vwtyp1.com
http://www.vwtyp1.com/forum/

Davids Projekttråd
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=16961
Sida 6 av 6

Författare:  David, Luleå [ 21 feb 2012 07:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Davids Projekttråd

Pickisen är ner på hjul igen. Lite krångel med handhavandet av säänkningssatserna.
Den ska sänkas lite till. Men garagetiden tog slut för den här gången.

Bild

Författare:  eing9911 [ 12 jun 2012 14:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Davids Projekttråd

Hur går det med typ3:an med typ4 motor? Funkar den kammen du valde bra?

Min typ4 motor har stått länge i stativet nu och just kammen är ett aber som jag inte kan bestämma mig för vilken jag ska ha. Det känns som att de kan haverera redan vid inkörningen vilket inte är så kul. Det enda skottsäkra alternativet verkar ju va Jake Rabys prylar men dels verkar han ju va lite knepig att handla av och sen kostar ju sakerna hur mycket som helst.

Författare:  David, Luleå [ 09 mar 2013 21:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Davids Projekttråd

Sorry har inte kollat i min egen tråd på ett tag.

Jag hann köra några hundra mil. Jag körde med dubbla solex 40 original typ4 gasare och dessa var min största begränsning. Motorn gick riktigt bra och jag tyckte om vridet i den både i stad och i snabbare landsvägstempo. Har inte varvräknare i bilen, men i 120 km/h hade jag mycket kraft kvar i omkörningarna.

Jag ställde undan bilen utan något extra ventiltick efter kanske 300 mil. Sen har den stått, nu i två år utan att jag varken startat eller kollat ventilspelet. Får se när jag får en lucka i husrenonvering och barn och fortsätter.

Det är så lite kvar... Bara tempgivaren i toppen och bränslepumpen så.

Författare:  David, Luleå [ 09 dec 2015 20:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Davids Projekttråd

Har kollat lyftet på kammen med ett skjutmått mot toppen, lite grovt, men tänkte att man skulle få en förvarning om kammen skulle ha några bekymmer.

Nu är det ju lite grovt mätt mot ej helt fixa punkter men alla ventiler lyfter inom 0,3mm rätt. Det är nästan felmarginalen på mätmetoden. Hur mycket brukar en kam gå ner sig om den väl börjar göra det?
Klart det beror lite på hur länge man kör på m.m. men på ett ungefär, kan man efter 300mil märka om det är nåt på gång på den körsträckan? eller syns det bara om jag mäter med en mera exakt mätmetod?

Sida 6 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/