Jag tror närmare bestämt att motorproblemet är löst. Det var högst komplicerat att åtgärda
Fast än en gång var det faktiskt farsan som kom på vad det var. Förutom tiden så hade båda missödena en annan gemensam nämnare. Jag fick hälla i soppa för att få igång bilen sen. Jag hade helt enkelt kört soppatorsk...
Anledningen till att motorn tappade två cylindrar först kan förklaras med att det är en halv meter längre soppaslang till ena förgasaren vilket då gjort att denna kunnat fortsätta några sekunder efter att första lagt av.
Så 15 liter bensin i tanken hette lösningen
Sen tog jag och drog igång bilen för att köra ett oavbrutet 20 minuters pass för att se så det inte var något annat.
En stund in i körandet fick jag idén om att testa lyckan på vägen, för det är ju inte alltid som det vill gå när man börjar belasta motorn.
Så när 20 felfria minuter hade gått la jag ut ramperna och rullade ut bilen ur garaget. Otroligt nog så gick bilen förvånansvärt bra, om man bortser från att bromsarna knappt tog något för att de behövde luftas och att sommardäck på is inte alltid går så värst bra.
Så jag tog mej en tur i "vår"solen
(fast det började snöa på slutet) på ca 6km i varierande hastigheter. De enda missödena som skedde hade som tur var inget med motorn att göra. Först så skrapade det under bilen när jag körde över en för hög iskant, sen small det till i bak när jag körde över ett gupp.
Det är nämligen som så att fästet för ena genomslagsgummit totalt rostat bort så jag hade bara gummi på höger sida, och i det här guppet slog altså fjäderplattan i stoppet.
Jag trodde att jag skulle ha lite marginal från gummina, men som det är nu så ligger bilen på genomslagsgummit.
Finns det något man kan göra för att ge ökad fjädringslängd i bak på en irs?Min enda tanke är att kapa ur i plattan för stoppet, sätta dit en kortare dämpare och kapa gummit. Men det är som sagt en idé från nån som inte kan något om saken..
Direkt efter jag kom hem så la jag en tidning under motorn för att se hur mycket det rann om den. Några timmar senare var den fortfarande torr
Om det inte snöar allt för mycket i natt så ska jag åka till min gubbe och få hjälp att ställa in förgasare och lampor. Sen ska jag försöka hitta någonstans att göra en hjulinställning.
Sen är tanken att köra så mycket jag har möjlighet till innan påsken för att lära känna bilen och dess problem.
Först några bilder till föregående uppdatering.
Konsten att få ur gamla bussningar

Vänd krängningshämmare

Modifierad krängningshämmare

Slutligen några bilder från dagens åktur