vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 15 nov 2019 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 10 jun 2014 09:05 
Offline

Blev medlem: 08 feb 2014 15:41
Inlägg: 8
Jag har 1960 Bubbla 1200 orginal 30-34hk. Undrar lite vad för hastighet på landsvägen som är vänlig o säkert att köra? att inte motorn går varm, påfrästning? vad håller ni för hastighet? hur märker man om motorn börjar gå för varm? vad händer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 11 jun 2014 22:19 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5422
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Ingen hastighet är säker för en så gammal bil, men 95-100 bör den ju hålla för..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 16 jun 2014 14:33 
Offline

Blev medlem: 04 feb 2013 17:45
Inlägg: 101
Ort: Göteborg
Gamla luftkylda VW motorer har ju en tendens att tappa oljetrycket efter en stunds körning med varm motor, det är dessvärre ramlagren i motorn som delvis sagt upp sig.
Det är aldrig fel att kolla oljetemeraturen och framförallt oljetrycket. Jag har alltid haft VDOs mätare i mina olika folkvagnar. Till oljetrycket finns det en kombinerad givare för instrumentet och varningslampan denna skruvas i blocket där original givare sitter, men behöver en adapter då det är olika gängor. Temp-givaren är lättare att installera, den är utförd som en sond som ersätter oljestickan och kopplas till ett instrument. Det finns även en annan tempgivare, eller varnare, som heter "Hot oil sensor" det är också en sond som ersätter oljestickan, och den kopplas till oljetryckslampan som då börjar blinka vid kritisk temp, och lysa konstant vid övertemp. Denna behöver inget extra instrument på panelen.

Gammal hederlig mineralolja skall man ha, och jag fuskar genom att hälla i förtjockningsmedel i de motorer som visar tendens till att tappa trycket då oljan blir varm, och hoppas då detta hjälper till den gången jag kommer på tanken att renovera motorn ordentligt.

_________________
Beach Buggy 1600 -68.
En gul 1303S -75.
Tidigare såväl 1302 och 1303S.
Har lagt av med Golf, då jag aldrig klarade vippbrädan på bana 4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010