vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 15 nov 2019 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 10 jun 2014 09:05 

Jag har 1960 Bubbla 1200 orginal 30-34hk. Undrar lite vad för hastighet på landsvägen som är vänlig o säkert att köra? att inte motorn går varm, påfrästning? vad håller ni för hastighet? hur märker man om motorn börjar gå för varm? vad händer?

Inläggsrubrik: Re: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 11 jun 2014 22:19 

Ingen hastighet är säker för en så gammal bil, men 95-100 bör den ju hålla för..

Inläggsrubrik: Re: Motorvänlig hastighet på landsvägen?
InläggPostat: 16 jun 2014 14:33 

Gamla luftkylda VW motorer har ju en tendens att tappa oljetrycket efter en stunds körning med varm motor, det är dessvärre ramlagren i motorn som delvis sagt upp sig.
Det är aldrig fel att kolla oljetemeraturen och framförallt oljetrycket. Jag har alltid haft VDOs mätare i mina olika folkvagnar. Till oljetrycket finns det en kombinerad givare för instrumentet och varningslampan denna skruvas i blocket där original givare sitter, men behöver en adapter då det är olika gängor. Temp-givaren är lättare att installera, den är utförd som en sond som ersätter oljestickan och kopplas till ett instrument. Det finns även en annan tempgivare, eller varnare, som heter "Hot oil sensor" det är också en sond som ersätter oljestickan, och den kopplas till oljetryckslampan som då börjar blinka vid kritisk temp, och lysa konstant vid övertemp. Denna behöver inget extra instrument på panelen.

Gammal hederlig mineralolja skall man ha, och jag fuskar genom att hälla i förtjockningsmedel i de motorer som visar tendens till att tappa trycket då oljan blir varm, och hoppas då detta hjälper till den gången jag kommer på tanken att renovera motorn ordentligt.

Har lagt av med Golf, då jag aldrig klarade vippbrädan på bana 4.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme