I och med att bubblan gick i förtidspension i söndags så är numera mitt andra bubblaår över.
Det har varit ett mycket spännande och givande år fullt med härliga stunder, upptäckter och eviga bekymmer. Bubblan och jag har spenderat många mil på många vägar och platser. Att bara njuta av att bara åka en solig sommardag eller för att åka femtio mil med en motor som vägrade gå ordentligt för att finna kärleken på andra sidan vårt avlånga land.
Jag hade planerat en sista finaltur i söndags i samband med en jobbintervju jag skulle på. Klarblå himmel, torra vägar och ingen saltbil i syne. Den perfekta dagen för en sista tur bara för att njuta helt enkelt.
Denna tur blev väldigt kortvarig. Då jag inte kört bilen på två veckor och visste att den är trög att få igång när den stått ett tag och när det är kallt så skulle jag starta bilen och köra den varm några timmar innan jag skulle iväg så jag visste att den skulle starta relativt enkelt även då.
För det första så gick det trots fulladdat batteri väldigt trögt. Motorn gick runt och small till några enstaka gånger. Efter en stund så hämtade jag reservbatteriet och startkablar för att fortsätta med lite mer ström. Nu kunde motorn tända till lite nu och då, men gå skulle den bestämt inte. Slutligen så hämtade jag bruksbilen och lät den så på med startkablar för extra ström. Till slut så fick jag igång motorn, men fint gick den inte. Fast det gör den aldrig förrän den börjar få lite värme i sig så jag satt och höll 1500 varv i några minuter, sedan när jag provade att se om den ville hålla tomgång så började oljelampan lysa, men så fort jag gasade upp så slocknade den. Men sen kom igång igen även över tomgång, så då ansåg jag att en titt på motorn var läglig. Väl bakom bilen möts jag av en stor pöl olja under motorn och en stadig ström från skarven mellan vänster kylplåt och blocket.
I och med detta så blev dagsturen omplanerad till att puttas ut från uppfarten, vändas om och puttas in i garaget...
Detta var inte riktigt hur jag hade tänkt avsluta årets säsong, men det var förvisso tur att det hände på uppfarten och inte ute på vägen. Så nu har bubblan stått med en kupéfläkt i sig och torkat upp i några dagar innan jag börjar jobba på den.
Tack vare kylplåtarna som så vackert samlar upp all spilld olja så vet jag ännu inte källan till oljan. Detta kommer jag dock att få reda på så snart jag får tid över till att plocka ur motorn och inspektera denna. Min fattiga och optimistiska sida tror på att det har med stötstängerna, rören eller packningarna att göra. Men det kan i princip vara vad som helst. Jag har haft en mindre läcka på vänster sida hela året, men det läckte bara när bilen körts. Det kan ju då vara så att detta var denna läcka som slutligen brast helt. Ytterligare en teori är att det kan ha något att göra med att treans cylinder aldrig gått riktigt ordentligt som ni kan se på mina tändstiftstester. Den är ju trots allt på vänster sida.
Vad som kommer hända nu i vinter är i princip att fixa allt det som jag inte fick gjort förra vintern. Samt självklart en del modifikationer och uppgraderingar och fixa alla problem som uppkommit under året.
Jag har inte planerat att gå allt för långt då jag ju har ytterligare ett projekt att ta hand om i form utav min lilla husvagn. Men det kommer huvudsakligen skruvas på motorn samt fram och bakvagn samt nödvändiga reparationer. Bland dessa finns ett rosthål i plåten på utsidan av där du har fötterna. Problemet med detta är att det sträcker sig ner till skarven mellan kaross och platta varpå jag inte kan svetsa där pga. gummilisten. Så risken finns att jag kommer få lov att separera på kaross och platta, sen är ju då frågan vad mer man ska göra när man ändå är i farten…
Framvagnen kommer jag få lov att se över då bilen har en tendens att slå i marken lite nu och då samt skrapa däcken i skärmkanterna när bilen är för tungt lastad. Men jag har inga planer på att åtgärda orsaken vilket är en för låg bil utan snarare symptomen. En hasplåt, flippade styrstag samt annan framvagnsinställning till en början. Utöver detta så lade jag även händerna på ett par skivor med 5x100 mönster på i sommras, så risken finns att det kommer dyka upp en uppsättning 16/17 tums aluminiumfälgar en vacker dag.
Motorn ska till en början få sig en rejäl översyn för att ta reda på och åtgärda oljeläckan, när detta är överstökat ska jag jobba på mitt mål om tresiffrigt vid nästa besök på dynon. Så då är bara frågan hur man på bästa sätt och vis kan skrämma ur trettio hästar till ur den. Svaret är relativt enkelt då de flesta komponenter i motorn redan är fullt dugliga för jobbet bortsett från den lilla detaljen som heter originaltoppar. För att råda bot på detta så har jag jagat runt efter bättre toppar enda sedan jag letade delar till motorn förra året. Efter att ha insett att det kommer bli svårt att få tag på några bra toppar för en rimlig slant på den svenska marknaden så tog jag mig en titt på TheSamba och den amerikanska marknaden. I juni sprang jag på precis vad jag letat efter. Ett par 041 toppar med 40x35.5 ventiler som fått sig en omgång med ovalport och lite därtill. Några mail till säljaren senare så var dessa mina, men tack vare massa missförstånd hos posten så hann det dröja ett knappt halvår innan jag slutligen igår firade lilla julafton efter en tur till postombudet på stan.
De är begagnade och använda så en mindre renovering är att vänta, huvudsakligen i att demontera dem, göra rent och putsa upp. Vad som dock oroade mig var att det fanns mindre sprickor mellan ventilsätena. Inget stort, men det fanns där. Några sprickor till stiften är det inte i alla fall. Jag var inte vad ni har att säga om sprickor, men efter en mindre undersökning har jag fått uppfattningen att detta är ett relativt vanligt fenomen och inget att direkt oroa sig för.
Bubblan på plats i garaget

Mina nya 041 toppar