Jag får ursäkta att jag varit kortfattad i hela motorstartarhistorian, så här kommer den långa versionen
Det hela började sent på onsdagskvällen med att jag lyckades få över brorsan för att kolla så jag inte hade kortslutning någonstans som jag hade förra gången jag kopplat in växelströmsregulatorn(på likströmsgenerator).
Efter att ha mätt så att allt stämde tyckte han att jag skulle starta bilen så han kunde mäta laddström. Eeh, jaha, okej, jag kan väl försöka var mitt svar
Så med brorsan bakom ratten och jag i motorn så vred han om. Inget liv i motorn, men på fördelarlocket var det fullt liv, gnistor flög överallt.
Det måsta vara det brytarlösa systemet som var felkopplat(röd till + på spolen och svart på - på spolen) var hans idé. Trots att jag förespråkade motsatsen så envisades han om att koppla om som han ville ha det.
Nästa startförsök så hände inget alls, då måste det brytarlösa systemet vara kaputt var hans slutsats, sen hade han inte tid för mer och stack hem..
Som "tur" var så hade jag redan skaffat mej en 009 tidigare med brytare som jag hämtade och installerade. Sen hämtade jag farsan för att ta över nyckeljobbet.
Den här gången flög det ännu mer gnistor. Farsans idé om varför var dock inte densamma som brorsans. Han trodde att färgen jag målat fördelarlocket med kunde vara elektriskt ledande. Ett nytt fördelarlock senare och gnistorna var ett minne blott
Nu när det var överstökat så var det dags att skrämma liv i motorn. Från början hände ingenting, men ett batteri senare och lite bensin direkt i förgasarna så hostade motorn till

Några försök och bensin i förgasarna senare så vaknade motorn till liv

och började gnissla på en gång

så jag fick stänga av den.
Nästa start så gnisslade den inte längre, men nu så varvade den okontrollerat upp på en gång så jag fick än en gång stänga av. Nästa start hände samma sak. Det visade sej senare att gasreglaget inte gått helt tillbaka.
Sen hade vi då det stora missödet. Efter att ha kört motorn i kanske 5 sekunder totalt så hade jag en stor pöl under oljepumpen, men det rann inget så all denna olja har kommit på 5 sek. Visserligen såg jag redan nu att packningen mellan pump och lock flugit ut, men min tanke var "jaha ny pump då..." Sen hade jag fått nog och gick och la mej.
Nu kommer vi till gårdagen(torsdag) då alla problem skulle åtgärdas.
Jag började med att gå ut på nätet och kolla upp vad en ny pump skulle gå på. För mycket kom jag fram till, men sen av en ren slump såg jag både orsaken och lösningen på problemet. Bilden på packningen mellan pump och lock visade minsann inte den packningen jag stoppat dit

Den jag hade där från början var bra mycket smalare. En snabbtitt bland det som var kvar av packningssatsen visade att jag hade rätt packning hemma. Så då tog jag på en gång och plockade ner, gjorde rent och böt packningen. Sen dess har jag inte sett en enda droppe olja från pumpen
På vägen hem så tog jag en titt i postlådan som inehöll ett litet paket med ett vevhusfilter. Det skulle ta fyra veckor att skicka sa dom för två veckor sen
Nu när oljeläckan var fixad och gasreglaget justerat så var det dags att försöka starta igen.
På första försöket hoppade motorn till liv

Inte nog med att den startade, den gick fint på en gång
Det första jag gjorde var att kolla under bilen efter läckor, men några sånna såg jag inte skymten av. Sen ställde jag in tändningen genom att titta genom bakrutan på varvräknaren medan jag drog i reglaget för att kunna ställa in på 32 grader vid 3000 varv.
De följande tio minuterna spenderade jag med att sitta i bilen och hålla gasen mellan 2000 och 2500 samt att med jämna mellanrum springa bak och kolla efter problem.
Inget dramatiskt hände tills motorn till slut bestämde dej för att dö. När jag skulle starta igen så gick startmotorn trögare, men den startade och dog på en gång. När jag testade att dra runt motorn för hand så märkte jag dock inget ovanligt, men jag bestämde mej för att låta motorn svalna en stund.
När motorn kallnat någorlunda så passade jag även på att justera vipporna innan omstart.
Den här gången gick startmotorn lättare, men starta ville den inte. Efter att ha hällt i bensin i förgasarna och motorn startat i en sekund eller så så tog jag mej en titt på soppafiltret som visade att bensin var en bristvara. Så med halva reservdunken i tanken så hoppade motorn igång.
Sen fortsatte jag helt enkelt där jag slutade och körde 10-15 problemfria minuter för att sedan byta olja och justera vippor.
Jag passade även på att inspektera noggrannare efter läckor. Den enda oljan jag hittade utanför motorn var på cylindrarna(alla fyra). Kanterna var dock torra, så det kunde inte komma från block eller toppar som jag hade förut. Min gissning är att oljan kommer från oljekylaren och har sedan runnit ner, men det syns ingen olja någon annan stans på motorn, och det verkar inte som det kommer mer då jag sett denna olja redan efter första körningen och det var lika mycket efter andra.
Någon som har någon idé om vad som kan vara orsaken?Nu när oljan var bytt och vipporna justerade så var det dags för andra halvan av inkörningen.
Motorn var så snäll så och startade på en gång, men när jag gick bak för att inspektera motorn stängdes den snabbt av. Den här gången var det soppapumpen som läckte

Det lustiga var ju att den skött dej så fint tills nu.
Med hopp om att det kanske bara kommit dit av misstag så torkade jag av pumpen och startade motorn igen. Men den var snabbt fuktig igen.
Lite detektivarbete senare så kom jag fram till att det läckte om pinnen som går genom pumpen på tvären vid foten.
Går detta att laga? eller är det en ny som gäller?Vidare inkörning får lov att vänta tills pumpen är åtgärdad
Jag som till och med fick idén att skruva på vinterdäcken och se hur motorn går med motstånd. Men det får väl vänta till en annan dag
En liten uppdatering då detta skrevs igår då jag fortfarande saknar internet i huset.
Soppapumpen är dödförklarad av bättre kunnande personer, så en ny står på inköpslistan.
Jag har dessutom redan hunnit skruva ihop fjäderbenen idag. Så istället för motormek så blir det väl sänkamek i helgen
Mer om detta senare.
Några bilder på gårdagens arbete.
Jag har en film också, men den dröjer..
Nytt vevhusfilter

Jättehel packning

Den lever
