i sidled. Frågan e bara om materialet är svetsbart, vad är det insuget gjort av?
Där står jag alltså nu...
Vad behövs göras:-Fixa rosten i golvet, se bilder
-Byta bromsvätska och justera bromsar på riktigt
-Byta däck
-Nya blinkersspak
-Motstånd för att köra pilarna på 12V
Vad skulle vara bra:-Sätta in motorn och växellåda från min 67:a (1500)
-Fixa bakstötis
-Fotsteg
-Sänka fram
-Snygga upp inredning, den ser helt förjävlig ut, en muskoloni har exvis haft party utan att städa...
-Fixa nyckel till original tändningslås
Vad har jag gjort:-Fått igång motorn
-Städat lite i inredning
-Fått igång motorn igen
-Handtag till förardörr
Lite frågor och funderingar:-Om jag lyfter i motorn och drivlina från min 1500:a, kan jag ta trumman från denna så jag har rätt bultcirkel för hjulen?
-Hur mycket bredare spårvidd resulterar bytet i? (edit: enligt manual är 67:an 1350mm mot 58:ans 1250mm torde bli ungefär samma vid trumbyte, om det går)
-Behöver jag noskon från nuvarande låda och sätta dit den på den nyare?
-Har för mig att det var betydligt trängre och meka med bla tändstiften på 67:an, är 1500:an bredare än nuvarande 1200:a?
-Vad är det för platta som sitter inne i bromstrumman bak? Tog tyvärr ingen bild, men har inte haft det på nån annan folka?
Bilder, är ju trots allt bildbanken detta:

Har Hakka 9 på den!

Mer bilder ligger på kameran som ligger i garaget, kommer lite senare