vwtyp1.com http://www.vwtyp1.com/forum/ |
|
Motortransplantation, typ4 i 1303S http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=20307 |
Sida 8 av 9 |
Författare: | Stefan F [ 15 apr 2012 18:06 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Fast det kommer inte bli insprutning till att börja med, jag vill veta att den funkar som den ska först. Däremot kommer nog insugen med spridarna att sitta där från början. |
Författare: | Stefan F [ 16 apr 2012 21:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Så här blev det när plåten var färdig, nu är den sprutad med zink-primer och ska lackas med värmebeständig färg ![]() Den vinklade delen (som svetstången håller i) är ett värmeskydd för oljetemp- och tryckgivare som sitter lite väl nära vänstersidans avgasrör. ![]() Som bonus fick ni se lite av mitt röriga garage oxå... ![]() |
Författare: | stickan [ 17 apr 2012 06:49 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Ett tidsödande pickelgöra...Men det blir ju bra! |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:29 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Eftersom jag inte har uppdaterat tråden här på ett [bra] tag, så blir det lite klipp-o-klistra från ett annat VW-forum där den här tråden också finns... ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:30 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Pillade lite med det nya gasreglaget, fixade armarna på förgasarna ![]() (motor för den villrådige, BÅDE förgasare och insprutning ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Sådär ja, nu finns det lite mer justermån på gasvajern... ![]() ![]() Köpte ett par pluggar till fläktkåpan samtidigt ![]() Men då de hade exakt samma diameter som utblåsen i kåpan blev det ju lite knepigt att få dit dem. Lösningen blev att svetsa fast ett par plåtremsor på insidan, plus några små svetspärlor på kanten. Nu sitter de fast alldeles tillräckligt utan att använda någon av de fula plåtskruvarna som följde med ![]() ![]() Och eftersom allt finns på bild så har det ju bevisligen hänt ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Inga jätteframsteg, även om jag blev liiite mer taggad av ett par bilder som "Oboymannen" på Boxeerville visade ![]() Har pillat lite med AN-kopplingarna och fördelningsblocket som jag köpte i Östersund (som förberedelse för insprutningen): ![]() Det kommer att bli separata slangar till varje spridare istället för de T-kors med slang imellan (ligger bakom fördelningsblocket) som jag hade från början. Har även fixat vakuumslangarna till MAP-sensorn på v. insug. |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:34 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Jobbade vidare med TPS-fästet, och eftersom vissa handlingar har fastnat på bild så har det förmodligen hänt... ![]() Först lite pappslöjd i tårtkartong: ![]() Tog ut för hålen o formade till mallen lite: ![]() Med TPS'en på plats: ![]() Så nu är det "bara" att översätta tårtkartong till plåt o hoppas att det passar. Eller något åt det hållet. |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:34 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Jaha, fästet blev till sist så här: ![]() Fast det är inte utan problem (förstås...), för när jag skruvade fast TPS'en på plåten så kärvade spjällaxeln och ville inte riktigt gå tillbaka till stoppklacken. Märkligt. Trodde först att jag hade gjort axeln för lång, så att den bottnade i TPS'en och fick allt att kärva. Men vid en närmare titt kunde man se att hela plåten också rörde sig uppåt/nedåt lite grann. Det visade sig bero på att hylsan, som jag har trätt över den utstickande delen av spjällaxeln, är något större än axeln. När man drar åt stoppskruven på hylsan är den inte längre riktigt centrerad på axeln, vilket gör att hylsan inte gör en rent roterande rörelse, utan det blir mer som en del av en cirkelbåge. Vilket gjorde att hela fästet förskjuts en smula i höjdled och det är tillräckligt mycket för att allt ska kärva lite grann. Suck... Ibland är det sådana här småsaker som gör att allt bara stannar av i flera dagar ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:35 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Okej, den där hylsan jag började med var inte bra. Efter lite mätande kunde jag konstatera att spjällaxeln var gängad med M7, vilket kanske inte är världens vanligaste gänga... men som tur var så innehöll min billiga låda från Biltema både tapp o snitt för M7 ![]() ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:36 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Inga stora framsteg, men den lilla axeln mellan TPS och spjällaxel är iaf klar ![]() M7 gänga mot spjällaxeln, nerslipad M8 till D-form mot TPS'en, och det passade utan något glapp ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:37 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
![]() Så här blev iaf fästet till TPS'en ![]() Min lilla 4-pipiga bränsleorgel ;) ![]() och med 120-graders AN-kopplingar på spridarfästena. Återstår att se om det kommer att fungera i praktiken... |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:37 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Kom på att jag saknade de där gummipluggarna/locken runt tändstiftshålen. Surfade in på tyska CSP's sida o hittade dem ganska snabbt. Billigt, kostade bara 1€ styck. Så kom man till "kassan"... "Shipping costs - PayPal: 33.28€" WTF!!! Är de inte riktigt kloka??? Skulle jag betala 292 spänn i frakt för något som väger <100g ??? Skulle väl inte tro det... Raskt in på Ebay istället. Jaha, se där! En sats med 4 gummipluppar för $5.95 + $6.95 i porto. Summa summarum 89 SEK. Vad är det för fel på de där tyskarna egentligen? Vill de inte ha några kunder? Ok, att man skickar tyngre grejor som paket kan jag förstå, men 4 små gummidetaljer som lätt går ner i ett kuvert - NÄ! |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
![]() Fick "gummihattarna" idag, mycket mjuka o följsamma, förmodligen någon sorts silikon ![]() Satte avgassystemet på plats ![]() Hängde dit mellanplåten lite provisoriskt för att se att inget av avgassystemet låg emot ![]() Kuggstångsstyrningen väntar på sin nya bälg, har passat på att göra rent ordentligt och kollat att det inte kärvar. |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:39 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Det dyker upp så mysko paket ibland... ![]() ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:40 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Har bestämt mig för att slå in på German-Look stuket, så det blir lite mer ändringar än bara Typ4-snurran. Det som har tagit mest tid under våren är dock anpassningen av kuggstångsstyrningen, något som bjöd på på mer problem än vad jag hade förutsett. Så för att ta det från början, så köpte jag en kuggstångsstyrning från en 1303S -75 för några år sedan. Den var lite halvkomplett, det som saknades var styrstagen, bälgen och rattaxeln. Däremot fick jag med mellanaxeln, som tur var. Så efter lite inköp såg det ut så här: Innan jag plockade bort styrsnäckan o alla dess delar mätte jag upp avståndet mellan de yttre styrlederna. En gammal gardinstång och en Talmeter gav ett ungefärligt mått. Kommer förstås att göra en riktig framvagnsinställning när allt är klart, men det här borde räcka för att få en ungefärlig inställning. För att få dit kuggstången på en pre-75 krävs att man kapar o höjer reservhjulsbaljan. Så det första momentet var att märka upp var man skulle kapa. Synd att man inte hade en laser i klass med Star Wars, då hade snittet varit gjort rätt snabbt ![]() Nu visade det sig inte vara så enkelt som att bara kapa upp upp reservhjulsbaljan, det fanns nämligen en förstärknings- / förstyvningsplåt på baljans undersida. Den sträckte sig mellan vänster o höger innerskärm och var ordentligt svetsad på plats. Nåja, efter lite kreativt arbete med vinkelslip och tigersåg så blev resultatet så här, och den bortkapade delen såg ut så här: och efter lite rengöring kunde ett antal punktsvetsar skönjas Lite mer kreativt arbete med en punktsvetsfräs och baljan var befriad från förstyvningsplåten Så nu såg det ut ungefär så här under huven: Så här ser ytorna ut där förstyvningsplåten satt fast, det är en ganska tjock plåt som är vikt runt kanten. Man kan ana att nissarna i Wolfsburg har förberett för kuggstången. Fast kanske ändå inte... Jag valde att göra egna, förstärkta, fästen av 4 mm plattjärn med fastsvetsade M10 muttrar på insidan För att dessa skulle få plats fick jag ta upp tillräckligt stora hål i området där förstyvningsplåten tidigare hade suttit Ett par bilder från utformningen av fästena: Väl på plats så såg det ut så här: Ett problem var att få den att gå fritt från ramtunneln, så jag fick flytta upp den en smula: |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:41 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Fick lite mått från en annan 1303-ägare som gjort samma operation som jag... Måtten var till stor hjälp... För att få den att gå fritt från ramtunneln fick jag skjuta den den framåt/uppåt. Det slutade med att den hamnade ung. 30 mm framför de nedre bärarmarna. Bra eller dåligt återstår att se, men det var iaf minsta möjliga avstånd för att få den att gå fritt från ramtunneln. |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Har försökt hitta bilder på 75:ans platta men har inte lyckats. Tittade i den reservdelskatalog (VW-original) som jag har, men inte heller den avslöjade några skillnader mellan plattorna. Men plattan kanske inte fanns som reservdel? Jag vet inte om man kan kalla fästena för förberedda, det är ju en ganska kraftig förstärkningsplåt som snäckan resp. hjälpstyrarmen sitter på. Det fanns iaf inga självklara ställen att borra på, och jag skulle inte vilja åka omkring med k-stången enbart fastskruvad i den plåten... Innerskärmen är f.ö. dubbel med insvetsade hylsor för snäckan och hjälpstyrarmen. Högersidan, det var en del urtag i förstärkningen men inget som passade mot kuggstångens fästen |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Mellanaxlarna är också helt olika, däremot är det samma delning på splines'en Bälgen ska förresten inte sitta där på den långa, det är bara originalet som ska ha en i varje ände. |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Ska man bygga en G-looker ska man ju ha skapliga fälgar/däck. Något som inte alltid går så där jättebra ihop med originalfjäderbenen. Det var rätt tajt mellan både däck/fjädertallrik och undre spindelled/fälg (och ja, jag vet att man kan kapa det som sticker ut på spindelleden...). Men mina 5,5" SprintStar med ET 26 lämnar en knapp fingerbredd mellan däck o tallrik, så att få in de där 7,5" breda 17-tummarna med ET 35 som låg i garaget var ju bara att glömma. Så någon gång i mars kom ett paket med Bussgods innehållande två kortade fjäderben, signerade "Tatermeck Performance" ![]() I stället för den undre fjädertallriken sitter det nu ett coilover-rör och fjädern passar precis runt röret. Dämparen är en Golf mk1 gastrycksdämpare, fjädrarna är 9" med 120 lbs fjädertryck. Coilover-rör o fjädrar finns på . Fjädrar finns f.ö. i ett antal längder o hårdheter. Lite färg i samma kulör som bilen passade ju bra, fast färgaffären ville inte blanda mindre än en (1!) liter "Mekanlack". Det gick väl åt sådär en ½ dl... Sedan var det bara att flytta över den övre plattan med styrlagret från originalbenen och skruva fast den. Brickan mellan topptallriken och lagerplattan fick också flytta med. Jag stoppade också dit ett genomslagsstopp som skydd för dämparens övre packbox. Limmade dem med ett sånt där tokstarkt montagelim ![]() Gammalt o nytt bredvid varandra |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
O så här såg det ut när allt var på plats: Det verkar som om kuggstången hamnade väldigt bra, styrstagen kom i "rakt-fram-läge" ut precis på rätt ställe på spindlarna utan att spänna åt något håll ![]() Fjäderbenen passade också väldigt bra, så tack till "Tatermeck" för ett bra jobb! Var ju bara tvungen att palla upp en av alu-fälgarna för att få ett hum om hur det skulle se ut: Kan konstatera att däcket går fritt i bakkant vid fullt rattutslag, men tar i krängningshämmaren åt andra hållet. Däcken som sitter på (är tokslut...) har 205/40-17", får se vad det ska bli. Måste iaf byta skivor till 4x100mm mönster, men det blir nog i samband med bytet till skivor bak. Hade ju rätt gott om färg kvar, så en uppsnyggning där fram var ju inte helt fel ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:46 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Hmm... det här var ju inte så bra ![]() |
Författare: | Stefan F [ 04 jul 2013 22:47 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Hade ju två kompletta rattstänger, originalet + den som påstods komma från en -75. De visade sig vara exakt lika långa, så jag tvivlar på att den verkligen kom från en senare årsmodell. Nåja, två rattaxlar kan ju bli en... ![]() Så jag kapade originalet precis vid lagerbanan Knackade ner lagerbanan några mm med en 22 mm hylsa, ville inte deformera den med värmen från svetsen Röret har 3 mm gods och innerdiametern är 16 mm. Kapade till en bit 16x3 mm stålrör och knackade ner den i rattaxelröret (fick ta någon tiondel med roterande fil för att den skulle gå in). Behövde förlänga den med ca: 20-22 mm, så jag gjorde en liten mall för att slippa hålla på o mäta hela tiden Måttade in den avsågade delen från den andra rattstången där jag tagit bort lagret Kapa och trycka dit den, lämnade en liten spalt att svetsa i Svetsad o tillsnyggad Sen var det bara att lossa hela paketet inne bilen, rattstången har avlånga fästhål och kan justeras i längsled. I med rattaxeln och lirka in den i mellanaxeln. Så nu sitter alltihopa på plats och styrningen löper väldigt tyst och glappfritt ![]() |
Författare: | Stefan F [ 22 jul 2013 22:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Plötsligt startade den... ![]() |
Författare: | Stefan F [ 22 jul 2013 22:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Motortransplantation, typ4 i 1303S |
Liiiite dammig efter några år i garaget: |
Sida 8 av 9 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |