Man ska inte tro allt man hör. ;)
De där motorerna brukar lämna lite mer än de 50 hk som specen säger, det mesta jag sett är 57,3 men det var en helt frisk motor som gått under 5000 mil sen ny. En motor som gått det dubbla har passerat bäst före och det är ytterst få som inte behöver en renovering och det bästa man kan göra med en sliten motor är att trimma den, om man vill förkorta livet på den snabbt.
Nu när jag tagit ner din entusiast så kan vi gå in på lite mera handgripliga tips.
Det där luftfiltret skulle jag passa mig för, det gör att motorn går magert och det filtrerar dessutom dåligt. Ska man använda det så ska det flyttas upp på ett rör om ca 5 cm. Anledningen är att ovanför alla förgasare ställer sig en bränsle/luftdimma som inte tas omhand av motor utan ett rör eller tratt. Titta på hur originalfiltret ser ut.
De vanliga tipsen är annars dubbla förgasare, ormbo och liten remskiva och 1:1,25-vippor. Hör bör du ha uppnått 65-70 hk och du inte gjort något helt galet.
Ska du börja skruva själv behöver du litteratur och en bra verkstadshandbok typ Robert Bentleys manual för din bil är en mycket bra investering.
Ska du fortsätta trimma och få det att hålla så föreslår jag gamla hederliga How to Hot Rod Volkswagen Engine av Bill Fisher.
Mer att läsa har Gene Berg som ger bra tips hur du bygger växellådor mm.