Eftersom det här "lilla" projektet har hållit på i snart 10 år (jisses vad tiden går...)
så tänkte jag plåga er lite med vad jag har gjort. En stor del av tiden har ägnats
åt att samla delar (och framförallt - pengar! T4-delar är dyra...) men nu börjar
de flesta bitarna ramla på plats. Intresset för den här konverteringen väcktes
när jag läste om en amerikan, Joe Cali, som med relativt enkla medel hade byggt
om en T4-maskin till stående fläkt och skohornat in den i en typ1-folka.
Beställde hans manual, och på den vägen är det... (första upplagan kom redan
1994, 16 år sedan!)
http://www.nextgen-usa.com(och innan någon börjar klaga på att jag skriver "T4" istället för "typ4" så... Ja, jag vet att T4
är 4:e generationens Transporter/Buss. Men jag tänker ändå skriva T4 i resten av
den här texten, så det så...

)
Så här såg den alltså ut när jag hämtade den på skroten:

Den var STOR! Den fyllde ju nästan upp släpet på bredden! Som synes så hade den
varit kopplad till en automatlåda, inget svänghjul utan en plåtskiva på vevaxeln +
en momentomvandlare. En dag senare var den befriad från allt vad (rostiga) kåpor
hette och den började mer se ut som en vanlig VW-snurra. Om än lite biffigare...
Motorn är ett CV-block, dvs. 1971cc (94x71mm) och kommer från en -81 buss.
Lågkomp kolvar, små ventiler (37,5x33mm) och den svindlande effekten av c:a 75hk

Såg ju inte så kul ut,eller hur? Läste på ordentligt på
http://www.tunacan.net/t4/ och
http://shoptalkforums.com/viewforum.php?f=1 och såg då att den vassaste T4:an
var den som hade suttit i Porsche 914, där topparna hade 42x36mm ventiler. Så det
blev något liknande:

Fast jag valde 42x37mm istället, plus att topparna (o blocket) var grundligt rengjorda.
Nya styrningar var också ett måste, dels pga. att de gamla var helt slut, dels för att
de nya ventilerna i rostfritt stål hade 8mm spindeldiameter.
(forts. följer...)