xx-02-08 till xx+1-02-08
till att börja med höjs bilen till skyarna
var tvungen att köpa två högre pallbockar dagen efter för att kunna ta ur motorn.
___________________________________________________________
17-02-08
Resultatet av mitt första försök att ta ur motorn
Men efter lite råd av folk här på forumet så fick jag veta att motorn skulle lutas utåt (i överkant)... Tack så mkt!
tråd:
___________________________________________________________
18-02-08
Så här bra gick det med lite råd...
(lossnade dock en flisa från fördelalocket)
Nu ( 01-03-08 ) är delar snart beställda för att fräscha upp motorn
____________________________________________________________
19-02-08
Den här dagen slipades den nya 69:a växellådan med stålborste som monsteras på vinkelslipen (och sandpapper där det var svåråtkomligt).
Den inhandlade växellådsbalken lackades med en rostskyddande zinkfärg
(lite osäker på dag så här i efterhand men jag tror att nedanstående hör till den här dagen)
Och sedan lackades båda växellådsbalkarna med svart motorfärg.
Även bussnoskonen svartlackerades
tråd:
___________________________________________________________
24-02-08
Växellådan svartlackad i våran "lackeringsbox"
___________________________________________________________
01-03-08
Frågor inför helgens tänkta jobb:
•
•
Idag ställdes framvagnen på maximal sänkning genom att lossa på bultar och sedan trycka upp hjulen med två domkrafter. Varav den ena, en saxdomkraft tippade när jag var klar

...som tur var så hade jag en pallbock någon millimeter under framvagnen så det lät bara lite men det var tur att jag inte låg därunder. Då hade det blivit geggigt i brallorna
Lyckades även sabotera kolven i hjulcylindern och en fjädertallrik då vi glömt att lägga ur handbromsen

när vi skulle dra av den ena bromstrumman. Glömde den förmodligen eftersom att kronmuttern bara var lossad på den ena sidan då den andra sitter stenhårt fastrostad (har fortfarande inte lyckats få den att släppa).
Tyvärr hanns inte allt det tänkta jobbet med idag eftersom att det blev sådant krångel med bromstrummorna.
Någon som har tips på hur man får loss en fastrostad mutter?
Har provat att:
slå på den med hammare
dränka den i 5-56
slå på skiftnyckeln som sitter på muttern
"hänga" i skiftnyckeln
i princip lyfta det hörnet av bilen i skiftnyckeln
__________________________________________________________
Sådär nu tror jag att jag har fått med allt som gjorts hittills
