vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 13 dec 2019 03:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 31 mar 2016 08:30 
Offline

Blev medlem: 11 dec 2012 18:33
Inlägg: 35
Vad är skillnaden på ett luftkylt Typ 4 block och ett WBX block som är konverterat till luftkylning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 31 mar 2016 12:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 dec 2002 20:04
Inlägg: 1604
Ort: Luleå
WBX-blocket har fler likheter med typ 1 än typ 4 om jag inte är helt fel ute.

Vev, och kammar går med viss anpassning att växla mellan dem medan typ 4 har helt annorlunda prylar.

WBX har till skillnad från typ 1 stadigare legering i blocket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 31 mar 2016 16:13 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2003 19:24
Inlägg: 4485
Ort: Borggård
Stämmer bra David.
En stor anledning till att konvertera en WBX är att delarna till Typ1 är så mycket billigare än till Typ4 så det kan i många fall vara försvarbart med det extrajobb det innebär.

_________________
Att meka utan verkstadshandbok är som att torka sig i arslet innan man skiter.

Artificial intelligence is nothing compared to natural stupidity!

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 01 apr 2016 08:13 
Offline

Blev medlem: 11 dec 2012 18:33
Inlägg: 35
*


Senast redigerad av Forsberg 01 apr 2016 10:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 01 apr 2016 08:17 
Offline

Blev medlem: 11 dec 2012 18:33
Inlägg: 35
ok ett par frågor till...

Hur Passar en WBX på en vxl-låda som är gjord för typ4? Och hur skiljer sig blocket extern, kommer samma plåtar osv från en typ4 passa?
Motorn ska sitta i en Porsche 914 där det original sitter Typ4.

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skillnad Typ 4 och WBX?
InläggPostat: 01 apr 2016 09:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 dec 2002 20:04
Inlägg: 1604
Ort: Luleå
Motor mot växellåda är inte några problem. WBX har 228mm koppling och kan krävas att slipa ur lite. Men det är ett litet bekymmer. En kompis satte in en WBX i sin bubbla och den gick med en del slipning till och med in i typ 1-lådan

För kylningen, De flesta som gör oxyboxers har ju dem för typ 1 kylning med stående fläktkåpa. Typ 4 blocket är rätt olikt så jag vet inte om det går att få till kylplåtarna så det blir en pannkaksmotor av det.

Då WBX är lika typ 1 blocket borde det kanske gå att passa in kylningen från en typ 3 eller kanske ännu bättre en CT-motor från en tidig 80-talbuss. Dessa är inte så vanliga i Sverige, men kanske kan hittas i Tyskland? CT är en moderniserad typ 1 1600 som har typ 4 kylning och oljefilter. Dessa satt i snik versionen av T25/T3

Jag har inte någon aning själv då jag inte varit i närheten av vare sig en oxyboxer eller CT motor. Men gillar idén och spånar lite för mig själv.

Typ 4 motor
Bild

T3 CT motor
Bild

Typ 3 motor (typ 1 i grunden med pannkakskylning)
Bild


Men ska du ha en lagom trimmad motor så är det nog enklast att satsa tiden och slantarna på en typ 4 motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010