Igår fick jag nog av att inte göra något med bilen, så jag släpade fram lådan med kylplåtar med att enbart putsa upp de som skulle vara orörda som avsikt.
Det gick inte riktigt som planerat. Jag började putsa lite till jag insåg hur mycket jag saknade stårborsten till vinkelslipen som är helslut. Så det får vänta tills jag skaffat mej en(eller några) nya.
Eftersom jag inte kunde fortsätta med det men ändå var i farten för en gångs skull tog jag och tittade på några av kylplåtarna som fått mindre skador och sprickor. Så svetsen åkte fram och det vart fixat utan allt för mycket bekymmer.
En av de undre kylplåtarna var dock bortom räddning, så en sådan behöver inskaffas. Mer om det längre ner.
Nu när jag börjat känna mej lite bekvämare med svetsen så sneglade jag på fläktkåpan.
Efter att ha velat en stund bestämde jag mej för att ta mej an den i allafall. Så lite kapande, funderande och punktande senare hade jag en form som fick duga, Sen var det bara att svetsa ihop allting utan att sabba något. Visserligen blev det några dumheter, men till slut var ena sidan klar och nästan fin. Men som sagt, nästan.. Lite spackel på det så blir det nog bra.
Efter det så fick det vara bra för den gången.
Sen har vi då fortsättningen idag då nästa sida skulle göras. Då jag redan gjort ena sidan visste jag lite bättre hur det satt ihop och fungerade. Och vad som inte fungerade.
Så lite av samma historia som igår senare så var även denna sida klar. Dock aningen vackrare
Så nu har jag mej en fläktkåpa utan utblås för värmekammarna och med mer plats åt förgasarna.
Nu var det ju bara upp till bevis och se om fläktkåpan fortfarande passade på motorn. Det var lite nervöst till en början då alla kylplåtar kommer från en annan motor, men det var inga större bekymmer. Däremot så behöver jag modifiera cylinderplåtarna så de sitter tätt mot fläktkåpan som av någon lustig anledning inte riktigt har samma form i underkant som innan.
Det som oroar mej mest däremot är att fläktkåpan sitter ca en halv till en cm för högt.
Eller ska det vara en glipa mellan cylinderplåtarna och fåran på fläktkåpan?Problemet är det att fläktkåpan redan sitter mot blocket, så den kan inte gå längre ner, och cylinderplåtarna sitter skruvade i topparna, så de flyttar inte heller på sej..
Hur som hellst så behöver jag ta mej en tur till stan innan jag kan fortsätta med plåtarna, så fortsättning följer.

Första sidan

Andra

Glipa...
En sådan plåt köpes, gärna utan rosthål..