vwtyp1.com
http://www.vwtyp1.com/forum/

Cab ställning montering
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=22499
Sida 2 av 2

Författare:  Mappe [ 29 jun 2011 20:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Hello alla,
Har kollat med en snickerifirma. Inga problem för dom att köra fram lameller i bok.
Dock var han orolig för dom inte skulle hålla formen om dom blev fuktiga.

Min tanke är att lacka den när den väl är klara. Jag planerar att göra så att träramen liksom
griper om rutramen, som ett litet gap. Och i det gapet sätta gummilister och anpassa låsmekanismen därefter.

Killen på snickerifirman sa att om jag gjorden en mall eller form så kunde han köra fram en slutgiltiga (och snygg ram) i vilket träslag som jag ville även ek! Vilket engagemang.....

Jag tar med mig orginal ramen och så tar vi fram bok (eller gran).

Författare:  michaelth [ 01 jul 2011 22:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

limmade ihop flertalet förstävar till båtar av lameller i ek men då använde jag mig av vattenfast lim..håller bra... då eken har stora porer är det svårt att porfylla med lack vilket gör att man hyfsat lätt kan få svarta prickar i träet när det utsätts för fukt.. trevligt om han kan fräsa fram en ny balk.. bok e bra då hyfsat hårt och formstabilt.. ja det är ju förutsatt att virket är ordentligt torkat.. lycka till

Författare:  Mappe [ 02 jul 2011 22:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

michaelth...tack för tipsen ang träslag.

Jag väljer nog bok i ramen. Idag besökte jag Ronneby med Nostaliga festivalen och tog några biler på infästningen på lite olika cabbar. Karman Ghior och så klart vw cabbar.

Hm, produktionsteknikerna på 60-talet och på vw har haft fullt upp att göra verka det som. Varje bil hade olika lösningar. Tipset med att använda en rutram från en orginal cabbe är nog bäst men jag kommer aldrig att hitta en sådan.

Så michaelth´s förslag att modifiera själva träramen med lameller är det som kommer att genomföras.
Så vad säger ni vänner, ska jag göra en paus med tråden till efter sommaren och fortsätta då med modifieringen? Nu är ju sommar säsongen igång och jag vill så klart besöka bla Skanör/ Falsterbo och även Skurup träffen och i sept vw träffen.Cab ändringen är ju perfekt som vinterjobb?

Vet inte vad som hänt med motorn, när jag köpte den gjorde den 80 km men efter bromsrenovering drog den upp i över 100 km, Nu efter att sommar kört toppar den svindlande 115 km. "The begin of the end ? "
Med cabbe nerfällt i 115 är det orkan inne i bilen.

Är det ok att pausa tråden och återkomma i höst?

/Mappe

Författare:  michaelth [ 02 jul 2011 22:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

det e din tråd men gärna inlägg när du vill.. var oxå på Nostalgia idag, e nästan hemma då jag bor bara 5km bort.. vi hade tur med vädret i alla fall i går kväll bara ööööste det ner. nästan syndaflod.. kunde ses på vissa platser i parken idag..
lycka till med cabifieringen när det nu blir.. klart man skall köra öppet på sommaren, meka kan man göra vintertid.
mvh michael

Författare:  Mappe [ 02 jul 2011 22:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Jag fegade ur, här i Kristianstad öööösregnade det på morgonen. Så den lille 115 km:aren fick stå kvar i garaget och det fick bli standardbilen ( läs= trist med ac och all inclusive...).

Men i Ronneby lyste solen och värmen.......jäklar vad varmt det var. Tjejen sa: cabben hade varit perfekt nu !! Hm..! Förbaskade svenska sommar. Helt opålitlig. Men stan är otroligt vacker, perfekt för en cab runda och som gjord för crusin.
Kommer definitivt att åka dit igen i sommar.

Cab jobbet kommer att fortlöpa, besök planerat nästa vecka hos snickerifirman för att få material att arbeta med.

"I´ll be back"

Författare:  Mats W [ 17 jul 2011 15:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

För cirka 25 år sedan gjorde jag en liknande operation som du planerar. Visserligen inte på en Typ1, utan på en Typ3 "Kirunacab" - men tekniken är ungefär den samma...

Jag började med att ta bort ventilationsrutorna helt och satte i hela dörrutor ('one-piece').

Därefter modifierade jag A-stolpen genom att ta bort dropplisten och lägga i plåt. Dessutom 'plattade' jag till ovankanten av vindruteramen så att det blev en helt rät linje från sida till sida och på vilken fästöglor svetsades fast. Överstycket till rutramen tillverkades i 3mm (ev. något grövre) järn och gjordes i TVÅ identiska exemplar.

Till sist tillverkade jag sufflettens främre överliggare av det andra exemplaret till rutramens överliggare. Eftersom dessa var identiska så var passformen 'smäck' direkt 8) !

Jag valde metall eftersom det är rötbeständigt och eftersom jag saknar både kunskap och verktyg för träbearbetning.

Tätningslister mot A-stolpe togs från en Mazda 626 Hard Top, och vanlig tätningslist fungerade att hålla regnvatten ute vid vindrutans ovankant.

Författare:  Mappe [ 21 jul 2011 21:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Tack för ett bra inlägg.

Och det låter mycket intressant.
Du har ju en poäng med att plåt betydligt lättare att böja och bearbeta än trä och som du säger "det kräver inte träkunskap". En fråga, gjorde du om både rutramen och ramen på cab ställningen?
Alltså passade ihop dom?

Klart intressant. Har du några bilder från detta bygge?

Författare:  Mappe [ 05 aug 2011 22:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Lite funderingar...

Såg att några orginal cabbar inte har ventilationsgallerna över motor luckan?
Cab tyget är fäst precis ovenför motor luckan.

Exempel:
http://www.cabspecialisten.com/content/ ... .asp?id=27

Jag har hittat ett orginal cab tyg, inte inköpt, men den kommer formodligen inte att passa.
Bäst är att specialanpassa/beställa ett tyg.

/M

Författare:  Hebster52 [ 05 aug 2011 22:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Alla original Cabbar saknar ventilationsgallret ovanför motorluckan.

Författare:  DDS [ 06 aug 2011 09:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Det är ju anledningen till att motorluckorna har galler på cabbarna.

Författare:  Hebster52 [ 06 aug 2011 09:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Om du ändå använder original ställningen så funkar nog original tyget också. Går ju att såga bort ventgallret ovanför luckan eller alternativt klippa till tyget så den passar med gallret. Kan dock bli problem med att få original bakrutan å passa nerfälld om du behåller ventgallren.

Såhär ser i stort sett alla original cabbar ut utan cab å ställning.
Som du ser är dörr övrekanten dragen högre upp än på sedan karossens dörrar. Ska ju inte vara så stort jobb å bygga om bak kanten så den mera motsvara detta. Men som nämnts ovan behövs då ventgaller i motorluckan istället då.

Bild

Författare:  Mappe [ 10 aug 2011 18:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cab ställning montering

Oj vilken snygg bild.
Nu ser man precis hur cab ställningen är infäst i karossen och anledningen till att dörrarna linjerar och är högre.
Baken på en orginal cabbe är ju så oändligt mycket snyggare. Heb, ditt projekt är mycket intressant.
Vent-luckor i motorluckan, hm varför tänkte jag inte på det innan jag la på min lack. Mycket snyggt.

Jag kommer att anpassa cabtyget till att passa ovanför mitt vent galler.
Jäklar vad sugen jag är på att påbörja bygget, med denna "sommar" kan man ju inleda garagesäsongen snart.

Dock blir det en utfärd till vw träffen i Malmoe den 11 sept för att kolla in ev cabbar.

/M

PS. Glöm inte att "Regelbunden träning, näringrik mat och god sömn har förstört många"

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/