vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 19 jan 2019 00:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Formel vee
InläggPostat: 22 sep 2015 06:41 

Hej. Jag har blivit med en formel vee och kan behöva lite tips för att den ska hamna på banan igen.

Bild

Den är ganska rostig efter att ha tillbringat de senaste 15 åren i ett hallonsnår. Lättare besiktning visade detta:

Bild

Så planen är nu att byta ut rören i botten, och sen gå uppåt i ramen. Förmodligen blir det att byta alla rören och kanske tom bygga en kopia på denna. Vi får se var det slutar.

Jag håller på att planera motor och har köpt 1300 toppar, och har ett F block liggandes. Eventuellt skaffar jag ett till och har en dubbelreducerad sådan på gång. Har även en fabriksrenoverad 1200 som har ett dubbelreducerat AS block. Är detta vägen att gå eller går det bra bygga formelmotor på gammalt F- block? Det gjordes förr, men då fanns ju inga AS block.

Senast redigerad av Finnfisher 22 sep 2015 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Formel vee
InläggPostat: 22 sep 2015 13:10 

Enl dagens reglemente så får man bygga motorer på alla typer av VW std-vevhus.

InläggPostat: 22 sep 2015 18:24 

Ok, läste mig till det också. Imorgon skall chassit besiktigas lite nogrannare och det resulterar i en massa rörbyte skulle jag tro. Så planera en jigg blir det också. Det vore intressant om någon hade input på motortrimningen. Det är ganska mycket pulver i de motorerna med tanke på att det är bara 1300 och enkelförgasare. Inte för att jag tror att någon släpper trimhemligheter som har tagit många år att få ihop, men någon tumregel kanske man kan bjuda på.

InläggPostat: 22 sep 2015 19:27 

Jag har byggt 10-12 Formel Vee-motorer så visst kan du få tips om du så önskar. Jag har även renoverat några bilar.

InläggPostat: 22 sep 2015 22:04 

Jag har kollat runt lite och en HTP klarar den, men man får ju inte göra några ändringar på den under renoveringen. Förutom rent säkerhetsmässiga. Framvagnsrören är inbucklade för att få plats med broms och kopplingscylindrarna. Riktigt bonnmeck! Verkar inte så kul att behöva banka in stora fördjupningar i framvagnen så får man flytta cylindrarna utan att det historiska ändras? Det är inte riktigt bra för hållfastheten att knacka in fördjupningar i en framvagn...Likadant, får man svetsa in extra strukturer på sidorna? Var i Falkenberg förra helgen o kollade historisk racing. Där small de så framvagnar lossnade samt hela bilar blev helt krokiga. Min bil har ju inget som kan ta upp sådana krafter. Kan dessa ändringar räknas som säkerhetsfrämjande eller petar de för mycket på det historiska. En bil jag kollade på i F-berg blev träffad i sidan och de rör som tog upp krafterna och räddade föraren från att bli illa skadad, har jag helt enkelt inte...därav frågan. Vidare med motorn. AR borrning självklart, men resten. Har ett hyfsat rent dubbelreducerat f-block jag kan handla. Det är en 1300 så stakar och vev stämmer till 1300.
Tänkte köpa nya cyllar och kolvar, men vilket märke är bäst till racing?

InläggPostat: 23 sep 2015 06:46 

Broms och kopplingscylindrarna får du flytta hur du vill. Du får även byta rör och lägga till förstärkningar utan att nån klagar. Bågen brukar man få byta på alla gamla orenoverade bilar därför att den brukar vara för låg. Börja med att blästra av hela ramen så ser du bättre vad som behöver göras.
Dom flesta använder nog Mahle cyl/kolvsatser. Förr när det gick att få tag på satser som var 0,5 mm öd så använde man dessa, men idag så finns det bara std att tillgå.

InläggPostat: 23 sep 2015 15:31 

Idag kom formeln ett snäpp närmare blästring. Jag får inte ihop det med bilderna och återkommer när det fungerar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme