Har bestämt mig för att slå in på German-Look stuket, så det blir lite mer ändringar än bara Typ4-snurran. Det som har tagit mest tid under våren är dock anpassningen av kuggstångsstyrningen, något som bjöd på på mer problem än vad jag hade förutsett.
Så för att ta det från början, så köpte jag en kuggstångsstyrning från en 1303S -75 för några år sedan. Den var lite halvkomplett, det som saknades var styrstagen, bälgen och rattaxeln. Däremot fick jag med mellanaxeln, som tur var. Så efter lite inköp såg det ut så här:
Innan jag plockade bort styrsnäckan o alla dess delar mätte jag upp avståndet mellan de yttre styrlederna. En gammal gardinstång och en Talmeter gav ett ungefärligt mått.
Kommer förstås att göra en riktig framvagnsinställning när allt är klart, men det här borde räcka för att få en ungefärlig inställning.
För att få dit kuggstången på en pre-75 krävs att man kapar o höjer reservhjulsbaljan. Så det första momentet var att märka upp var man skulle kapa.
Synd att man inte hade en laser i klass med Star Wars, då hade snittet varit gjort rätt snabbt

Nu visade det sig inte vara så enkelt som att bara kapa upp upp reservhjulsbaljan, det fanns nämligen en förstärknings- / förstyvningsplåt på baljans undersida. Den sträckte sig mellan vänster o höger innerskärm och var ordentligt svetsad på plats.
Nåja, efter lite kreativt arbete med vinkelslip och tigersåg så blev resultatet så här, och den bortkapade delen såg ut så här:
och efter lite rengöring kunde ett antal punktsvetsar skönjas
Lite mer kreativt arbete med en punktsvetsfräs och baljan var befriad från förstyvningsplåten
Så nu såg det ut ungefär så här under huven:
Så här ser ytorna ut där förstyvningsplåten satt fast, det är en ganska tjock plåt som är vikt runt kanten. Man kan ana att nissarna i Wolfsburg har förberett för kuggstången. Fast kanske ändå inte...
Jag valde att göra egna, förstärkta, fästen av 4 mm plattjärn med fastsvetsade M10 muttrar på insidan
För att dessa skulle få plats fick jag ta upp tillräckligt stora hål i området där förstyvningsplåten tidigare hade suttit
Ett par bilder från utformningen av fästena:
Väl på plats så såg det ut så här:
Ett problem var att få den att gå fritt från ramtunneln, så jag fick flytta upp den en smula: