vwtyp1.com http://www.vwtyp1.com/forum/ |
|
Skillnad Typ 4 och WBX? http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=24148 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | Forsberg [ 31 mar 2016 08:30 ] |
Inläggsrubrik: | Skillnad Typ 4 och WBX? |
Vad är skillnaden på ett luftkylt Typ 4 block och ett WBX block som är konverterat till luftkylning? |
Författare: | David, Luleå [ 31 mar 2016 12:59 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Skillnad Typ 4 och WBX? |
WBX-blocket har fler likheter med typ 1 än typ 4 om jag inte är helt fel ute. Vev, och kammar går med viss anpassning att växla mellan dem medan typ 4 har helt annorlunda prylar. WBX har till skillnad från typ 1 stadigare legering i blocket. |
Författare: | DDS [ 31 mar 2016 16:13 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Skillnad Typ 4 och WBX? |
Stämmer bra David. En stor anledning till att konvertera en WBX är att delarna till Typ1 är så mycket billigare än till Typ4 så det kan i många fall vara försvarbart med det extrajobb det innebär. |
Författare: | Forsberg [ 01 apr 2016 08:13 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Skillnad Typ 4 och WBX? |
* |
Författare: | Forsberg [ 01 apr 2016 08:17 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Skillnad Typ 4 och WBX? |
ok ett par frågor till... Hur Passar en WBX på en vxl-låda som är gjord för typ4? Och hur skiljer sig blocket extern, kommer samma plåtar osv från en typ4 passa? Motorn ska sitta i en Porsche 914 där det original sitter Typ4. Mvh |
Författare: | David, Luleå [ 01 apr 2016 09:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Skillnad Typ 4 och WBX? |
Motor mot växellåda är inte några problem. WBX har 228mm koppling och kan krävas att slipa ur lite. Men det är ett litet bekymmer. En kompis satte in en WBX i sin bubbla och den gick med en del slipning till och med in i typ 1-lådan För kylningen, De flesta som gör oxyboxers har ju dem för typ 1 kylning med stående fläktkåpa. Typ 4 blocket är rätt olikt så jag vet inte om det går att få till kylplåtarna så det blir en pannkaksmotor av det. Då WBX är lika typ 1 blocket borde det kanske gå att passa in kylningen från en typ 3 eller kanske ännu bättre en CT-motor från en tidig 80-talbuss. Dessa är inte så vanliga i Sverige, men kanske kan hittas i Tyskland? CT är en moderniserad typ 1 1600 som har typ 4 kylning och oljefilter. Dessa satt i snik versionen av T25/T3 Jag har inte någon aning själv då jag inte varit i närheten av vare sig en oxyboxer eller CT motor. Men gillar idén och spånar lite för mig själv. Typ 4 motor ![]() T3 CT motor Typ 3 motor (typ 1 i grunden med pannkakskylning) ![]() Men ska du ha en lagom trimmad motor så är det nog enklast att satsa tiden och slantarna på en typ 4 motor. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |