Jag hade fenomenet att vid låg hastighet slog visarnålen mellan 20 och 120 på min 1302 -72. Det visade sig vara ett väldigt glapp vid smörjkoppen där drivningen till mätaren sitter. Dels var hålet i smörjkoppen mer runt än fyrkantigt, och dels var änden på vajern på väg att bli rund i st f fyrkantig. Fick tag i bättre beg smörjkopp och vajer och bytte, vilket tog ca sex timmar pga att ett antal kablar och slangar trängs om utrymmet när man ska trä igenom den nya vajern. Fick t o m plocka bort Eberspächern för att få mer svängrum i bagageutrymmet. OBS! Rekommenderar starkt att knyta en tunn och stark tråd i den gamla vajern innan du drar ut den. Den nya ska nämligen genom två väggar utan förbindning genom ett rör, vilket tog fem av de sex timmarna. Knyt fast samma tråd i den nya och tryck och dra samtidigt. Nu har jag lugn och fin hastighetsmätarvisning. Mission accomplished!
_________________ VW 1302 Lim. 1972
|