vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 18 jan 2018 05:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Indian Retro Projekt
InläggPostat: 01 mar 2008 17:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Hej hopp!
Det slog mig att jag kanske borde lägga upp en projekttråd här så att andra kan lära sig av mina misstag (och dumma frågor i allmänt forumet :lol:) på vägen till erfaranhet.

Bilen har döpts till Indian Retro eftersom att bilens färg är porsche indian red (kod: 80k) och eftersom att vi eftersträvar en retro look. Det skall inte bli någon calloker eller orginal "vakumpackad" bil utan en costumiserad orginal bil... mer åt sleeper hållet, Låg bil med fälgar och motor ;)

Ägare: Ulf (pappa)
Förste förare och delägare: Carl (jag)
Med entusiast: Max (lillebrorsan som har ca ett år kvar till körkort)
Att jag ofta skriver vi är alltså inte att tolka som att jag är schizofren :P

Här är två bilder på utgångsläget

Bild

Bild

Planer för bilen är:
• Snygg motor
- 36hk fläkthus, utan värme
- Rengöring
- Gömma kablar så gott det går
- Röda tändkablar
- Div. kromdetaljer
- Komplett effektsystem från topparna till tratten. Det behövs ingen värme i en sommarbil.
• Synkad växellåda
- Har en 69:ans växellåda som skall stoppas in.
• Minimalt med rost
- Ska slipa lite ytrost och eventuellt så plockas bilen isär och bottenplattan blästras nästa vinter.
• Sänkning
- Sänka bilen så att överkanten på däcken precis göms under skärmarna
• Nya fälgar (eventuellt)
• Ny snygg förmodligen grå inredning (så småningom)
• Dunka dunka
- Högtalare i hatthyllan (eventuellt undangömda under vinylen)

Länk till min garaget profil där du finner spec. på motorn m.m. finns i min signatur.

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Senast redigerad av Calle 27 aug 2008 08:23, redigerad totalt 11 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 feb 2007 22:15
Inlägg: 735
Ort: Ulricehamn
Den ser fin ut!

_________________
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=36929

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 17:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
xx-02-08 till xx+1-02-08

till att börja med höjs bilen till skyarna

Bild

var tvungen att köpa två högre pallbockar dagen efter för att kunna ta ur motorn.

___________________________________________________________

17-02-08

Resultatet av mitt första försök att ta ur motorn

Bild

Men efter lite råd av folk här på forumet så fick jag veta att motorn skulle lutas utåt (i överkant)... Tack så mkt!

tråd: http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=15647

___________________________________________________________

18-02-08

Så här bra gick det med lite råd...
(lossnade dock en flisa från fördelalocket)

Bild

Nu ( 01-03-08 ) är delar snart beställda för att fräscha upp motorn :D

____________________________________________________________

19-02-08

Den här dagen slipades den nya 69:a växellådan med stålborste som monsteras på vinkelslipen (och sandpapper där det var svåråtkomligt).

Bild

Den inhandlade växellådsbalken lackades med en rostskyddande zinkfärg


Bild

(lite osäker på dag så här i efterhand men jag tror att nedanstående hör till den här dagen)

Och sedan lackades båda växellådsbalkarna med svart motorfärg.

Bild

Även bussnoskonen svartlackerades

Bild

tråd: http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=15669

___________________________________________________________

24-02-08

Växellådan svartlackad i våran "lackeringsbox" :lol:

Bild

___________________________________________________________

01-03-08

Frågor inför helgens tänkta jobb:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=15705
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=15713

Idag ställdes framvagnen på maximal sänkning genom att lossa på bultar och sedan trycka upp hjulen med två domkrafter. Varav den ena, en saxdomkraft tippade när jag var klar :o ...som tur var så hade jag en pallbock någon millimeter under framvagnen så det lät bara lite men det var tur att jag inte låg därunder. Då hade det blivit geggigt i brallorna :lol:

Lyckades även sabotera kolven i hjulcylindern och en fjädertallrik då vi glömt att lägga ur handbromsen :oops: när vi skulle dra av den ena bromstrumman. Glömde den förmodligen eftersom att kronmuttern bara var lossad på den ena sidan då den andra sitter stenhårt fastrostad (har fortfarande inte lyckats få den att släppa).

Tyvärr hanns inte allt det tänkta jobbet med idag eftersom att det blev sådant krångel med bromstrummorna.

Någon som har tips på hur man får loss en fastrostad mutter?
Har provat att:
slå på den med hammare
dränka den i 5-56
slå på skiftnyckeln som sitter på muttern
"hänga" i skiftnyckeln
i princip lyfta det hörnet av bilen i skiftnyckeln :roll:
__________________________________________________________

Sådär nu tror jag att jag har fått med allt som gjorts hittills :wink:

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 19:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 feb 2007 22:15
Inlägg: 735
Ort: Ulricehamn
Prova att ha bilen på marken med däck på och värm muttern sen kan du använda ett långt rör som hävarm. Det måste funka :D

_________________
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=36929

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 19:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Ska prova det... tack för tipset

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 20:58 
Offline
Split Butcher
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2003 19:18
Inlägg: 1035
Ort: Stockholm
är det 36an som håller bakre trumman? finns om jag minns rätt ett verktyg gjort för att "slå" loss muttern... Annars kanske mutterdragare som "slår" kan vara en idé. Generellt är det skitsvårt att lossa denna centrumbult när bilen inte står med motor på marken och man kan dra handbromsen även då kan man dra så allt annat än muttern rör sig! Dom sitter som f-n... Jag har använt hjulmuttrarna för att fixera trumman och på så sätt få en hävarm som håller mot...

_________________
----
(O\U|U/O) Planerad reinkarnation av 1951 Split-skogsvrak
(O\U|U/O) Patinerad Svart 1957 Oval
(0)(=|=)(0) Nybesiktigad 1960 Ghia


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 21:05 
Offline

Blev medlem: 04 dec 2003 15:34
Inlägg: 372
Ort: Billeberga Skåne
Ett alterntiv om vad gäller kronmuttern är slägga, stämjärn och mycket tålamod

_________________
Bild
Bild
www.flaktfolket.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Jag har lyckats fixera däcket hyffsat med däcket på, plankor under och jag som håller i däcket. Ska försöka fixa en längre hävarm till skiftnyckeln och prova att värma den så får vi se vad som händer...

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 22:00 
Offline

Blev medlem: 24 feb 2008 12:14
Inlägg: 105
Ort: Marmaverken
Ett gott råd är att lägga skiftnyckeln i snickarlådan och skaffa rätt verktyg för ändamålet. En 36 mm hylsa med 3/4 dragskaft och förlängningsrör är ett alternativ, men ett ändå bättre är att skaffa en 36 mm slagnyckel.
Ett mycket effektivare verktyg än dragskaft med förlängningsrör då du kan göra magiska gester med handsläggan.
Skiftnyckeln har endast egenskapen att framkalla sjukskrivning vid arbete med dessa momentdragna muttrar. Det gör ont, det gör ont :cry:

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 22:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Jo får kanske fixa en sådan om det här inte går...

_____________________

Någon som har tips på vad man kan göra åt handbromsen?
Skulle vilja slippa den fula gummigrunkan. Tyget är klippt så fult
så något måste ju göras åt det och jag vill inte klä om hela golvet :?

Bild

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Senast redigerad av Calle 01 mar 2008 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 mar 2008 22:27 
Offline

Blev medlem: 04 dec 2003 15:34
Inlägg: 372
Ort: Billeberga Skåne
Englund skrev:
Skiftnyckeln har endast egenskapen att framkalla sjukskrivning vid arbete med dessa momentdragna muttrar. Det gör ont, det gör ont :cry:

Bild


Skiftnyckel duger utmärkt vid montering av IKEAs produkter...... Vad gäller bilar och större projekt är fast nyckel eller spärr att rekommendera

_________________
Bild
Bild
www.flaktfolket.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 00:13 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2003 19:24
Inlägg: 4485
Ort: Borggård
Skiftnyckel=muttersvarv!
Det är nog det verktyg jag använder minst.

_________________
Att meka utan verkstadshandbok är som att torka sig i arslet innan man skiter.

Artificial intelligence is nothing compared to natural stupidity!

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 08:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 sep 2004 09:12
Inlägg: 1356
Ort: Malmö
Förra helgen lyckades jag slita en stor skiftnyckel i bitar, alltså dela hela mekaniken. Det var en 22 mm bult (eller nått liknande tum-mått som jag inte hade i nycklar) som satt så långt in på en u-bult så att inte en krafthylsa var lång nog att nå in. Jag tog största skiftnyckeln och ett 1,5 m rör och drog, PANG sa det och skift nyckeln lossnade i tre-fyra bitar. Skitverktyg. Det blev till att kapa av skiten och köpa nya :twisted:

_________________
Mattsvart VW Typ 1, 1966 med 1600-motor och soltak
Dodge D-200 pickup, 1968
Jeep Cherokee 4.0, 1989


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 09:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
DDS skrev:
Skiftnyckel=muttersvarv!
Det är nog det verktyg jag använder minst.


Använder den endast i brist på annat... har även provat med rörtång
men det är svårt att sätta en längre hävarm på den.

Pappa köpte verktyg när han var på stan sist och upptäckte att en fast 36mm nyckel kostade mer än både en rörtång och en rejäl skiftnyckel :?...
Så det blev det sistnämnde alternativet som dessutom fungerar på varierande mutter/bult storlekar. Personligen så hade jag nog satsat på en hylsa.

Men nu ska jag snart iväg till gymmet och lyfta lite skrot sen köra lite gocart (inomhus) med en polare och försöka sätta ett nytt personbästa.

Sen så ska jag se om det fungerar att värma skiten.

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 10:23 
Offline
Split Butcher
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2003 19:18
Inlägg: 1035
Ort: Stockholm
Biltema har en fast nyckel som är överkomlig i pris. Specialverktyget tror jag finns på custom för en överkomlig peng. Håller med tidigare skribenter, en "skiftnyckel" för att lossa denna mutter kommer leda till att både du, skiftnyckeln och muttern är trasiga vid dagens slut.

_________________
----
(O\U|U/O) Planerad reinkarnation av 1951 Split-skogsvrak
(O\U|U/O) Patinerad Svart 1957 Oval
(0)(=|=)(0) Nybesiktigad 1960 Ghia


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 10:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jan 2003 14:02
Inlägg: 714
Ort: Uppsala
Skiftnyckel är skit. Dessutom ska muttern senare dras med 36 mkg och det lär bli svårt med en skiftnyckel (trots gymbesök).

Det här använder jag:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80119

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80138

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80154

och sedan ett tvåmeters stålrör på skaftet. Kostar inte så mycket och sedan lossar man och drar åt muttrarna med en hand.

_________________
1964 1500S Notchback
Tändinställningsdata för de flesta luftkylda VW


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 17:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Har lånat en FET rörtång av grannen. Ska fixa min naturkunskapsläxa sen så ska jag se om det går att få loss den, annars får jag fixa bättre grejer.

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 18:06 
Offline
VW-Mafioso
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 dec 2002 21:48
Inlägg: 2422
Ort: Norrköping
Hmm.... rörtång... är väl ungefär lika illa som en skiftnyckel.
Risken är ju att du förstör muttern och sen blir det ännu jä..igare att få bort
den. Vad är det för fel på en hylsa av rätt dimension som Henrik beskrev ovan? (mer än att du inte har den, förstås...)

_________________
Blå VW 1303S -73.
Mer info på Garaget

Inga träd skadades i samband med detta meddelande, dock blev ett stort antal elektroner störda i sina banor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 22:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Nu är trumman loss!
Det gick kanon att lossa kronmuttern med en fast nyckel som jag lånade av grannen och ett rör att förlänga med. Trumman var inte det minsta fastrostad det var bara jag som var ett j*kla klantarsel som försökte dra av trumman med handbromsen i. Hamrade till fjädertallriken lite som också gick sönder då trumman skulle loss men den verkar sitta nu. Kan ju inte vara några större påfrestningar på den?
Har även beställt nytt hjulcylinder så det ska snart vara fixat.


Har även beställt detta från dalhems.
• Stötfångarfäste bak inre med plåt -67
• Fläkthus svart, med doghouse (36hk)
• Kromat oljelock
• Generatorremskiva kromad 12V
• Tändkablar röd
• Fördelarlock till Bosch 009, helst svart alt röd
• Racing system 1 1/2" krom tratt
• Ljuddämpar insats till tratt

Och för ca 2 minuter sedan beställdes
1 st 2" kortad Pützerfisch justerbar framvagn till 1960 typ 1 bubbla

Anledningen till att det blev en 2" kortad är för att kunna köpa en passande krängningshämmare vid behov.

Skulle gissa på att det går in ett par Empi 5or iallafall om jag vill ha det.

Nu ska jag bara läsa mig till hur man lättast avlägsnar trummbromsarna och växellådan så att jag kan börja slipa lite rost.

Måste hålla med DDS om att det är jobbigt att torka sig i arslet innan man skiter :lol:

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 mar 2008 22:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 feb 2007 22:15
Inlägg: 735
Ort: Ulricehamn
Trevligt. Är du studerande du med? Eftersom du skulle läsa läxa?

Prova att handla hos classic vw riktigt bra service/pris.

_________________
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=36929

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03 mar 2008 10:27 
Offline
Split Butcher
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2003 19:18
Inlägg: 1035
Ort: Stockholm
rätt verktyg är a och o! biltemas billigaste round corner har alla råd med och räddar både humör, knogar och muttrar. hittills har jag inte dragit sönder nån heller.

_________________
----
(O\U|U/O) Planerad reinkarnation av 1951 Split-skogsvrak
(O\U|U/O) Patinerad Svart 1957 Oval
(0)(=|=)(0) Nybesiktigad 1960 Ghia


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03 mar 2008 14:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Johannes skrev:
Trevligt. Är du studerande du med? Eftersom du skulle läsa läxa?

Prova att handla hos classic vw riktigt bra service/pris.


Jupp, läser tredje året på designlinjen på GUC i uppsala. Ska söka till en industri designs utbildning och kommer jag inte in där så går jag antingen ett förberedande år eller så läser jag tekniskt basår och sedan civilingengör.

Köpte bälten och ngt mer tror jag därifrån men beställde ifrån dalhems nu eftersom att de har i princip allt på hyllan, det skulle ta tre veckor att få hem fördelarlocket men annars hade de allt på lagret.

Jonas på grubenwerks är riktigt trevlig han också, han som har svarat på alla (blev ganska många frågor och funderingar) mina mail.

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Senast redigerad av Calle 23 mar 2008 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03 mar 2008 15:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 jul 2006 08:12
Inlägg: 965
Ort: Skepparslöv (skåne)
fördelarlock kan du hitta på mekonomen....

_________________
Svenskt Buggyforum: Http://www.beachbuggy.se
Medlem av Fläktfolket :D http://www.flaktfolket.se
bilarna: http://www.garaget.org/magoo
Kör: Den "Röe" (Beach Buggy 1300 (1600 EP) -67) och "Blue Frog" (Beach Buggy 1500(1915cc) -67)
Objekt : Projekt FAT BLACK (beachbuggy 1300 -69 totalt nerplockad)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 03 mar 2008 15:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Jahaa det hade jag ingen aning om, nice!

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2008 22:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 sep 2007 16:42
Inlägg: 361
Ort: Uppsala
Tjohoo nu har delarna från Dalhems kommit :D

_________________
VW typ 1 1960 – 1775cc
Indian Retro – Projektråd
Indian Retro – Liten film ;D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010