vwtyp1.com
http://www.vwtyp1.com/forum/

Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=23202
Sida 1 av 1

Författare:  rättviksDavid [ 06 jun 2012 22:16 ]
Inläggsrubrik:  Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Jag har de senaste dagarna labbat fram och tillbaka med ventilspelet och kan inte förstå vad som händer. När jag mäter ventilspelet på min varma motor så är det 0.015mm STÖRRE än när den svalnat. Jag listar min motorkombo så jag kan få fler åsikter i ämnet.

AS41 block med externt filter och borrat för 1835 cylindrar.
Engle 110 kam
svivel ventilskruvar
aluminium ventilkåpor
original stötstänger, kamföljare, vippor, toppar och ventiler

Är det någon som känner igen detta? så vitt jag vet så har man ingen negativ värmeexpansion med min setup.

Författare:  DDS [ 07 jun 2012 04:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Vad är egentligen problemet? Det är ju så det fungerar.

Författare:  rättviksDavid [ 07 jun 2012 16:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

som jag lärt mig ska ventilspelet minska när motorn blir varmare. Dvs att slamret minskar när motorn blivit varm. som det låter nu så ökar slamret när motorn blir varm. Vad jag lärt mig så ska aluminiumstötstängerna expandera mer än toppen och cylindern.
Jag har ställt skruvarna i botten nu och ser efter varmkörning att det blir ett glapp på ca 0.015 mm

Författare:  DDS [ 07 jun 2012 20:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Jag har aldrig kontrollmätt spelet på en varm motor eftersom jag alltid ställt med kall och det har fungerar men jag tvivlar på att spelet blir mindre. de som forskat i ämnet har uppmätt en värmeutvidgning på toppen med runt 0,5 mm från varm till kall motor från delningsplanet räknat och det ställer stora krav på att stötstången hänger med hela vägen.

Vad har du för ventilfjädrar?

Författare:  rättviksDavid [ 10 jun 2012 14:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

fjädrarna som sitter i hör till ett kit för dubbla fjädrar. skippade de dubbla eftersom de inte behövdes. jag är med på att de olika materialen i motorn expanderar olika. Därav anledningen till att stötstängerna är i aluminium och inte stål. Som jag förstått det så expanderar stötstängerna mer än cylindrarna och topparna tillsammans vilket då ska resultera i att glappet minskar mellan justerskruvarna och ventilskaftet.

Författare:  DDS [ 10 jun 2012 17:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Så du tror att ventilspelet ska bli noll när motorn är varm?
Det tror jag inte blir så bra då det är stor risk att ventilen inte stänger helt då. Kör man stötstänger i stål så blir det ännu värre, man brukar köra löst noll i ventilspel med dessa för att få ett någorlunda litet spel vid varm motor. Stötstången blir uppvärmt av oljan och cylinder och topp kommer att bli uppvärmda av förbränningen så de blir mycket varmare.

Författare:  rättviksDavid [ 11 jun 2012 21:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

nej ett ventilspel på 0 är inte önskvärt eftersom du ganska snart då bränt minst en avgasventil. däremot kan jag tänka mig att man ställer spelet på 0.015 för att komma nära 0 vid varm motor. Anledningen till att man ställer stålstötstängerna på 0 har väl att göra med att aluminium expanderar mer än stål vid temperaturskifte. jag är övertygad om att spelet ska minska och inte tvärt om.

Författare:  DDS [ 12 jun 2012 05:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Varför gör det inte det då? Går din motor för varm? För kall? Har du annat material i någon del i motorn än original?

Personligen skulle jag inte fundera så mycket över 15 tusendelar utan njuta av att åka bil istället.

Författare:  rättviksDavid [ 12 jun 2012 21:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

jag har funderat mycket fram och tillbaka och kan inte se någon självklar anledning till fenomenet.
Jag har 1835 cylindrar,
omborrade originaltoppar,
original vippor,
elefantfotsskruvar,
original stötstänger,
original ventillyftare
engle 110 vev.
en kompis misstänker att mina cylindrar expanderar mer än stötstängerna men samtidigt är det stålcylindrar och originallängd.
jag är jättenyfiken på att hitta en lösning. :)

Författare:  Casper [ 21 maj 2017 14:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Har du kommit underfund med detta? samma sak händer på min original 1600.

Författare:  mettis [ 23 maj 2017 23:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

De flesta av "oss" som kör W110 kam och i övrigt ombyggd motor, har crommolly stötstänger....
Vi ställer vippspelet "så att man kan vrida stötstången lätt"...
Original al-stötstänger brukar "flexa" så fort man trimmar...(?)

-Bara mina tankar....

Författare:  Atrox [ 28 maj 2017 13:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Måste fråga varför du inte använder dubbla fädrar till w110 kamen?

Anders

Författare:  stickan [ 28 maj 2017 13:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ökande ventilspel med aluminiumstötstänger

Varvar man inte 7000+ så räcker enkelfjädrar..

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/