vwtyp1.com
http://www.vwtyp1.com/forum/

Skillnad Typ 4 och WBX?
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=24148
Sida 1 av 1

Författare:  Forsberg [ 31 mar 2016 08:30 ]
Inläggsrubrik:  Skillnad Typ 4 och WBX?

Vad är skillnaden på ett luftkylt Typ 4 block och ett WBX block som är konverterat till luftkylning?

Författare:  David, Luleå [ 31 mar 2016 12:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skillnad Typ 4 och WBX?

WBX-blocket har fler likheter med typ 1 än typ 4 om jag inte är helt fel ute.

Vev, och kammar går med viss anpassning att växla mellan dem medan typ 4 har helt annorlunda prylar.

WBX har till skillnad från typ 1 stadigare legering i blocket.

Författare:  DDS [ 31 mar 2016 16:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skillnad Typ 4 och WBX?

Stämmer bra David.
En stor anledning till att konvertera en WBX är att delarna till Typ1 är så mycket billigare än till Typ4 så det kan i många fall vara försvarbart med det extrajobb det innebär.

Författare:  Forsberg [ 01 apr 2016 08:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skillnad Typ 4 och WBX?

*

Författare:  Forsberg [ 01 apr 2016 08:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skillnad Typ 4 och WBX?

ok ett par frågor till...

Hur Passar en WBX på en vxl-låda som är gjord för typ4? Och hur skiljer sig blocket extern, kommer samma plåtar osv från en typ4 passa?
Motorn ska sitta i en Porsche 914 där det original sitter Typ4.

Mvh

Författare:  David, Luleå [ 01 apr 2016 09:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Skillnad Typ 4 och WBX?

Motor mot växellåda är inte några problem. WBX har 228mm koppling och kan krävas att slipa ur lite. Men det är ett litet bekymmer. En kompis satte in en WBX i sin bubbla och den gick med en del slipning till och med in i typ 1-lådan

För kylningen, De flesta som gör oxyboxers har ju dem för typ 1 kylning med stående fläktkåpa. Typ 4 blocket är rätt olikt så jag vet inte om det går att få till kylplåtarna så det blir en pannkaksmotor av det.

Då WBX är lika typ 1 blocket borde det kanske gå att passa in kylningen från en typ 3 eller kanske ännu bättre en CT-motor från en tidig 80-talbuss. Dessa är inte så vanliga i Sverige, men kanske kan hittas i Tyskland? CT är en moderniserad typ 1 1600 som har typ 4 kylning och oljefilter. Dessa satt i snik versionen av T25/T3

Jag har inte någon aning själv då jag inte varit i närheten av vare sig en oxyboxer eller CT motor. Men gillar idén och spånar lite för mig själv.

Typ 4 motor
Bild

T3 CT motor
Bild

Typ 3 motor (typ 1 i grunden med pannkakskylning)
Bild


Men ska du ha en lagom trimmad motor så är det nog enklast att satsa tiden och slantarna på en typ 4 motor.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/