[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
vwtyp1.com • Visa tråd - Davids Projekttråd
vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 20 okt 2020 06:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Davids Projekttråd
InläggPostat: 25 jan 2010 11:14 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 26 jan 2010 08:25 
Användarvisningsbild

När man monterar dessa ok på en Vw typ 1 så löser man ju den ändrade bromsledningsplaceringen genom att använda slangarna från typ 1 med trumbromsar. De är lite längre och passar direkt.

På typ 3an var det inte lika lätt. Styrarmen går precis ovan bromsledningsanslutningen så att slangen inte får plats.

Efter lite grubblande så löste jag det genom att ta ett brormsrör närmast mot oken, ett stabilare fäste i andra änden och en slang av typen med ett monterings fäste (som innerdelen på originalslangen) i bägge ändar.

Slangen kommer från nån Ford. Röret var en liten stump med nipplar i bägge ändar.

Slutresultatet blev riktigt bra. Nästa mål är andra sidan och att gå igenom huvudbromscylindern.

Bilagor:
Filkommentar: Här syns det var slangen tar i styrarmen
slang.jpg
slang.jpg [ 30.33 KiB | Visad 11522 gånger ]
Filkommentar: Röret monterat med slang och extra fäste
bromsror.jpg
bromsror.jpg [ 33.51 KiB | Visad 11522 gånger ]
Filkommentar: Lite färg på detta kan det ju se riktigt rejsigt ut.
skiva m ok.jpg
skiva m ok.jpg [ 33.24 KiB | Visad 11518 gånger ]

InläggPostat: 26 jan 2010 09:37 
Användarvisningsbild

Porschefälgarna sitter kanon på fastbacken!

- Typ1 59 -> fake soltakssplit - - Typ1 "USA-67a"

InläggPostat: 04 feb 2010 22:14 
Användarvisningsbild

Blir bigblock under bagaget...

Men frågorna hopar sig. Typ 1 motorerna börjar man ju vara van vid och vet ungefär vad olika kammar och durationer innebär. Vilka cylindersatser som ger vad och vilka slaglängder m.m.
Nu börjar allt på nytt.

Har iallafall en 85 hästars 1,8 liters AN motor att börja bygga på. Det är bra då man kan ha 85 hästar i en Vw 1600 med skivor. Då läser iallafall bilprovningen rätt på motorkoden :)

Sen tänkte jag använda en 2-liters vev i den och cylindrar. Men här åker jag dit. jag saknar cylindrar och kolvar. Om nån råkar ha en begagnad vettig uppsättning original grejer från en 2-litrare så hör av er.

Sen kommer kammen. Vill ha bra bottendrag, Kunna varva upp mot 5500-6000 varv och eventuellt montera turbo i framtiden. kanske en 270 graders web-cam. Men jag skulle ju nästan lika gärna kunna kasta en pil i telefonbiken och välja på det sättet med min kunskap om dessa :P

Imorrn börjas 1,8an slaktas för besiktning :)

InläggPostat: 05 feb 2010 14:04 
Användarvisningsbild

Man kan ju ha lite flyt också.

Em maskin gick sönder på jobbet. Den hade en luftkyld Deutz V6a. snackade lite med mekanikern som kom ut och vi hamnade på andra luftkylda motorer -VW- och kom in på typ 4or. Japp det låg en gammal motor på deras förråd.
Jag hittade igen ägaren till den. Den ska visst vara rätt fräch. De skulle ha den som flygplansmotor en gång men det blev aldrig av att bygga om den.
Motorkod GE. 1970cc -75 till -79 någonting.
Jo, jag får köpa den :)

Sen har jag skickat in en ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen. Bilen hade hunnit bli avförd från bilregistret under tiden den stått.

Nu här gamla registernumret till en -97 Volvo V70. Vilken skam för det ärofylda regnumret. Bara att hålla tummarna för att jag får ett nytt nummer som börjar på A, B, eller C. Då passar det bättre in på bilens årsmodell. Helst av allt ett C. Men det är ju slumpen som avgör.

InläggPostat: 05 feb 2010 20:08 
Användarvisningsbild

Ni har ingen vettig gammal 1200 el 1300 liggandes i garaget till vettig peng? Är ev i behov av en fungerande snurra.

InläggPostat: 08 feb 2010 13:57 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 08 feb 2010 22:18 
Användarvisningsbild

Gör så. Visste han skick på den eller var det bara nåt som låg och skrotade? Har skruvat ur och i såna där "jag har ju en sån där motor i ladan som du kan få" hela sommaren i hopp om nåt i dugligt skick.

InläggPostat: 09 feb 2010 17:52 
Användarvisningsbild

Inte lätt det där.

Jag köpte en sån motor en gång för en 500:-ing. Det var en 1300. När jag bytte olja när motorn var i bilen så rann det ut vatten. Jag fyllde på olja och den gick som en dröm. Och höll bra länge hos en ny ägare av bilen.

Ibland har man lite tur me. :lol:

Återkommer med info om vad det är.

InläggPostat: 23 feb 2010 12:55 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 23 feb 2010 13:18 
Användarvisningsbild

Lite helgpyssel med bilen.

Ny huvudbromscylinder, styrdämpare och gummi-anslutningarna från bromsvätskebehållaren klara.

Originalmotorn ute. Känns nästan synd att slänga ut en oskruvad pärla som går som en dröm. Men den kan vara bra att ha i reserv.

Hittade ett rosthål ändå. Skit, det är nog lika bra att skrota den. :roll:

Provmonterade dragkroken. Det står "VW1600TL Variant 1970" på den. hoppas att de inte har synpunkter för det på bilprovningen. Det är ju liks samma bakdel i allt stort..

Bilagor:
Filkommentar: Hejdå lilla 1600
orig motor.jpg
orig motor.jpg [ 83.93 KiB | Visad 10961 gånger ]
Filkommentar: En del ytrost efter 20 år i skogen. Men inte några riktiga hål.
bakvagn.jpg
bakvagn.jpg [ 80.86 KiB | Visad 10959 gånger ]
Filkommentar: Skit, kanske måste plocka fram svetsen trots allt...
rost.jpg
rost.jpg [ 74.65 KiB | Visad 10958 gånger ]

InläggPostat: 23 feb 2010 13:25 
Användarvisningsbild

Dags för BigBlock

Jobbarkompisens gamla flygmotor, en rensad 2 liters GE-motor som skulle konverteras för längesen.
Har stått på en lagerpall i ett förråd sen dess. Kul att se en välpluggad motor ibland :D

Kliar bara i fingrarna. Vill öppna. Men det finns annat högt upp på att göra listan med.

Joo, Ursprungskontroll godkänd. Snart är det en riktig bil igen.

Bilagor:
Filkommentar: Monterad i motorstödet, Sugen på att sätta tänderna i den. Men ska göra allt i rätt ordning.
2l GE.jpg
2l GE.jpg [ 78.67 KiB | Visad 10953 gånger ]
Filkommentar: Välpluggat värre
2l GE topp.jpg
2l GE topp.jpg [ 83.93 KiB | Visad 10952 gånger ]

InläggPostat: 09 mar 2010 14:09 
Användarvisningsbild

Växellådan har fått nya kuddar, damasker, hjullagertätningar och hel fjäder till kopplingsarmen.

Även nya swingarmsbussningar på plats. :)

Fick skarapa av en hel kasse med skit från lådan. Märks att den har gått hela livet efter grusvägar.

Bilagor:
Filkommentar: Renskrapad och nytt gummi
låda.jpg
låda.jpg [ 83.53 KiB | Visad 10826 gånger ]

InläggPostat: 09 mar 2010 14:15 
Användarvisningsbild

En "AN-motor" 1800cc, 85hp den starkaste luftkylda motorn VW hade som inte satt i Porsche.

Blir perfekt att använda blocket rifrån då det får vara 66Kw i typ 3an. Vissa bilprovare går ju stenhårt på motornummer för att bedöma effekt.

Sen är dessa toppar de bästa efter äkta porsche 914 toppar att utgå ifrån. Största ventilerna på luftkyld VW.

Men tittar man på den oljeindränkta klumpen så är det vårt att tro att den ska kunna lämna nå effekt alls.

Bilagor:
Filkommentar: 1800cc kod AN
ANmotor.jpg
ANmotor.jpg [ 57.8 KiB | Visad 10822 gånger ]

InläggPostat: 10 mar 2010 13:37 
Användarvisningsbild

Så bussmotorn är då isärplockad. Det är lite finurligheter i dessa motorer som inte finns på typ 1 motorerna.

Stötstångsrören kan plockas ut genom toppen utan att den först tas bort och lyftarna kan plockas ut genom lyftarhålen utan att dela motorn.

Den här motorn var lite vackrare utan toppar. Den här toppen kan inte varit igång ens. Anndra var lite sotigare. Obs. Kolvarna i tvålitraren, de har en grop på 15cc i mitten. 1,8an hade en bula istället. Kan förklara en del kompskillnad...

Bilagor:
Filkommentar: Lite roligare att öppna :)
GEtopp.jpg
GEtopp.jpg [ 80.24 KiB | Visad 10754 gånger ]

InläggPostat: 10 mar 2010 13:39 
Användarvisningsbild

Lite volymmätning av topparna gav 55cc förbränningsrum i bägge topparna. Både 1,8 topparna och 2l topparna.
Men gropen i 2l är på 15cc så det blir ganska lågt komp.

Bilagor:
Filkommentar: Lite skillnad på dem.
ANGEtopp.jpg
ANGEtopp.jpg [ 84.94 KiB | Visad 10750 gånger ]
Filkommentar: Vilken fuling...
volymmat.jpg
volymmat.jpg [ 79.66 KiB | Visad 10756 gånger ]

InläggPostat: 12 mar 2010 07:51 
Användarvisningsbild

Tack för siffrorna, de är guld värda när man ska bygga en typ4. Det var tex väldigt intressant att se att båda motorerna hade samma förbränningsvolym i topparna. De respektive kolvtyperna brukar jänkarna kalla för "dished" respektive "domed". Förenklat, hade alla personbilar de konvexa (dome) kolvarna, medan bussarna hade lågkompskolvarna.

Skulle du kunna mäta ventilerna på din AN-motor? Jag vet att det går säkert att få tag i på nätet, men det är alltid kul att få folks egna observationer på pränt.

www.typ2-klubben.com

InläggPostat: 12 mar 2010 23:31 
Användarvisningsbild

Nu har jag måttat lite.

GE toppar 022.101.372G har 37,5x33 ventiler. Diameter på insugsporten mot insuget är 34mm

AN toppar 021.101.371S har 41x34 ventiler. Diameter på insugsporten mot insuget är 36mm, Märkbart större än GE topparnas.

Kollade även in och jämförde kamaxlarna lite.
GE hydraulkam, har ett lyft på 6,4mm på kamnocken, medan AN mekanisk har ett lyft på 7,2mm
GE kammens art nummer slutar på A medan AN-kammen slutar på K. Kommer osökt att tänka på K-kammen alla epa raggare drömde om :lol:

Inte bara topparna och kompet som verkar ge extra effekt i personbilsmotorerna.

Sen har de två kamdreven en märkning, 8H resp 1H. Har det med förskjutningen av vev/block läget att göra? Jag kommer att ta det drev som hör till det block jag kommer att använda. Fräsa av ytorna vid nitarna och bulta det i nya kammen.

InläggPostat: 15 apr 2010 12:37 
Användarvisningsbild

Har varit mest motorjobb och påskfirande på sistone.

Men bägge motorerna är ju som sagt rivna nu. 2litraren var riktigt fin i allt invändigt medan 1,8an var i sämre skick. Men som tur är ska jag ju ha nästan allt viktigt från 2-litraren.

Men det märks ju att en motor är byggd för en personbil an den andra suttit i en långsam buss. ett ex är den avdelare mellan oljetråg och vevhus som sitter i 1,8an. I dagligt tal skvalpplåt, men denna var tätslutande mot alla kanter utom spåren i mitten under kamaxeln. En sådan satt inte i bussmotorn.

Jag borrade även ett hål i oljetråget och gängade för oljetempmätaren. Bättre att förebygga och göra sådant nu än att komma på det när allt är ihopmonterat. Gjorde även ett till hål som jag kommer att plugga för eventuellt behov om jag vill sätta insprutning eller nåt.

Bilagor:
Filkommentar: Hål för oljetempgivare
oljetemp.jpg
oljetemp.jpg [ 62.53 KiB | Visad 10485 gånger ]
Filkommentar: skvalpplåt i 1,8-liters motorn
skvalpplat.jpg
skvalpplat.jpg [ 60.55 KiB | Visad 10482 gånger ]

InläggPostat: 15 apr 2010 12:43 
Användarvisningsbild

VW 1600 -67 har ju den gamla typen av koppling original. Då växellådan verkade vara i bra skick med få mil så vill jag behålla den tills vidare.
Men snåltarmen/latmasken nöp i och jag ville inte bygga om till hylsa och ny urtrampningsgaffel så jag provade att montera ringen som blev över från min KEP-tryckplatta. Den passade perfekt och jag testar så här.

Bilagor:
Filkommentar: 215mm tryckplatta till typ4
215koppling.jpg
215koppling.jpg [ 52.37 KiB | Visad 10479 gånger ]
Filkommentar: Tryckringen från KEP-tryckplattan
tryckring.jpg
tryckring.jpg [ 20.98 KiB | Visad 10479 gånger ]
Filkommentar: Klart
215koppling med ring.jpg
215koppling med ring.jpg [ 38.95 KiB | Visad 10473 gånger ]

InläggPostat: 19 apr 2010 11:00 
Användarvisningsbild

Baksteg.
Svänghjulet med ett 215mm hål för kopplingen visade sig vara till en 210mm koppling. Bara att ta och byta ut både tryckplatta och lamell.

Hoppas att ringen passar lika bra på 210mm tryckplattan.

Annars har jag tagit bort ena bakskärmen ihelgen. petade i rosthålet som blev större (som vanligt).

Sen lyfte jag i lådan provisoriskt och monterade in bussblocket med fläktkåpa för att kolla frigång i motorrummet och hur dem matchar karossen i övrigt. Det blev lite trångt mot typ 3ans bakre motorfäste men det ska nog kunna fungera. Med muffem på motorn för att kunna fästa luftbälgen för kylluft så bev det ganska trångt. Men med lite vilja och lirkande ska det nog gå att få ihop rätt bra.

Oljepåfyllning och oljesticka är nästa aber. Jag vill ha kvar typ3ans påfyllning utanför motorrumet jag montarade typ 4 ans påfyllningsrör och siktade med gamla oljestickan. De matchar inte precis varandra. Ska fundera ut nån bra lösning på det...

Sen måttade jag lite med bakre motorbaljen från 412an. måste bygga några nya kraossfästen för den. Alternativt även bygga en ny balk.

Bilagor:
Filkommentar: Provmontering
motorprov.jpg
motorprov.jpg [ 57.78 KiB | Visad 10380 gånger ]
Filkommentar: 1600ans oljesticka mot 412ans oljepåfyllningsrör
oljefyll.jpg
oljefyll.jpg [ 49.04 KiB | Visad 10380 gånger ]
Filkommentar: 412ans bakre motorbalk i 1600an
bakre balk.jpg
bakre balk.jpg [ 52.05 KiB | Visad 10381 gånger ]

InläggPostat: 20 apr 2010 06:47 
Användarvisningsbild

Tvättat lite.
Motorplåtarna och blocket. Det var det skitigaste motorblock jag någonsin varit med om. grävmaskinsavfettning/tjär-lösare och diesel och skrubba och skrapa.

Nu ser det väl hyffsat ut och är lite trevligare att jobba med...

Bilagor:
tvattatblock.jpg
tvattatblock.jpg [ 65.16 KiB | Visad 10314 gånger ]

InläggPostat: 20 apr 2010 09:06 
VW-Mafioso
Användarvisningsbild

Jag lämnade mitt till en motorrenoveringsfirma o fick tillbaka det skapligt ärgat på
ytan. Inte inuti på de bearbetade ytorna dock (som tur var...). En av medlemmarna
i klubben förbarmade sig över block o toppar och blästrade utsidan med något
skonsamt material (Tack igen, Conny! 8) )
Det är hursomhelst betydligt trevligare att skruva med delar som är ordentligt rengjorda.

Inga träd skadades i samband med detta meddelande, dock blev ett stort antal elektroner störda i sina banor.

InläggPostat: 20 apr 2010 13:55 
Användarvisningsbild

Kikade på en Dansk motorrenoverings firmas hemsida.

De glasblästrade alla block. De blir ju snygga, men hur blir ytan? samlar den skit sen eller blir det en blank och hård yta som är lätt att hålla ren?

Blocken är ju mycket glansigare orignal än blästrade.

Bild

Vänster sida blästrad den högra bara rengjord.

http://www.gbotaircooledperformance.dk/28458588

InläggPostat: 21 apr 2010 12:39 
Användarvisningsbild

vet inte om man kan lägga en lack ovanpå annars är ju pulverlackera det svart ett "hett" tips.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme