vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 13 dec 2019 14:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: svarar väldigt sent på gasen.
InläggPostat: 01 jun 2014 11:01 

håller på att bli tokig nu, min folkvagn 1303 -74 den går hygglig ibland och sen är den svårkörd som satan!! (ursäkta språket)
den har gått bra ett tag (ganska bra) men den är väldigt konstig när man kör ibland, har man kört på tex 90kmh vär och hållt hastigheten så när man ska gasa lite i en uppförsbacke bara hostar den orkar ej, känns väldig trött.
även om man ska svänga av en väg och ska gasa in på nästa, då hostar den tillls den får fullgas..
motorn är nästan orginal förutom inga värmekammare och dyligt, sen titter det något "sportluftfilter" (säljs hos alla dalhems vw custom mm)
jag har renoverat förgasaren, bytta tändstift, kablar rotor fördelare (ej vakumstyrd) 009..
hjälp :)
mvh Tobias

Inläggsrubrik: Re: svarar väldigt sent på gasen.
InläggPostat: 16 jun 2014 14:15 

Skruva tillbaka originalfördelaren! Det skall vara en med ett artikelnummer som slutar på 034.
Det är just den effektförlusten som du beskriver som vakuumfördelarna kompenserar.
På olika VW forum diskuteras det ju 009 fördelarnas fördelar(!) och framförallt nackdelar, och det råder en hel del olika uppfattningar. Min personliga erfarenhet efter att ha försökt att köra en 1600 AD motor med 34 PICT förgasare och 009 fördelare, är att man absolut skall ha en fördelardosa med vakuumassitsans! Det var ingen tillfällighet att VW och Bosch tekniker skruvade dit den där vakuumdosan, dom satte inga onödiga prylar på bubblorna, annat hade det varit om bubblorna tillverkades av Citroën... Då hade man försökt att lösa tekniska problem som inte ens existerar.... :mrgreen:

Ett annat tänkbart fel är att accelerationspumpen ger för litet, jag fick skräp i min, så den gav ingenting alls, då upplevde jag dina problem men ännu värre motorn ville dö vid hastigt gaspådrag. Den blev näst intill omöjlig att köra.
Du hade ju renoverat din förknasare, och då bytte du väl också membranet i acc-pumpen, kolla att du monterad membran och fjädern rätt, det hade jag inte gjort första gången och då blev det typ, mindre bra.

Och egentligen skall du även ha original luftfilter, då man bör öka storleken på huvudmunstycket om man sätter dit ett luftfilter som tillåter högre genomströmmningshastighet, men värre blir det om du även byter avgassystem till ormbo eller värst kaliforniapipor.

Så, till att börja med leta reda på originalfördelaren, och återmontera den, det är mitt råd!
Om problemet kvarstår, kolla att det kommer en ordentlig dusch med bensin ur det där böjda röret som sitter i förgasarens insug, när du drar i gasarmen. Det är acc-pumpen som står för den duschen.

Har lagt av med Golf, då jag aldrig klarade vippbrädan på bana 4.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme