vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 18 apr 2021 05:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brusande, störningar i stereon..
InläggPostat: 21 maj 2011 11:11 

Jag har problem med brusande knastrande störningar i stereon på min 1302a.. låter som generator störningar som följer motor varven!

För 2 år sedan var det inga problem, förra sommarn så knastrade det lite ibland och nu så är det jätte mycket och hela tiden motorn är igång..

Jag har kollat alla kablar och kopplingar så dom är frächa, batteriet är ett år gammalt, jag har mätt och inga tjuvströmmar eller spänningsfall finns, jag har provat byta cd spelare och jag har t o m provat kopla ur generatorn men så fort jag startar motorn så hör jag knapt musiken.. MYCKET störande!

Generatorn är en 3 år gammal eftermarknads vxl strömmare med inbyggt ladd relä som verkar funka, håller 13,5 v med motorn igång oavsett om lyset och stereon är på!

Jag har slut idèr om vad det kan va för fel.. nån som varit med om nått liknande? eller har nån bra idè?

Inläggsrubrik: Re: Brusande, störningar i stereon..
InläggPostat: 21 maj 2011 11:57 
Användarvisningsbild

Låter som det är generatorkolen, alternativt så är det den avstörningskondensator som sitter i laddningsregulatorn. Alltså ny laddregulator.
Men för säkerhets skull, kontrollera att Du har en ordentligt jordförbindelse till stereon!
I många fall beror den här typen av störningar på att jorden, (minus) till stereon och eventuella slutsteg är otillräcklig!
Det som då händer är att jord erhålls genom skärmflätan till radioantennen, och har inte antennfästet ordentlig kontakt med karossen så blir resultatet störningar från generatorn.
De flesta antennfästen som man tar loss visar tydliga rostangrepp undertill och därmed dålig jordförbindelse.

Honda CB750 Four -75

InläggPostat: 21 maj 2011 15:29 

Jag har 8mm2 jordkabel som är jordad i plattan och helt ny fläta till batteriet! jag har även provat dra ut antennsladden och sätta dit en extra jord kabel som jag anslöt mot sidan på stereon utan nån förändring..

Kan man mäta kolen/laddrelät på nått sett? den borde ju inte vara nått fel med tanke på att generatorn är under 3 år gammal (ca 1000mil) kollade och det va dessutom en bosch generator..

InläggPostat: 12 jun 2011 08:32 

Nu är problemet löst! störningarna försvan när jag bytte tändspole, tändkablar, rotor+fördelar lock och kondensator!
Så nån av dom va boven!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme