[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
vwtyp1.com • Visa tråd - 1303S-73 Tredje året
vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 18 jan 2019 22:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 431 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 1303S-73 fortsättningen
InläggPostat: 23 okt 2013 16:07 
Användarvisningsbild

De senaste dagarna har jag när tid funnits jobbat på att fixa plåtskadorna på bubblan efter olyckan med ljuddämparen.

Jag började med mellanplåten som fick sig en reding omgång med hammare, svetstång, tving och en planka för att återfå någorlunda liknande form som den skulle ha. Sen svetsade jag ihop plåten där den spruckit för att sedan spendera vad som känndes som en evighet med att spackla och slipa.
När jag ändå var i farten så passade jag på att fixa till en större rostbubbla som stört mig enda sen förra året.
Så nu är mellanplåten färdig för stunden. Jag hittade en burk med någorlunda liknande blå färg som jag sprutade på, men till vintern så ska det lackas om på riktigt.

Nu återstår att försöka laga bakskärmen och bygga nytt avgas.
Jag har börjat banka på skärmen idag, men sen började det regna så jag kunde inte fortsätta ute och garaget är som sagt lite upptaget.
Frågan är bara om jag lyckas få tillbaka dess ordinarie form då hela skärmen vikt sig eller hur man ska förklara det..

Jag har för avsikt att få ut bilen på vägen igen i år och köra den återstående månaden innan vintern.

Nu tog jag inga bilder förrän på slutet, men så här blev det.
Bild
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 24 okt 2013 07:28 
Användarvisningsbild

Tråkigt när något sådant händer. Men du verkar ju ha kunnat fixa till skadan ändå så slutet gott ändå...

cM 8)

InläggPostat: 24 okt 2013 17:22 
Användarvisningsbild

Idag fortsatte jag reperationsarbetet genom att ge mig på bakskärmen. Jag var osäker på om jag ens skulle ta mig an den då den blivit skev och inte bara skadad i hörnet. Det dryga med det hela var att jag har två uppsättningsr baksärmar liggandes i mitt lilla reservdelslager. Problemet är bara att ena paret är på tok för rosiga och det andra är till äldte bilar med små bakljus. Så jag hade helt enkelt ingen nytta av dessa..

Jag började precis som mellanplåten med att rätta till det vikta hörnet. En träbit och en bunt tvingar var till stor hjälp för detta. Sedan när hörnet var någotlunda rätt och den spruckna plåten svetsad skruvade jag på skärmen på bilen för att kunna slita och dra sammtidigt som jag mätte och jämförde med andra sidan.
När jag var nöjd med det så åkte skärmen av för det oändliga jobbet med spackla och slipa. Slutligen så blev det även ett lager blå färg på denna också.

Nu återstår bara avgaset som jag börjat fila lite på.

Bild

Bild

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 27 okt 2013 13:21 
Användarvisningsbild

Numera ser bubblan ut som en bubbla igen :)
Det enda som saknas nu är ljuddämparen.
Det tog några dagar innan jag fick tid att skruva tillbaka bakskärmen och baklampan, men nu är allt på plats. Jag passade även på att byta ut stötdämparna mot ett par coilovers jag hittade på Norrtäljemarknaden. Egentligen hade jag tänkt mig att skruva på dessa först i vinter, men bara för sakens skull så höjde jag bubblan i bak genom att montera dessa. Tanken är dock att bygga om infästningen på bärarmen lägre ner så jag får sänkning också.
Angående dessa coilovers så undar jag hur pass starka fjädrarna är. Är de till för att ersätta ordinarie torrisionsfjädring eller är de enbart ett komplement?

Jag har dessutom kommit fram till varför ljuddämparen slog i marken då den egentligen inte borde kunna det då det är minst fem centimeter till marken när bilen sitter på genomslagsgummit. Vad som lät bilen fjädra ytterligare var 0,6 bar i höger bakdäck. Så hade jag tankat på med luft i det innan så hade det här aldrig hänt :evil:
Nåja, nu sitter det på 2,4 som det ska iaf och så får vi hoppas att det förblir så eller så har jag pyspunka..

Bilen som den ser ut nu
Bild

Bakre coilovers
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 27 okt 2013 15:47 

Jag har själv Coil-overs på två av mina bilar...
Dels för husvagnen, men de känns "mjukt" ändå - röda, vet ej fabrikat.
På den andra bilen för att få hårdare (mot) nedfjädring i dragracing...de är vita som säljs av Dahlhem's och C & S m fl.

Känns inte att dessa har så "stark" fjäder, och är absolut bara ett komplement till originalfjädringen bak. Fram kanske de skulle räcka(?).

Edit, Är du intresserad av shims för 92mm cyl (som vi talade om i Norrtälje) kom jag på att jag har en sats jag använt till 74mm vev

InläggPostat: 27 okt 2013 16:38 
Användarvisningsbild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 01 nov 2013 16:58 
Användarvisningsbild

Idag slutförde jag den sista delen i reparationen, ljuddämparen. Det blev inga större ändringar i upplägget annat än att dämparen numera sitter högre upp i hjulhuset så att den inte ska kunna slå i marken, och skulle den mot förmodan göra det så är det i bak där den bara kommer skrapa mot och inte fastna.

När bilen ändå var i garaget så passade jag på att bestycka om förgasarna som fortfarande går på tok för rikt. Jag har sedan ett par månader velat göra detta, men hade inte lust att lägga ut ytterligare pengar på munstycken utan att riktigt veta vad jag behöver. Tre uppsättningar får vara nog, men sen för några veckor sedan läste jag en tråd om någon snubbe som satt en liten kompressor på en 1600 motor . Vad han gjorde för att bestycka om sin förgasare vilket han gjort tonvis med gånger var att löda igen hålet och borra ett nytt i önskad diameter.
Så inspirerad av denna tråd så lånade jag en uppsättning borrar från 0,35mm till 1,35mm med 0,05mm intervaller av en bekant. Sen var det bara att plocka fram lödgrejorna och fylla hålen på mina överblivna 140 huvudmunstycken med tenn och sedan borra om dessa till 120. Det jag hade i bilen innan jag stoppade i dessa var 135.
Förhoppningsvis ska detta få bilen att gå bättre och snålare. Men om det fortfarande är fel så kan jag lätt löda och borra om igen och prova mig fram till vad som fungerar bäst.
Det kommer bli en del provkörande i helgen och veckan som kommer, så då får jag se om det blev bättre eller inte. Jag kommer ha de gamla munstyckena med mig ifall det inte skulle gå alls.

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 01 nov 2013 19:03 

Thatś the spirit!

Men Huvudmunstyckena (måste ju oxå vara "rätt" förståss!) bidrar nog inte speciellt mkt till bränsle/mil?
Det är "lågfarten" man kör på, sägs det... så där är det ju lysande att du kunde låna borr med 0,05mm steg!

MVWH Mettis

PS Jag har ingen beggad vev att sälja, och se upp om du hittar någon - man vet inte vad de "varit med om"? (skevhet..)
Som jag nämnde i Norrtälje; Bygde'ns 74mm vev för 2500Kr är ju billigt, men övriga firmor har längre slag för 3500Kr(+) DS

InläggPostat: 01 nov 2013 19:42 
Användarvisningsbild

Jag är medveten om att det är lågfaten man kör mäst på, men vad jag har förstått så lägger dessa av efter 3000 och då är jag uppe i 90. så alla 100 och 110 vägar går då bilen på huvudmunstycket.
Dock så misstänker jag att en ordentlig bränsletrycksregulator är vad som behövs för ekonomin. Jag har pratat med UpNorth angående min gamla regulator och de ska ta in någon ny modell som jag ska få när den kommer.

Angående vev så har jag forskat lite kring en 2,1l wasserboxesvev på 76,4mm. Som jag har förstått det så är det bara ett lager och svänghjulet som inte passar rakt av.
Sen finns det ju självklart längre vevar, men jag var ute efter att kunna återanvända kolvar och cyllar varpå jag har förstått 76mm är det längsta som passar.

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 01 nov 2013 21:52 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 02 nov 2013 12:19 
Användarvisningsbild

Jag ska fatta detta kort då jag ska vara på resande fot..

Nu har bubblan lämnat garaget och jag har varit ute på provtur med positiva resultat.
Turen bestod av två kilometer småvägar och tre kilometer 2+1 väg för att sedan köra samma väg tillbaka.
Från början tog det en evighet att få igång bilen vilket det alltid gör när den stått ett tag och det är kallt, sen känndes det som att bilen bara gick på tre cylindrar, den lät halvdant och saknade kraft. Men efter en repa i 140 längs stora vägen så var bilen jättepigg och glad och det var inga problem att komma upp i 140 på vägen tillbaka.
Väl hemma så kollade jag stiften som för första gången inte var kolsvarta, se bilder nedan. Värt att notera är att jag inte skruvat något mer på förgasarna än att byta huvudmunstyckena.
Jag borstade av stiften med stålborste innan jag skruvade tillbaka dem för att börja om från noll i kommande bedömning.

Några råd på vart jag ska gå vidare efter detta?

Bilen ute och ca 3-5cm högre i bak...
Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 03 nov 2013 18:31 
Användarvisningsbild

Jag har suttit och funderat kring vad jag ska göra med förgasarna.

För det första så undrar jag om de två kilometerna lugn körning hem från stora vägen är tillräckligt för att lågfatsmunstyckena ska ta över och färga tändstiften. För det andra så undrar jag om blandskruvarna har någonting med huvudmunstyckena att göra eller inte då jag inte petat på dessa.

Om vi nu utgår från att det är resultaten av tre kilometers full fart som jag ser på stiften så funderar jag på hur detta skall justeras för att alla stift ska ha samma färg. Det som stör mig är att det är ett mörkt och ett ljust stift per sida och inte ljusa på en och mörka på en.
Min tanke nu som jag misstänker är aja baja är att enbart bestycka om #2 & #3 och låta #1 & #2 vara. Det vill säga: 120 på #1, 115 på #2, 110 på #3 och 120 på #4.
Vad jag har förstått så ska man ha lika på alla, men är inte meningen med separata trattar på alla cylindrar att kunna justera varje cylinder individuellt. Vad tycker ni experter om detta?
Min plan är att testa denna teori i morgon om jag inte fått en anledning att göra annat.

Eller ska jag bara låta bli att bestycka innan jag fått tag på en ny bränsletrycksregulator?

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 04 nov 2013 08:35 

Njaa..Nog ska du ha samma storlek på munstycken till alla cyl... :-?

InläggPostat: 04 nov 2013 12:26 
Användarvisningsbild

Ny provtur med nya fortfarande obegripliga resultat.

Rundan var den samma, men för att undvika inflytande från lågfarten på vägen hem från stora vägen så körde jag på 3000-3500 varv så gott jag kunde den biten. Det fick bli en växel lägre helt enkelt.
Annat vad jag gjort sen gårdagens runda är att dra åt muttrarna på insugen för att minska risken för tjuvluft. Samt att som jag skrev igår jag borstat rent tändstiften för att få en så ren läsning som möjligt.
För den delen, om det är tjuvluft som är problemet, går den för rikt eller snålt då?

Saker som är värda att notera är för det första att munstyckena är handborrade med viss risk för mindre ojämnheter och avvikelser.
Och om kompresion har någonting med saken att göra så ska det vara #1 och #2 som strular då dessa hade något sämre resultat vid ett tidigare test.

Här följer dagens resultat.
#1, #2 & #4 verkar bra medan #3 fortfarande är svart.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 04 nov 2013 12:49 

Tar den tjyvluft så går den snålt..3:an ser bra ut,men dom andra ser onödigt ljusa ut...Vad händer om du skruvar ut blandskruvarna ett ½ varv på dom andra 3?

Senast redigerad av stickan 04 nov 2013 12:53, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 04 nov 2013 12:52 
Användarvisningsbild

Trean ser väldigt mörk ut i mina ögon, men då har jag altså fått fel uppfattning om hur det ska vara.
Jag försökte jämföra stiften med denna guide

Ska jag ta upp dem till 125 och köra igen?

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 04 nov 2013 12:55 

Ja,det kan du också göra...

InläggPostat: 04 nov 2013 12:59 

En trimmad motor ska ha mörka stift,eftersom det kan vara farligt för cyl/kolvar om den går för magert..

Inläggsrubrik: Re: 1303S-73 Tredje året
InläggPostat: 29 nov 2013 21:46 
Användarvisningsbild

I och med att bubblan gick i förtidspension i söndags så är numera mitt andra bubblaår över.
Det har varit ett mycket spännande och givande år fullt med härliga stunder, upptäckter och eviga bekymmer. Bubblan och jag har spenderat många mil på många vägar och platser. Att bara njuta av att bara åka en solig sommardag eller för att åka femtio mil med en motor som vägrade gå ordentligt för att finna kärleken på andra sidan vårt avlånga land.

Jag hade planerat en sista finaltur i söndags i samband med en jobbintervju jag skulle på. Klarblå himmel, torra vägar och ingen saltbil i syne. Den perfekta dagen för en sista tur bara för att njuta helt enkelt.
Denna tur blev väldigt kortvarig. Då jag inte kört bilen på två veckor och visste att den är trög att få igång när den stått ett tag och när det är kallt så skulle jag starta bilen och köra den varm några timmar innan jag skulle iväg så jag visste att den skulle starta relativt enkelt även då.
För det första så gick det trots fulladdat batteri väldigt trögt. Motorn gick runt och small till några enstaka gånger. Efter en stund så hämtade jag reservbatteriet och startkablar för att fortsätta med lite mer ström. Nu kunde motorn tända till lite nu och då, men gå skulle den bestämt inte. Slutligen så hämtade jag bruksbilen och lät den så på med startkablar för extra ström. Till slut så fick jag igång motorn, men fint gick den inte. Fast det gör den aldrig förrän den börjar få lite värme i sig så jag satt och höll 1500 varv i några minuter, sedan när jag provade att se om den ville hålla tomgång så började oljelampan lysa, men så fort jag gasade upp så slocknade den. Men sen kom igång igen även över tomgång, så då ansåg jag att en titt på motorn var läglig. Väl bakom bilen möts jag av en stor pöl olja under motorn och en stadig ström från skarven mellan vänster kylplåt och blocket.
I och med detta så blev dagsturen omplanerad till att puttas ut från uppfarten, vändas om och puttas in i garaget...
Detta var inte riktigt hur jag hade tänkt avsluta årets säsong, men det var förvisso tur att det hände på uppfarten och inte ute på vägen. Så nu har bubblan stått med en kupéfläkt i sig och torkat upp i några dagar innan jag börjar jobba på den.
Tack vare kylplåtarna som så vackert samlar upp all spilld olja så vet jag ännu inte källan till oljan. Detta kommer jag dock att få reda på så snart jag får tid över till att plocka ur motorn och inspektera denna. Min fattiga och optimistiska sida tror på att det har med stötstängerna, rören eller packningarna att göra. Men det kan i princip vara vad som helst. Jag har haft en mindre läcka på vänster sida hela året, men det läckte bara när bilen körts. Det kan ju då vara så att detta var denna läcka som slutligen brast helt. Ytterligare en teori är att det kan ha något att göra med att treans cylinder aldrig gått riktigt ordentligt som ni kan se på mina tändstiftstester. Den är ju trots allt på vänster sida.

Vad som kommer hända nu i vinter är i princip att fixa allt det som jag inte fick gjort förra vintern. Samt självklart en del modifikationer och uppgraderingar och fixa alla problem som uppkommit under året.
Jag har inte planerat att gå allt för långt då jag ju har ytterligare ett projekt att ta hand om i form utav min lilla husvagn. Men det kommer huvudsakligen skruvas på motorn samt fram och bakvagn samt nödvändiga reparationer. Bland dessa finns ett rosthål i plåten på utsidan av där du har fötterna. Problemet med detta är att det sträcker sig ner till skarven mellan kaross och platta varpå jag inte kan svetsa där pga. gummilisten. Så risken finns att jag kommer få lov att separera på kaross och platta, sen är ju då frågan vad mer man ska göra när man ändå är i farten…
Framvagnen kommer jag få lov att se över då bilen har en tendens att slå i marken lite nu och då samt skrapa däcken i skärmkanterna när bilen är för tungt lastad. Men jag har inga planer på att åtgärda orsaken vilket är en för låg bil utan snarare symptomen. En hasplåt, flippade styrstag samt annan framvagnsinställning till en början. Utöver detta så lade jag även händerna på ett par skivor med 5x100 mönster på i sommras, så risken finns att det kommer dyka upp en uppsättning 16/17 tums aluminiumfälgar en vacker dag.
Motorn ska till en början få sig en rejäl översyn för att ta reda på och åtgärda oljeläckan, när detta är överstökat ska jag jobba på mitt mål om tresiffrigt vid nästa besök på dynon. Så då är bara frågan hur man på bästa sätt och vis kan skrämma ur trettio hästar till ur den. Svaret är relativt enkelt då de flesta komponenter i motorn redan är fullt dugliga för jobbet bortsett från den lilla detaljen som heter originaltoppar. För att råda bot på detta så har jag jagat runt efter bättre toppar enda sedan jag letade delar till motorn förra året. Efter att ha insett att det kommer bli svårt att få tag på några bra toppar för en rimlig slant på den svenska marknaden så tog jag mig en titt på TheSamba och den amerikanska marknaden. I juni sprang jag på precis vad jag letat efter. Ett par 041 toppar med 40x35.5 ventiler som fått sig en omgång med ovalport och lite därtill. Några mail till säljaren senare så var dessa mina, men tack vare massa missförstånd hos posten så hann det dröja ett knappt halvår innan jag slutligen igår firade lilla julafton efter en tur till postombudet på stan.
De är begagnade och använda så en mindre renovering är att vänta, huvudsakligen i att demontera dem, göra rent och putsa upp. Vad som dock oroade mig var att det fanns mindre sprickor mellan ventilsätena. Inget stort, men det fanns där. Några sprickor till stiften är det inte i alla fall. Jag var inte vad ni har att säga om sprickor, men efter en mindre undersökning har jag fått uppfattningen att detta är ett relativt vanligt fenomen och inget att direkt oroa sig för.

Bubblan på plats i garaget
Bild

Mina nya 041 toppar
Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 30 nov 2013 09:42 

Mindre sprickor mellan ventilsätena brukar oftast inte vara nåt problem...

InläggPostat: 13 dec 2013 11:30 
Användarvisningsbild

Vinterns projekt kan eventuellt ha fått sig en ordentlig svängom till det mindre produktiva.
För det första så har jag precis börjat på nytt jobb med att sälja julgranar fram till julen, sedan har jag ytterligare ett mer långgående jobb på gång direkt efter nyår. Visserligen så ökar budgeten, men det på bekostand av mektid.
Det andra är aningen värre och det är att situationen hemma med min innerboende har gått så pass långt att jag har tillfälligt övergivit mitt eget hem för att slippa henne fram tills att hon flyttar ut i början på februari. Så numera är jag bosatt hos mina föräldrar igen men bubblan står kvar i garaget och jag har ine lust att vara där och skruva när hon är i näreten.

Om man bortser från detta så har jag kryssat över min första punkt på vinterns att göra lista. Detta var att renovera topplocken. Dessa hade jag med mig till min svägerskas farfar där jag för övrigt sprungt runt som lärling den senaste månaden. Med tillgång till alla tänkbara verktyg så demonterades ventilerna och allt därtill för att sedan svarva av sot och rost på dem, slipa bort alla avlagringar i förbränningsrum och kanaler och slutligen slipa ner ventilsätena så att allting är tätt och fint. Någinting som jag för övrigt missade att göra förra gången.. Om man jämför hur de blev med hur de var innan så blir jag nästan imponerad av mig själv. Nu är det bara att hoppas de går lika fint som de ser ut :-P

Bild

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 13 dec 2013 11:59 

Att renovera topparna är aldrig fel..Har du kollat upp oljeläckaget än eller väntar du till du har husfrid igen?Det verkar som det är packningarna till oljekylaren som gett upp,vilket inte är helt ovanligt.Oftast beror det på att kylaren blivit monterad med fel packningar,eftersom det brukar vara flera olika packningar i satserna.Det finns olika kylare med olika tätytor och dom kräver rätt packningar för att det ska bli tätt.

InläggPostat: 13 dec 2013 16:01 

Jag har inte tittat så mycket i den här tråden på ett tag men jag vill iaf avråda från att löda och borra, iaf om man tror att man ska få lika mycket soppa genom alla.
Till att börja med är det väldigt svårt att borra med tolerans på mindre än 2-3 hundradelar, det brukar vi lyckas med på jobbet med styrd maskin och hårdmetallborr men även där kan det vara svårt ibland. Ett annat problem är att även längden på hålet har betydelse för flödet och det är nog inte så lätt att löda utan att tennet kryper. Ytterligare problem är att både ingång och utgång runt hålet har betydelse.
Det KAN vara en del av dina problem med att då får så olika färg på stiften men flytta runt munstyckena och se om problemet följer med.
En annan orsak kan vara om dina kanaler ser olika ut eller att spjällen inte stänger lika.

Artificial intelligence is nothing compared to natural stupidity!

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

InläggPostat: 14 dec 2013 00:12 
Användarvisningsbild

Jag har inte undersökt köllan till oljeläckan än, dock mest på grund av tidsbrist. Min avsikt är i vilket fall att smita hem när tid finns och skruva ur motorn och ta med mig denna till verkstan där jag fixade topparna. För det första så finns det utrymme, samt alla tänkbara verktyg man kan behöva vid motorbygge. Det var ju trots allt här som jag byggde motorn för snart ganska så precis ett år sedan. Vad jag ska göra är att först och främst lokalisera läckan och på lämpligaste vis åtgärda den. Det du säger om oljekylaren stämmer ganska bra ihom med de första tecken på oljeläcka jag såg redan vid första start. Sedan är det ju som så att blocket är gjort för kylare i fläktkåpan och inte doghouse. Men jag tyckte att jag dubbelkollade så packningarna passade innan jag skruvade ihop den. Men vi får väl helt enkelt se vad jag kommer fram till.
Sedan när oljan håller sig inne i motorn ska topplocken bytas ut mot de nya och jag kan börja dregla över kommande sommar samt börja oroa mig över att få börja om med bestyckning samt hurvida växellådan tycker om den ökade effekten.
Är det något annat jag bör se över när jag ändå är i farten?

Angående löda och borra munstycken så kan jag börja med att säga att jag provat att byta plats på munstycken utan synliga resultat. Sedan var även min avsikt att prova mig fram till vad det borde vara på detta vis och sedan köpa nya i rätt storlek.

Nissan Primera - 97
Mitsubishi Eclipse - 93
Mitsubishi Eclipse - 93

InläggPostat: 14 dec 2013 20:09 

Kombinera gammal och "ny" oljekylare/block kräver specialpackningar.
Brukar vara gröna, finns både VW original och eftermarknad.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 431 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme