Ska bygga ihop en bra, pigg och pålitlig motor, som ska vara klar till våren 2011. Ska användas till vanlig gatkörning för det mesta, men vill ju kunna gasa på lite ibland. Har ett as21 block, som är original och ytterst lite uppslaget. Har även ett as41 block som är upptaget för 90,5/92mm cylindrar, som inte verkar uppslaget. Har lite frågor ang. blocken senare(även bilder). Har en ny cyl./kolvsats 92mm som jag kommit över billigt, frågor om detta sen. En smidd motviktsvev letar jag efter, std slag eller 74/76mm vet jag inte än. Originalstakar får det bli sålänge, viktade med kolvarna. Något vassare kam, vet inte vilken än. Original dubbelportare, upptagna, portade, planade, hårdare fjädrar- lämnar in dem jag har eller hittar färdiga. Kanske 044? 1:25 vippor, hårdare stötstänger, lättare lyftare, bättre vipparmsaxel, justerskruvar med kula. Fullflödes oljesystem. Dubbla förgasare, weber 40 eller 44mm letar jag efter. Ormbo 1 1/2" med Hp värmekammare.
Kan detta bli något bra tror ni? Tips och tricks är välkomna. Vad bör jag göra mer/ inte göra osv. Vem kan jag lämna in grejer till för bearbetning.
Vilket block ska jag änvända? 41 blocket är ju redan upptaget, men det är lite konstigt i gjutningen. Ränder i lagerlägen, lyftarhål och på tätningsytor ex. till stötstångsrören. Kan det vara nytt obearbetat? Det är mest i ena halvan. I andra halvan ser man oljekanlaspåret, känner det inte, så det borde ju används? Ska ha varit en flygmotor tidigare.
Är det väldigt känsligt med de tunnare väggarna i 92mm cylindrarna? Blow by eller vad händer? Hur ser jag om jag har smidda kolvar eller inte? Har inte sett att det går att köpa 92mm med gjutna kolvar så det borde vara smidda väl? Dessa ska ha varit till samma flygmotor. Är teflonknopparna ist. för vanliga kolvbultclips något att ha? Total seal ringar- är det bra?
Vill kunna varva lite med motorn utan att slå upp blocket, så då är väl motviktsvev att rekomendera? Har en balanserad originalvev men det hjälper väl knappast. Har någon en bra vev liggandes så säg till! Förgasare och toppar också!
Har bilder men dem är för stora. Hur kan jag göra då?
/wille
_________________ VÄRMLAND VW DALSLAND
T1 1302S -72 1835CC T2 COMBI -67 UNDER RENOVERING
Senast redigerad av wille 16 aug 2011 11:45, redigerad totalt 1 gång.
|