vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 28 jan 2020 04:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 29 jun 2011 20:34 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
Hello alla,
Har kollat med en snickerifirma. Inga problem för dom att köra fram lameller i bok.
Dock var han orolig för dom inte skulle hålla formen om dom blev fuktiga.

Min tanke är att lacka den när den väl är klara. Jag planerar att göra så att träramen liksom
griper om rutramen, som ett litet gap. Och i det gapet sätta gummilister och anpassa låsmekanismen därefter.

Killen på snickerifirman sa att om jag gjorden en mall eller form så kunde han köra fram en slutgiltiga (och snygg ram) i vilket träslag som jag ville även ek! Vilket engagemang.....

Jag tar med mig orginal ramen och så tar vi fram bok (eller gran).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 01 jul 2011 22:53 
Offline

Blev medlem: 08 jan 2010 17:07
Inlägg: 146
Ort: Kallinge Blekinge södra sverige
limmade ihop flertalet förstävar till båtar av lameller i ek men då använde jag mig av vattenfast lim..håller bra... då eken har stora porer är det svårt att porfylla med lack vilket gör att man hyfsat lätt kan få svarta prickar i träet när det utsätts för fukt.. trevligt om han kan fräsa fram en ny balk.. bok e bra då hyfsat hårt och formstabilt.. ja det är ju förutsatt att virket är ordentligt torkat.. lycka till


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 02 jul 2011 22:14 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
michaelth...tack för tipsen ang träslag.

Jag väljer nog bok i ramen. Idag besökte jag Ronneby med Nostaliga festivalen och tog några biler på infästningen på lite olika cabbar. Karman Ghior och så klart vw cabbar.

Hm, produktionsteknikerna på 60-talet och på vw har haft fullt upp att göra verka det som. Varje bil hade olika lösningar. Tipset med att använda en rutram från en orginal cabbe är nog bäst men jag kommer aldrig att hitta en sådan.

Så michaelth´s förslag att modifiera själva träramen med lameller är det som kommer att genomföras.
Så vad säger ni vänner, ska jag göra en paus med tråden till efter sommaren och fortsätta då med modifieringen? Nu är ju sommar säsongen igång och jag vill så klart besöka bla Skanör/ Falsterbo och även Skurup träffen och i sept vw träffen.Cab ändringen är ju perfekt som vinterjobb?

Vet inte vad som hänt med motorn, när jag köpte den gjorde den 80 km men efter bromsrenovering drog den upp i över 100 km, Nu efter att sommar kört toppar den svindlande 115 km. "The begin of the end ? "
Med cabbe nerfällt i 115 är det orkan inne i bilen.

Är det ok att pausa tråden och återkomma i höst?

/Mappe


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 02 jul 2011 22:22 
Offline

Blev medlem: 08 jan 2010 17:07
Inlägg: 146
Ort: Kallinge Blekinge södra sverige
det e din tråd men gärna inlägg när du vill.. var oxå på Nostalgia idag, e nästan hemma då jag bor bara 5km bort.. vi hade tur med vädret i alla fall i går kväll bara ööööste det ner. nästan syndaflod.. kunde ses på vissa platser i parken idag..
lycka till med cabifieringen när det nu blir.. klart man skall köra öppet på sommaren, meka kan man göra vintertid.
mvh michael


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 02 jul 2011 22:45 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
Jag fegade ur, här i Kristianstad öööösregnade det på morgonen. Så den lille 115 km:aren fick stå kvar i garaget och det fick bli standardbilen ( läs= trist med ac och all inclusive...).

Men i Ronneby lyste solen och värmen.......jäklar vad varmt det var. Tjejen sa: cabben hade varit perfekt nu !! Hm..! Förbaskade svenska sommar. Helt opålitlig. Men stan är otroligt vacker, perfekt för en cab runda och som gjord för crusin.
Kommer definitivt att åka dit igen i sommar.

Cab jobbet kommer att fortlöpa, besök planerat nästa vecka hos snickerifirman för att få material att arbeta med.

"I´ll be back"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 17 jul 2011 15:59 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2011 21:00
Inlägg: 74
Ort: Floastad=River City (0346)
För cirka 25 år sedan gjorde jag en liknande operation som du planerar. Visserligen inte på en Typ1, utan på en Typ3 "Kirunacab" - men tekniken är ungefär den samma...

Jag började med att ta bort ventilationsrutorna helt och satte i hela dörrutor ('one-piece').

Därefter modifierade jag A-stolpen genom att ta bort dropplisten och lägga i plåt. Dessutom 'plattade' jag till ovankanten av vindruteramen så att det blev en helt rät linje från sida till sida och på vilken fästöglor svetsades fast. Överstycket till rutramen tillverkades i 3mm (ev. något grövre) järn och gjordes i TVÅ identiska exemplar.

Till sist tillverkade jag sufflettens främre överliggare av det andra exemplaret till rutramens överliggare. Eftersom dessa var identiska så var passformen 'smäck' direkt 8) !

Jag valde metall eftersom det är rötbeständigt och eftersom jag saknar både kunskap och verktyg för träbearbetning.

Tätningslister mot A-stolpe togs från en Mazda 626 Hard Top, och vanlig tätningslist fungerade att hålla regnvatten ute vid vindrutans ovankant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 21 jul 2011 21:00 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
Tack för ett bra inlägg.

Och det låter mycket intressant.
Du har ju en poäng med att plåt betydligt lättare att böja och bearbeta än trä och som du säger "det kräver inte träkunskap". En fråga, gjorde du om både rutramen och ramen på cab ställningen?
Alltså passade ihop dom?

Klart intressant. Har du några bilder från detta bygge?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 05 aug 2011 22:34 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
Lite funderingar...

Såg att några orginal cabbar inte har ventilationsgallerna över motor luckan?
Cab tyget är fäst precis ovenför motor luckan.

Exempel:
http://www.cabspecialisten.com/content/ ... .asp?id=27

Jag har hittat ett orginal cab tyg, inte inköpt, men den kommer formodligen inte att passa.
Bäst är att specialanpassa/beställa ett tyg.

/M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 05 aug 2011 22:36 
Offline
Oberbrezelschlachter
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 jan 2003 09:11
Inlägg: 2180
Ort: Jakobstad, Finland
Alla original Cabbar saknar ventilationsgallret ovanför motorluckan.

_________________
Innovate! Don't duplicate!!

Porsche 356 -54 replika
Hebmuller replika -52
KidVRod- 64, Peoples Choice at Bugrun -07! :twisted:
Ford V8 Pickup -36
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 06 aug 2011 09:12 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2003 19:24
Inlägg: 4485
Ort: Borggård
Det är ju anledningen till att motorluckorna har galler på cabbarna.

_________________
Att meka utan verkstadshandbok är som att torka sig i arslet innan man skiter.

Artificial intelligence is nothing compared to natural stupidity!

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 06 aug 2011 09:35 
Offline
Oberbrezelschlachter
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 jan 2003 09:11
Inlägg: 2180
Ort: Jakobstad, Finland
Om du ändå använder original ställningen så funkar nog original tyget också. Går ju att såga bort ventgallret ovanför luckan eller alternativt klippa till tyget så den passar med gallret. Kan dock bli problem med att få original bakrutan å passa nerfälld om du behåller ventgallren.

Såhär ser i stort sett alla original cabbar ut utan cab å ställning.
Som du ser är dörr övrekanten dragen högre upp än på sedan karossens dörrar. Ska ju inte vara så stort jobb å bygga om bak kanten så den mera motsvara detta. Men som nämnts ovan behövs då ventgaller i motorluckan istället då.

Bild

_________________
Innovate! Don't duplicate!!

Porsche 356 -54 replika
Hebmuller replika -52
KidVRod- 64, Peoples Choice at Bugrun -07! :twisted:
Ford V8 Pickup -36
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cab ställning montering
InläggPostat: 10 aug 2011 18:58 
Offline

Blev medlem: 20 jun 2011 21:40
Inlägg: 39
Ort: Kristianstad
Oj vilken snygg bild.
Nu ser man precis hur cab ställningen är infäst i karossen och anledningen till att dörrarna linjerar och är högre.
Baken på en orginal cabbe är ju så oändligt mycket snyggare. Heb, ditt projekt är mycket intressant.
Vent-luckor i motorluckan, hm varför tänkte jag inte på det innan jag la på min lack. Mycket snyggt.

Jag kommer att anpassa cabtyget till att passa ovanför mitt vent galler.
Jäklar vad sugen jag är på att påbörja bygget, med denna "sommar" kan man ju inleda garagesäsongen snart.

Dock blir det en utfärd till vw träffen i Malmoe den 11 sept för att kolla in ev cabbar.

/M

PS. Glöm inte att "Regelbunden träning, näringrik mat och god sömn har förstört många"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010