fick en förfrågan att lägga upp en projekttråd på mitt lilla äventyr. även om jag har en sådan på zatzy så är det inte alla som har konto där och kanske vill klaga eller fråga på något....
Inspirationen börjar försvinna i och med ytterligare en sommar när bilen står i garaget. Tänkte om jag lägger upp en tråd om bilen så får jag diskutera lösningar, tankar, och kritik kring bygget kanske inspirationen infinner sig.
MÅSTE FÅ UPP BYGGTAKTEN IGEN! Bilen är en Volkswagen Typ 1 1200 från 1963. När den hämtades ut i april -63 från Scania i Södertälje hade den 1200cc, stora soltaket och adrenalinkittlande 34 hk. Numera är det lite annorlunda…
Motor:Gene Berg vev 84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
Mahle Cylindrar och kolvar 94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
Engle kamaxel, 308* duration vid 0 luft, 276* duration vid 0.500 inch luft, 0.419 @ kam, 0.628 @ vid ventil.
Pauter billetvippor, 1.5:1 utväxling.
Manton CrMo stötstänger.
044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar, titan retainers och clips. portade och polerade ytterligare för jämnare flöde i kanalerna. Mirafrästa säten med 3 vinkelsslipning.
11:1 komp med 0.1mm squishspalt.
4 st 48mm spjällhus med 4 st 400cc spridare.
GeneBerg Eq. Remskiva.
1 5/8" primärrör som går ut i en handpollerad kollektor och avslutas med 2.5" rör på "fatboy" dämpare.
Fullflöde oljesystem med extern 96 raders kylare samt separatat fläkt.
Växellåda:
Växelhus från en 1303s årsmodell 1975, Superdiff, svetsade drev och hårdare woodruff skiva. CrMo pinionmutter.
Utväxling; 1a= 3.78, 2a=2.06, 3a=1.26, 4a=0.93, R/P=.875
KEP steg 3 tryckplatta, original lamell, förlängd hävarm på urtrampningslagret.
Noskon och hockeyklubba från en Volkswagen typ 2.
ChassiePlattan från 1957.
länk/pinne framvagn med ventilerade skivor och Brembo (porsche) ok. CB droppade spindlar (sänker 2.5 tum).
Bakvagn IRS från 1303s årsmodell 1975. Typ 3 nav, MB 190 skivor och Saab 9000 ok.
Uretan bussningar lite överallt.
Stålomspunna slangar till bromsarna.
Bosch pump. Förfilter från Earl’s, huvudfilter från någon volvo.
AN-8 alurör matning och AN-6 retur.
Så här såg bilen ut när jag köpte den av C-E här på forumet;

Plattan köpte jag av Jonas och Jonas som för lite skruvar gjorde rent den från underredsmassa innan blästring (vilket enligt rykten ska ha varit kalas kul jobb). bilden är tagen efter att jag har målat den med POR-15.

Bakvagnen har ändrats lite. isvetsade IRS-hållare och cup stag samt den preppade växellådan.

En av mina favoritbilder. ventilerade skivor på droppade spindlar detta bör både få stop på den samt få den att sitta vackert.

en bild på motorerna. ena besiktningsmotor den andra "ha kul motor"

Hur ser det ut nudå? har bytt lite plåt...