Ola compadres compadritos
Nu är det banne mig dags att skriva nåt efter typ ett halvårs frånvaro. Sån tur att jag faktiskt har nåt att skriva...
Så här är det; om två dagar åker jag ner till Skåne och hämtar upp det motorkit jag beställde från CB-performance för typ ett halvår sen. Tanken är att den färdiga motorn ska byta plats med den outforskade härdsmältan som nu sitter i min 1600tl '67. Tanken är också att byggprocessen på det ena eller det andra sättet ska dokumenteras i tidningen Klassiker (som jag jobbar på sedan tre månader) Men novis som jag är kommer jag att behöva HJÄLP och jag vet att det finns outtömliga kunskaper på forumet. Byggtråden startar här.
Vad jag har beställt är följande; CB:s Builders Choice kit #1103, dvs en 2110 som ska lämna 150 hk enligt den amerikanska försäljningspoesin. Till det har jag beställt deras Quicktune-sprut, Den nya generationen som styr både soppa och gnista. Och ja, jag vet att det inte kommer att passa under motorluckan, tack för påpekandet. Exakt hur detta ska lösas är inte helt utrett. Först måste jag få hem grejerna och se vad som kan göras. Vill helst inte ha de korta typ3-insugen, tycker de ser skumma ut.
Jag har även beställt en komplett tändning med deras Magnaspark-fördelare och allt det övriga kollijokset. Kan tyvärr inte köra cranktrigger för det sitter en fläktjäkel i vägen vilket är synd. Jag hade gillat att bli av med fördelaren. Jag har också haft kontakt med Turbo Tomas och avgaset kommer att bli hans version som pekar ut i sidan.
VARFÖR - gick den dumme jäveln ut och köpte nya prylar från de fullständigt opålitliga jänkarna?
Det brukar heta att man som pensionär oftast ångrar grejer man aldrig gjorde snarare än grejer man gjorde. Efter att ha samlat prylar till min "dröm typ4-motor" sen 2004 kom jag till någon slags insikt om att med tempot jag höll skulle skiten komma ihop ungefär lagom till år 2035. Jag ville ha något hyfsat komplett, något jag kan bygga på köksbordet (kommer inte att funka, jag vet, tack). Lustigt nog sammanföll den insikten med insikten om hur drastiskt mitt hårfäste kryper uppåt, lägg det till insikten om att jag är sambolös för tillfället, plus att jag befinner mig i svallvågorna efter en episk 30-årskris. Börjar bilden klarna?
Tipsa gärna om bilar att skriva om. Jag har gjort det till mitt "mission" att få in fler follor i tidningen, men jag behöver er hjälp - vad ska jag skriva om??? Kan också berätta att det kommer lite VW i nästa nummer, men ingen feauture.
Jag klistrar in speccen från CB. Jag beställde kitet balanserat och med stage1 tryckplatta plus lamell och nåt annat jox jag trodde var bra. Kom gärna med förslag på förbättringar. Jag vet redan att jag vill byta oljepumpslocket och stötstängerna.
1183 - 150 HP 2110cc Builders Choice Engine Kit includes:
2242 - Cam Only (T-1)
1274 - AS41 Dual Relief Super Case - T-1 & 2, 82 x 90.5, Full Flowed
1289 - Super Race Rods (VW Journal) 5.400" length (set of 4)
1859 - Maxi 30 Full Flow Oil Pump
1277 - Case Kit
1537 - 28mm Ultralight Lifters (set of

1941 - Rear Main Seal - 13, 15, & 1600cc
1804 - Main Bearings STD
1865 - Rod Bearings T/1 STD
1399 - Straight Cut Cam Gears
1565 - Racing Push Rod Tubes (set of

1420 - Mini Wedge Port Cylinder Head (42 x 37.5) 90.5-92 Bore. Flycut to 58cc
1770 - Thin Line Oil Sump - 1 1/2 qt.
1628 - Chromoly Push Rods - blank end (.035")
1053 - Super Big Bore Kit, 90.5 x 82mm
1039 - Teflon Buttons - 90.5mm pistons
1702D - C Channel Valve Covers (set of 2)
1424 - Main Bearing Dowell Pins (set of 5)
1999 - 8mm Deflector Plates - fits 13, 15, & 1600cc (set of 2)
1904 - Case Washer Set
1255 - Rubber-Coated Cam End Plug
1154 - Super Race Crank - 82mm Stroke - VW Journals
1299 - .040" Barrel Shims (90.5 & 92mm)
1387 - 92mm 0.040" thick - Copperhead Gaskets (set of 4)
1303 - Forged Chromoly Lightweight Flywheel - 200mm (o-ring seal)
1360 - Racing Gland Nut with washer
1229 - 8mm Chromoly Head Stud Kit - Dual Port
1849 - Racing Camshaft Bearing Set
1918 - Crankshaft Gear Assembly Kit w/Racer Spacer NO CRANK GEAR
1685 - CB Super Stock Rocker Arm Complete Kit 1.25:1 Ratio. Higher Lift for more power
1362 - End Play Shim Kit
1908 - Case Lock Nut Kit
1973 - Gasket Set - 13, 15, & 1600cc Dual & Single Port Engines
LABOR/SHOP - Shop Time Per Hour (Min. 1 Hour) flycut heads to 58cc
LABOR/FLOW - Full Flow Case
HP rating is based on Dual 44mm IDF Carbs with match ported Big Beef Manifolds, 1 5/8" Merged Header, Compression is set at 8.8:1 using listed parts in kit. Premium fuel is required for this kit.