VW 1300 Typ 1 -66
Varför en bubbla?
Okej hur ska jag börja den här lilla beskrivningen av mitt nya monster

kanske så kan jag börja med att jag det senaste året har varit väldigt sugen på en sån här liten hitler-kälke mest på grund av utseendet som jag tycker är helt underbart men även ljudet ifrån den lilla boxerfyran som ruvar under bakluckan

Det är även jäkligt billig försäkring på den om man tänker på att jag är 19 år och bor i Halmstad, den kostar 219 kr i månaden helförsäkrad.
Historia
Jag kollade runt på blocket en väldigt lång tid efter en bubbla i bruksskick och som inte var avställd eller ej fungerande utan en helt enkel normal bubbla, jag vet en normal bubbla fungerar inte men ändå

, så en dag mer exakt i måndags hittade jag en billig och som det lät i annonsen "Fin och fungerande bubbla" i Fritsla utanför Borås. Slår gubben som äger den en kling och får reda på att bilen ser si och så där ut men fungerar som en klocka, dessutom hade en bubblanfantast varit där dagen innan och tittat på den (han hade 34 st bubblor redan) men sa nej tack då färgen inte var den han ville ha men tyckte att bilen i sig var väldigt bra

. Fint tyckte jag det lät så varför inte ta och fråga efter en bild, som kom efter många om och men då gubben nog inte var den mest kunniga om internet osv. Bubblan såg hur fin ut som helst så iväg till Fritsla med flickvännen fick det bli och kolla in den lilla bilen. Väl framme stiger vi av tåget och ser den stå där vi korvkiosken precis som bilen är tänkt att göra i mina tankar om 70-talets raggare
Gubben verkar trevlig och jag tar en provtur, hör inget missljud lr liknande, vinterdäcken såg fina ut och det gjorde även sommardäcken som låg i ladan där hemma hos gubben.
Köp blev det och jag tar ut den för ett mandomsprov till Gislaved där flickvännens föräldrar bor, jag var hungrig som ett svin

På vägen dit kör vi på en lite jäkla skit grusväg med en massa gropar och mög överallt vilket resulterade i att när vi kommer ut på den asfalterade vägen efter många kilometer så låter det konstigt ifrån instrumenthuset, "Fan" tänker jag, "Inte kan bilen redan vara sönder"

Smart som jag är så vet jag ju om att motorn sitter ju inte där fram

så den kan det inte vara, och tanken kan ju inte låt som en siren när man accelererar så det måste vara något med instrumenten, visaren för hastighet guppar ju lite så kanske är det den, vem vet... Jo Phille vet och är ju alltid på hugget att hjälpa till över telefon (tack så mkt gubben), phille påstår att det är mätarvajern som har hoppat ur lr är sliten och det konstateras sen när jag drar ut den ifrån instrumenten då ljudet försvinner helt. Glad är jag och jag och tjejen kör hem till Halmstad i dimma och minusgrader, Jävla skit småland som ska vara så mörkt och jävligt!
Väl framme i Halmstad har vi avverkat 20 mil och bilen har väl druckit i sig 15 liter vilket är ett gott bevis på att man kan köra ekonomiskt även med gammal häckar som bubblor
Specifikationer
- 1966a Type 1
- 1285cc fyrcylinders boxermotor
- Förgasare förstås
- 4-växlad med backen nere till vänster
- Tuta
- Vindrutetorkare
- Original handbok
Fick med lite smått och gott av gubben bland annat ett nytt värmepaket (om det kallas så), lite gamla bromsar, en ny plåt till bakskärmen och lite annat smått och gott.
Fel då?
- Bakskärmarna verkar ha fått fel färg av den förr förra ägaren så den bryter av den vackra mintgröna färgen lite, sen behöver höger framskärm en omlackning men jag fick med färg
- Det saknas ett fotsteg på vänster sida.
Planer
Nu i vinter blir det inte mer än att fixa hastighetsmätaren sen när det finns tid och plats så ska jag lacka om skärmarna och köpa en stereo, kräver ju omvandling till 12v då det nu är 6v-system i bilen

retro så det slår gnistror om den
Bilder
Och en liten specialare
