vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 23 okt 2017 06:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 23 jun 2016 09:21 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Atrox skrev:
Du kan få in bränsle om pumpen läcker, eller om du har för högt bränsle tryck då flödar förgasaren o surar ner motorn


Ja den såg ganska sotig ut invärtes, samt svart stift.

Jag har en eftermarknadspump, fick se att det fanns två varianter på pump.
En för 100mm / 108mm "pumpstav"
Det sitter 108 i motorn.

Vad blir knas med att ha fel pump till stav?
Högt tryck/lågt tryck?

Vet inte vilken pumptyp jag har nu...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 23 jun 2016 13:03 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 344
Ort: Västervik
Här kan du se skillnad på bränslepumparna o vilken stång som e till vilken pump http://www.vwcustomspeed.com/prodlist.a ... 1&katid=42

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 25 jun 2016 18:21 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Atrox skrev:
Här kan du se skillnad på bränslepumparna o vilken stång som e till vilken pump http://www.vwcustomspeed.com/prodlist.a ... 1&katid=42


Stort tack!
Jag har fel pump (eller stång). Delar beställda!
Kan kanske förklara mina motorproblem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 01 jul 2016 07:23 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Så!
Cylllar & toppar ihop, bara kåpor o sånt kvar.

Bestyckning? Blir för snålt med 30 pict o standard munstycken?
Blev inget av affären med dubbelknasarna.
Så därför har jag 31 eller 30 pict att välja på (utan att köpa nytt).
30:an hör ju ihop med fördelaren, men man kan kanske ta munstycken ifrån 31 om dessa är större?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 01 jul 2016 11:43 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 344
Ort: Västervik
Kör på 30mm gasaren sätt i ett 135-137,5 huvudmunstycke om du kör med original luftburk, användet du något annat luftfilter hade jag gått upp till 140-145.

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 01 jul 2016 11:44 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 344
Ort: Västervik
Glöm inte att mäta bränletrycket 0,15-0,20 barg

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 23 aug 2016 17:04 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Så!
Allt monterat, provkört. Tid för besiktning fixad.
En konstig sak bara, Motorn verkar tvärdö när man bromsar riktigt hårt.
Som att tändningen plötsligt skulle slås ur, men släpper man & rullar är det inga problem att starta igen.
Vid "normalbromsning" är det inga problem...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 24 jun 2017 22:18 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Hej!
Nu har jag hittat ett fel....
Har haft en märklig tomgång, det beror troligen på tjuvluft via spjällaxeln på förgasaren.
Jag har sprejat startgas runt axeln och motorn ökar i varv omgående...

Så... Ny förgasare eller är axelreparation att föredra?
Förgasaren har nya packningar och är rengjord, men Axeln har jag aldrig pillat på.
Bilen står för tillfället 10 mil från hemmet så jag har svårt att bilda uppfattning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 26 jun 2017 16:58 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 155
Ort: Hudiksvall
Dags för ny förgasare, om du inte känner någon som är duktig på maskinbearbetning för att fräsa in bussningar för axeln.
Går kanske att nödlaga tillfälligt med försiktiga körnslag runt axelhålet för att tighta till glappet, men det kommer inte hålla så länge.
Med 1600-cylindrar kanske en 34 pict-förgasare kan vara passande, för lite mera flås. Eller varför inte en uppsättning 40 IDF? :)

Misab har ersättningsförgasare
30/31mm http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=7,166&id=3521
34mm http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=7,17&id=3736


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 27 jun 2017 08:35 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Hmm... Ny förgasare, ja då känns det som man kanske skulle titta på dubbla förg.
Mina tankar går ju åt Weber 34 ict. Då behöver ja även en ny fördelare... 009 antar ja.
Hur blir grundgången med 009?
Motorn sitter ju i en baja som används i lite varierad terräng, gött med gasrespons från tomgång så man kan smygköra förbi vissa hinder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 27 jun 2017 23:52 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 155
Ort: Hudiksvall
009 är för dragracing.

En sats av dessa kostar inte så mycket mer än en sats ICT34.
https://www.vwheritage.com/ac1297317-em ... x-kit-t1-2

Är nöjd med dom som sitter på min bubbla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 28 jun 2017 08:26 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Ok! Såg bra ut, men har du kopplat dom till en fördelare med vacumklocka?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 28 jun 2017 16:52 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 155
Ort: Hudiksvall
Jajamen, kör med en Svda-fördelare. (http://www.classicvw.se/tandfordelare-v ... ts_id/4466)
Hpmx-gasarna har färdigt vakuum-uttag, så jag körde ihop dom med lite slang och en y-skarv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 28 jun 2017 21:38 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
snorleif1 skrev:
Jajamen, kör med en Svda-fördelare. (http://www.classicvw.se/tandfordelare-v ... ts_id/4466)


:shock: En sådan har jag köpt för nåt år sen...
Nu vet jag inte exakt hur en svda fördelare fungerar men jag tyckte inte den verkade funka alls!
Inget var smort, snustorr! Vacumdelen var stum... Förstog inte hur den skulle kunna ändra tändning.
Jag renoverade min gamla fördelare då ist.

Men jag kanske fick ett skitexemplar...

Svda arbetar både med vacum & varv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 28 jun 2017 21:43 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
Är www.vwheritage.com en bra sida att handla från förresten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 29 jun 2017 11:39 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5415
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Jag har handlat där utan problem. Det brukar vara ganska höga priser jämfört med USA, men Pundet är lågt idag och du behöver ju inte betala tull och moms.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 29 jun 2017 19:46 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 155
Ort: Hudiksvall
Jag handlar så mycket som det går av Classic VW Up north, för jag har alltid fått bra service, resten på Heritage. Helt okej leveranstider och har inte stött på patrull än.
Min fördelare har funkat riktigt bra, smord o s v. Var bara att stoppa i motorn och köra.
Ja, svda "single vacuum, dual advance" har både och.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 04 jul 2017 11:36 
Offline

Blev medlem: 14 apr 2009 19:35
Inlägg: 62
snorleif1 skrev:
Jag handlar så mycket som det går av Classic VW Up north, för jag har alltid fått bra service.


Håller med, Brukar handla där...
Enklaste vägen till rätt bränsletryck?
BTR eller "shimsa" pumpen och mäta?

Vet ju inte om ja behöver nått av det eftersom jag inte mätt än, så det får jag börja med.

BTR gar väl bara in & ut bränsle?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 04 jul 2017 16:09 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 155
Ort: Hudiksvall
Enklast och billigast är shimsa originalpumpen. Lite mera under pumpen tar inte upp någon plats eller kräver soppaslangar kors och tvärs.
Men det är min lata åsikt. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorproblem
InläggPostat: 08 jul 2017 17:46 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 344
Ort: Västervik
Sätt dit en filterking, då kan du justera trycket och får ett filter på köpet.

Anders


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010