Hejsan allesammans!
Som jag skrev i introduktionstråden så har jag skaffat mej en 1303S som jag planerar att renovera.
Jag har redan börjat för några veckor sen med lite småfix, men i helgen så började jag på allvar, så jag ska försöka att uppdatera här allt efter som, och troligtvis fråga om hjälp ett antal gånger då det här är första gången för mej
Utgångsobjektet är som sagt en 1303S från 73 som har varit avställd sen 2002. Jag köpte den från en kille som hade börjat renovera men lagt av. Så bilen har stått under pressening i 2 år.
Bilen i sej är i väl fungrande skick, dock i behov av att snyggas upp. Från början så hände ingenting när jag bromsade, men det var bara att fylla på och lufta bromsarna så fungerar som som dom ska. Däremot så upptäckte jag att det började rinna under bilen när jag skulle köra ut den ur verkstan, det visade sej vara soppaslangen som var helslut. Så den är bytt och nu både går och stannar bilen.
Det jag håller på med just nu är att göra mej av med all rost på bottenplattan, men eftersom den är så fin så har jag bestämt mej för att lämna karossen kvar då det bara är ytrost i baljorna. Torligtvis så har det varit fukt där när den stått ute.
Sen har vi min större oro, batteriet har läckt. Så jag hade förväntat mej ett hål under batteriet men som tur var så är det bara lite småhål i ena hörnet. Min plan är att lägga på rostupplösare för att få det helt rent och sen täcka över med glasfiber. Någon som har några synpunkter på det? Jag har nämligen varken rätt saker eller kunskap för att svetsa dit ny plåt.
Tips och förslag mottages vänligen
Här har vi lite bilder på bilen och det som gjorts
Bilen

Motorn

Inne i verkstan

Gamla soppaslangen i fram

Där batteriet satt, var ganska orolig när jag först såg det

Slänga ut inredning

Slipa slipa slipa...

En del klar

Resultatet av ett läckande batteri

Höger sida färdigslipad och rostskyddslackad