Jag gillar ju att lägga ut bilder...så här är mitt lilla motorprojekt, med tips o tricks (?).
Drog ju husvagn med min 66:a ifjol, började med 1600:a men provade en 1914 som låg på "hyllan".
På samma "hylla" låg delar som jag började köpa/samla för 6 år sedan till denna bil, nu i vinter skall den sättas ihop!
Motor till min bil har inte prioriterats, för 1303S-motorn jag kört med sedan 2001 har kännts bra ihop med 1300:a vxl-lådan.
Nu har sista pusselbiten ramlat på plats; "semi-hemi fräsning av topparna (tack till Per "Berg") för att sänka kompet.
Men vi tar väl ihopsättning ifrån grunden - mitt fjolårs-block som har gått hela 200meter på Bug-Run har tömts på innehåll,
är urslipat för 86mm-vev får duga till gatbruk;

Man blir överraskad vart vevstakar mm tar i...

Ny CB-vev/svänghjul och så gott som nya stakar köptes ifrån Norrland i höstas.

Man skall inte glömma att lock-tita dessa (löst iskruvade) skruvar! Brukar finnas en lapp om detta...

Ihopsatt vev, stakar är som synes 5,6" långa. Tog mig en timmes letande att hitta en kamdrevs-kil -suck.

Mitt kam-val är en W100, "-jättesnäll! -nära original" har jag läst vissa förståsigpåare skrivit...
Men den ser ut att ha 276gr duration, jämfört med de populära 284gr som alla rally-åkare brukade ha..(W110?)
Inte så stor skillnad, och jag skall använda 1,25 : 1 vippställ. (-Har någon erfarenhet av W100 ; kommentarer?)
Hupp ! Bara för att kammen är snäll så får man ju ändå slipa ur på den för vevstakarna...

Hade faktiskt glömd denna detalj!? (min plan var att sätta ihop blocket i helgen.) Men en vinkelslip löser det mesta.

Och sedan tog ju ändå en vevstake i blocket! Behövdes ju inte så mkt - men jag ville inte tvätta igen...

Man skall inte glömma olja in det torra (nya) kamdrevet....

Som av en händelse hade jag denna "på hyllan"... Inget för race-bruk, men kan väl inte skada ?
(Lägg märke till modelleran som håller vevstakarna lodrätt när jag skall lägga på blockhalvan..

Blev tveksam när jag såg hur det såg ut när inte plåten satt "i mitten", men det verkar inte som den kan röra sig när nu blocket sitter ihop..

Blocket sitter nu ihop och fortsättning följer.... MVWH Mettis i Norrköping