[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
vwtyp1.com • Visa tråd - 1303S-73 Tredje året
vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 20 okt 2020 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 431 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 1303S-73 fortsättningen
InläggPostat: 03 apr 2013 14:05 
VW-Mafioso
Användarvisningsbild

Inga träd skadades i samband med detta meddelande, dock blev ett stort antal elektroner störda i sina banor.

InläggPostat: 03 apr 2013 21:10 
Användarvisningsbild

Nu har bubblan åter igen hittat in i garaget, den här gången för skadekontroll.
Jag var inte helt säker på vad jag skulle stöta på då jag tidigare sneglat under bilen när den stått på backen utan att ha sett en enda skråma.

Men nu med bilen uppställd på pallbockar kunde inga skador gömma sej.
Vad jag hittade var i princip vad jag förväntat mej, det var skrapat plåtrent på en liten bit längst fram på ramhuvudet och på bärarmsfästet. Som tur var så har ingenting förflyttat eller knäckt sej.
Styrlederna har även dom slagit i, men här är det inte värre än lite avskavd färg och underredsmassa. Jag har även kollat att de är raka och fina.

Något som däremot förvånade mej var skärmarna. För jag tappade räkningen på hur många gånger det skavde i hjulhusen på vägen hem.
Däcken syns det inget slitage på, och det är bara lite smånött på ca 2 decimeter per skärm.

Bild
Bild
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 03 apr 2013 21:49 
VW-Mafioso
Användarvisningsbild

Bättre lösning:

Bild

Delarna finns att köpa lösa på Rallyshop.se

Inga träd skadades i samband med detta meddelande, dock blev ett stort antal elektroner störda i sina banor.

InläggPostat: 05 apr 2013 11:58 

InläggPostat: 05 apr 2013 22:24 
VW-Mafioso
Användarvisningsbild

Äras den som äras bör... 8) Just de här två benen har jag inte byggt själv, de har byggts av "Oboymannen" på
Boxerville-forumet. Det är hur som helst coilover-kit'et från Rallyshop.se med gastrycksdämpare från Golf Mk.1 och
120 Lbs fjädrar (9" långa). Genomslagsgummina är Biltemas 72-7435 som är limmade med montagelim mot locket
på fjäderbenet. Rören är kortade ca 55 mm (om jag minns rätt...). Om du inte vill bygga om dem själv, kontakta
"Oboymannen" för prisuppgift.

InläggPostat: 07 apr 2013 21:35 
Användarvisningsbild

Angående framvagnen så fick jag tipset att trycka i gummikuddar i fjädrarna. Dels för att det höjer upp bilen några centimeter, men samtidigt så gör även dom att fjädern inge kan tryckas ihop lika långt vilket borde få stopp på bilen innan den slår i marken.

Däremot så har jag fixat en sak som stört mej ända sen bubblan först lämnade garaget förra våren.
I fram är däcken precis innanför skärmkanten, men i bak var de ca 3 centimeter in. De må inte vara mycket, men det har stört mej då hjulet försvinner i hjulhuset.
Så ett par 5,5" fälgar breddade utåt har jag sneglat efter enda sen början, men det har aldrig blivit av att jag skaffat mej några. Men nu när bilen är sänkt blev det ännu tydligare och störande så jakten trappades upp.
Till skillnad från tidigare sakjakter dröjde det inte länge innan jag fått reda på ett par som "bara" fanns 7 mil bort. Så i går blev det en liten utflykt i vårsolen till Vallentuna. Jag tog även med mej domkraften så jag kunde testa fälgarna först så de inte var för breda och hamnade utanför kanten, något som skulle se bedrövligt ut. Men det gjorde dom inte :)
I förmiddags flyttade jag över bakdäcken från de gamla fälgarna till dom nya. Det var lite bekymmer att få loss däcken, men sen flöt allting på.
Så nu sitter även dessa på bilen. Men när jag skulle ut och se hur det blev så bestämde vintern sej för att göra comeback med lite snö, så det får vänta till i morgon.

Räddningens gummikuddar?
Bild

Nya fälgar
Bild

Bättre bilder kommer när bubblan åker ut igen..
Bild

Det blev ett litet jubileum under resan :-P
Tyvärr så missade jag att ta bilden med 200 meter... Det behövs fler busshållplatser i Upplands Väsby...
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 11 apr 2013 22:58 
Användarvisningsbild

Lovar man bilder så får man väl lov att fota några också kom jag på idag :oops: Och nu när jag äntligen fått tag på internet så fanns det inte så mycket kvar att skylla på längre..
Nåja, här är två bilder på hur bilen blev med nya fälgarna i bak. Enligt mitt tycke så blev det bättre iaf.

Bild

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 15 apr 2013 12:38 
Användarvisningsbild

Blev riktigt snyggt med de nya fälgarna bak.
Bilen ser cool ut när den är så låg men tar det i hela tiden så är risken stor att du tröttnar på att ha den så låg.

Lycka till med fortsättningen.

/F

Golf Gti 16v-88

http://www.chalmersmotorklubb.se

InläggPostat: 02 maj 2013 16:31 
Användarvisningsbild

Jag fick ett litet ryck idag efter att jag fått ett paket på lådan för några dagar sen.
Igentligen hade jag tänkt avvakta tills morsan kommit hem med bruksbilen innan jag skulle skruva bubbla då det är min enda körbara bil för tillfället. Men en vacker vårdag var perfekt för lite uppfartsmek 8)

Vad det gäller är centrallås. Jag har velat över saken ett tag med dess för och nackdelar men kom fram till att fördelarna överslog nackdelarna. Plus att det bara är en kul grej att öppna en veteranbil med fjärr som alla förväntar sej måste öppnas med nyckel.

Det enda bekymmret jag hade med monteringen var att motorn inte orkade med låset på passagerardörren. Usel motor tänkte jag, men efter att ha jämfört med förardörren kom jag fram till att det var låset som kärvade.
Lite olja senare och allting fungerade som det skulle :)
Sen var det bara att dra, koppla in och göma kablarna och skruva ihop allting igen.
Jag har även gjort så jag relativt enkelt kan koppla bort låset ifall det skulle vara nödvändigt.

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 02 maj 2013 20:22 

Hej. tipsa gärna med fler bilder om installationen ?
Och var du köpt (eller ifrån vilken bil du tagit..) centrallåsgrejjerna.

Tror det finns intresse på forumet av detta......

-Visst är det kul att ha en bil att experimentera med !? (El-hissar - kanske ?-)

InläggPostat: 02 maj 2013 23:04 
Användarvisningsbild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 03 maj 2013 13:48 
Användarvisningsbild

Då var det den där tiden på året igen då man kollar i kalendern och inser att det var två år sedan som jag åkte och kollade på en bil som stog på en kompis kompis uppfart.
Att bilen skulle bli som den är idag hade jag nog aldrig ens drömt om då, men så blev det.

Tyvärr så blåste det för mycket för ljusen att brinna..
Bild

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 20 maj 2013 01:11 
Användarvisningsbild

Nu när jag hunnit åka några mil sedan vinterns ombuyggnation har några bekymmer börjat visa sej..

Till en början så har det börjat droppa under motorn.. Det handlar inte om mycket, utan bara någon droppe eller så. Fast det som oroar mej är det faktum att oljan verkar vara röd. Växellådan som börjar säga upp sej?

Ett annat problem jag har med lådan är att jag vill ha högre slutväxel. Det är aningen drygt att ligga på 2900 varv vid 90km/h, det låter mycket och drar massa soppa..
Detta problem hade jag tänkt att lösa i och med en ny låda. Växellådan jag har nu tvivlar jag på att den klarar så mycket mer än vad jag levererar, men till nästa år lär det vara än mera drag i motorn så jag har tänkt mej att bygga en låda duglig för ca 130-150 hk samt med högre slutväxel. För då har jag något som håller även för att bygga vidare på.
Nu är bara frågan hur jag gör detta på lämpligase sätt? hellst inte allt för kostsamt. Busslåda??

Nästa problem och det jag stört mej mest på är att jag vid de två senaste tankarna kört soppatorsk, trots att mätaren visat mer än 1/4 tank och jag kört ca 35-40 mil. Tanken rymmer 42 liter för övrigt.
Dels har vi då tankmätaren som lever ett liv i sej där allt under halv tank kan innebära tomt. Är det givaren eller mätaren som är troligaste orsaken?

Sen till det faktum att bilen häller i sej soppa. Just nu snittar jag ca 1,1-1,2 l/mil. Inte ens på långturer har jag lyckats ta mej under litern.
Visserligen har jan en större motor, men så mycket mer ska den inte dra. 0,8-0,9 känns rimligare.
Min gissning är att det är felbestyckade förgasare som ligger bakom detta. Det kan även förklara att motorn vaknar till liv ordentligt först efter 2500 varv. Det är ungefär som turbolag, före 2500 går motorn bra, efter vaknar den till och går jättebra. Eller hur man nu ska beskriva det.
Så frågan är nu då hur ni experter skulle rekomendera mej att bestycka förgasarna.

Jag vet att jag skrivit det förut men för enkelhetens skull ser motorn ut som följande:
1500H block
1835cc 92x69mm
Mild Bugpak kam av okänd modell
Scat lyftare
Vev, stakar och övrigt orginal
Lättat svänghjul
Mahle 92mm kolvar och cylindrar
Lätt portade orginal dubbelports toppar
Oljekylare, generator, generatortorn och soppapump från en 1600AS
009 kopia fördelare
Thunderbird 1,5" ormbo och dämpare
Weber IDF40 förgasare på Misab insug

Jag tror det var allt, dock taget ur minnet. Det är bara att bläddra igenom tråden så står det mer om motorn.

Förgasarna är bestyckade enligt följande:
Halsringar: 33mm
Tomgång: 55
Luft: 180
Huvud: 150

Min gissning är att huvudmunstycket är för stort, men det var som sagt en gissning från en som i princip aldrig skruvat på förgasare.

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 05 jun 2013 22:53 
Användarvisningsbild

Idag har det hänt grejor :D

Ända sedan jag fick en dragkrok på köpet vid ett motorköp har jag gått i tankarna kring en liten husvagn att släpa bakom bubblan.

Vid 02 tiden idag hittade jag en liten vagn på blocket i närheten som jag skickade ett mail på.
Vid 10 tiden ringde ägaren och berättade lite mer om vagnen och vi kom fram till att jag skulle svänga förvi i morgon.
Vid 18 tiden var jag ledig för kvällen så jag hörde om jag kunde svänga förbi i kväll. En halvtimma senare var jag på plats och kollade och snackade.
Vid 22 tiden hade jag fått tag på släpkärra och några vänner och blev ny lycklig husvagnsägare.

Det var min dag det :-P

Bild
En Eriba Eribette från 79 med tjänstevikt på hela 370kg.

Jag tvivlar på att det blir husvagn till bugrun då varken vagn eller dragkrok är besiktade..

Vagnen är hel och fin i chassie och kaross, inredningen är dock enkelt sagt icke existerande...
Detta var däremot precis vad jag letade efter. En liten vagn som var strukturellt okej för att sedan bygga egen inredning från grunden.
Tidsplanen är att den ska vara färdig till nästa sommar med bugrun 31 som trolig premiärtur.

Det blir en projekttråd när jag kommer igång med arbetet.

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 10 jun 2013 11:49 
Användarvisningsbild

Nu har man avklarat ännu ett Bugrun :D

Den här gången blev det en betydligt bättre upplevelse än förra året. Ingen bakfylla, men en rejäl solbränna 8)
Men det blev dyrare också.. Dels så fyndade jag på marknaden och nu när jag är hemma behöver jag en ny koppling... och nya förgasarmunstycken.
Det jag hittade på marknaden var en växelströmsgenerator med torn att sätta på besiktnings/vintermotorn(så jag slipper bygga om till likström varje gång), spindlar och skivor med 5x100 i bultmönster och ett GeneBerg 1,5" merge ormbo.

Precis som förra året stog jag och hängde på låset vid informationen för att få en kölapp till dynon för att se vad min nya motor duger för.
I år blev jag ensam bland alla vattenskadade, men jag hade ändå hoppet uppe för mitt mål på 90 hästar.
Det gick lite si och så, efter första repan sa han som körde att motorn gick på tok för fett. Något som jag redan visste för den delen.
Men några repor senare hade jag mitt resultat. 77,4 hk vid 5377 varv, och 115 Nm vid 4242 varv.Däremot så kunde jag fått mer då jag sa åt honom att inte överstiga 5500, men effekten var fortfarande på väg upp när han la av.
Lite tråkigt nog så blev det ingen mätning före 2300, och med tanke på att det är där jag mestadels kör så var det lite synd.. Anledningen till detta är samma som gör att jag kommer plocka ur motorn idag.. Motor slirar på kopplingen. Det var inget problem när jag åkte ner, men på hemvägen kunde jag knappt ta mig upp för branta backar utan att det började slira.
När motorn åker ut kommer jag dels att byta huvudmunstyckena till mindre samt eventuellt skruva på mitt nyinförskaffade merge avgas.
Sen ska jag försöka reda ut min bestyckning. Dels så har motorn ett dryckesproblem samt att han som körde dynon sa att med motorn rätt bestyckad skulle jag kunna köra 100 hk hela dagen :-P

Så här blev resultatet på dynon. Röda är årets och grönt är förra årets jag la in för att jämföra.
Bild

Mer bilder från helgen finns i
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 10 jun 2013 23:50 
Användarvisningsbild

Pga. tidigare nämnt kopplingsproblem så befinner sig min motor just nu halvt utanför bilen(tillräckligt för att komma åt kopplingen).
Eventuellt så hittades orsaken innan jag ens fått ur lamellen. Jag behövde endast använda verktyg för att lossa två av tryckplattans 6 bultar. Resten gick att lossa för hand..
Förvisso var lamellen redigt sliten så denna kommer att bytas ut i vilket fall.

Jag har även beställt två uppsättningar huvudmunstycken till webrarna, 135 & 140. Förhoppningsvis ska någon av dessa dra ner blandningen till normala nivåer.

Såhär lämnade jag bilen för idag
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 11 jun 2013 22:30 

Kul att se diagrammet, och lycka till med husvagnen!

InläggPostat: 14 jun 2013 22:20 
Användarvisningsbild

Det har kört fast sig i nuläget. Eller ja, jag hade tänkt skruva för fullt i helgen och dra på lokalträff på tisdag.
Problemet är bara att jag förväntat mig lite delar på posten före helgen. Det rör sig mest om några packningar och förgasarmunstycken.

Motorn har iallafall hittat tillbaka till bilen igen med en ny och starkare koppling. Otroligt nog så gick det lättare att få i motorn än ut, den bara ramlade på på första försöket utan att fastna på något.
Däremot så har avgaset åkt av för att ge plats åt det nya systemet. Men för att skruva på detta behöver jag avgaspackningar.. När jag fått på ormboet så ska jag måtta upp och svetsa ihop en slutdämpare i göm-undan stil.
Förgasarna har jag tänkt att bestycka om innan de åker på motorn igen då detta är betydligt enklare gjort på bänken än i bilen. Men då nehöver jag som sagt mina munstycken..

Som det ser ut i nuläget tänker jag bestycka om gasarna enligt följande.
Halsring: 30mm
Luft: 200
Huvud: 135
Lågfart: 55

Någon som har några synpunkter på detta?

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 15 jun 2013 06:54 

Det är ju sällan som allt flyter på som man tänkt sig,men än finns det gott om tid..Var beställde du munstyckena?

InläggPostat: 15 jun 2013 08:22 
Användarvisningsbild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 15 jun 2013 08:35 

InläggPostat: 15 jun 2013 21:45 
Användarvisningsbild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 16 jun 2013 11:07 

Dom gånger jag handlat av honom så har det tagit 4-5 dagar...

InläggPostat: 28 jun 2013 23:00 
Användarvisningsbild

Nu är det slut på semester så nu ska bubblan ut ur garaget. :-P
Som det ser ut i nuläget så behöver jag bara skruva på förgasarna samt svetsa ihop en dämpare till nya ormboet.

Innan jag drog på semester hann jag få på avgaset och det passar som det ska, så nu behövs bara en ljuddämpare.
Denna tänker jag göra själv. Jag har fixat fläns, rör och en liten dämpare, så nu ska dessa kapas och svetsas ihop på bästa lämpliga vis.

Förgasarmunstyckena fick jag dagen innan avfärd så dessa fick vänta till idag. Med hjälp av en sprängskiss och lite sunt förnuft lyckades jag komma fram till hur munstycken och halsringar satt fast och kunde bytas. För att göra saken enklare så dumpade min granne ett litet bord på hjul hos mig som han ville bli av med. Det tog inte lång tid innan jag gjorde ett litet mekbord av det. :-P
Förgasarna är numera bestyckade enligt följande:
Halsring: 28mm
Luft: 200
Huvud: 135
Lågfart: 55

Jag antar att 135 är för stort, men det är det minsta jag har och jag tänker se hur den går innan jag letar nya munstycken.

En sak jag la märke till var att halsringarna jag plockade ur hade någon filat och polerat. Dom jag satte i var däremot orörda.
Är detta något jag borde göra på dom nya halsringarna? För isåfall plockar jag ut och putsar upp dem innan förgasarna åker tillbaka på motorn.

En sak till jag gjort idag var att byta gaswiren. Då orginal var för kort hade jag stoppat i en 1mm wire. Denna hade två hela kardeler vid reglaget :shock:
Så denna tänker jag inte köra vidare med utan nu blev det en 2mm wire. Denna borde förhoppningsvis hålla bättre.
För den delen, hur fäster jag en wire på bästa sätt vid pedalen? Just nu sitter den med en kabelsko.

Mitt nya bord för småmek.
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 29 jun 2013 06:46 

Flitens lampa lyser! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 431 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme