Med tolv mekpauser, en domkraft och en tändkabel på första dagen kan man ju fundera på hur bra det gick igentligen...
Men då det inte blev någe bättre så sket jag i det och körde på som det var resten av resan
Som jag sa så var min plan att kolla stiften med några mils intervaller och justera förgasarna därefter. Det första problemet jag stötte på var vilken del av stiften jag skulle kolla på. För spetsen var gyllenbrun och basen svart på alla stiften efter några pauser.
Eller är det basen som ska vara gyllenbrun?Men en del av mekandet gick till att få gasreglaget att fungera som det ska. Problemet var att högra förgasaren(cyl 1&2) inte stängde helt vid släpp på gasen, även om vajern var lös. Troligtvis så behövs det olja på gasvajern då jag bytt denna fyra gånger.. Detta slutade med att en extra hårdare fjäder införskaffades och monterades.
Detta var dock det mindre bekymret, det problem jag bråkat med hela resan är att få motorn att gå på alla fyra cylindrar.
Jag ska försöka förklara symptomen på bästa vis så får vi se om någon känner igen detta..
När jag ställer in motorn har jag lika vacuum på 2,3&4 men betydligt högre på 1. När jag skruvar på blandskruvarna reagerar motorn på 1,2&4. Trean kan jag skruva hur mycket jag vill på utan att något händer, ibland kan några små avgaspuffar anas efter 4-5 varv.
När jag står stilla på tomgång, speciellt när motorn är kall så skakar hela bilen, det känns som ettan är vad som driver motorn, 2&4 hänger på och trean gör ingenting.
När jag håller jämn hastighet hörs det att motorn går ojämt. Det känns som den bara går på tre cylindrar, troligtvis 1,2&4. Det smäller även i avgaset till och från.
Däremot när jag gasar på blir gången jämnare och motorn får ökad kraft. Detta tyder jag som att alla cylindrar går som de ska.
En tanke jag hade var att detta berodde på hur spjällen stog i förgasarna, men så är inte fallet, för det pedaltryck som innebär fartökning i ett läge och motorn går bra kan innebära jämn fart i ett annat läge och då går den ojämt igen.
Dessutom så vid lättare till medium gaspådrag hörs ojämnheten tydligt i och med högre avgas, men efter någon sekund avtar detta och motorn vaknar trots att pedalen står lika hela tiden. Det är denna fördröjning som ger mej slutsatsen att det inte rör sej om spjällens position, utan något annat. Igenkletade kanaler kanske, men jag har blåst rent alla lågfartsmunstyckena med tryckluft. Att det skulle röra sej om dessa är jag också lite fundersam över då symptomen även uppstår över 3000 varv. Detta provade jag på lägre växel då fartmotståndet vid motorvägsfart var tillräckligt för motorn att gå ordentligt. Dock så small det i avgaset till och från trots att motorn känndes bra.
Resan hem däremot gick betydligt bättre. Nu ville jag bara hem och jag hade insett att vad jag än gör så blir det inte bättre så jag bara körde på och lät motorn leva sitt liv.
Till att börja med så skakade hela bilen vid tomgång, men de första milen på en mindre väg genom skogen som för övrigt var aldeles underbar att åka på med fin asfalt, fin natur och härliga svängar. En perfekt njutaväg helt enkelt. Här märkte jag knappt av motorns ovilja att gå ordentligt, visserligen kan det faktum att farten aldrig var densamma förklara den saken.
När denna väg var avklarad följde 35 mils motorväg. Denna kördes i en konstant fart av 90-100 km/h, vilket innebär runt 3000 varv.
Här gick det i vågor, oftast kunde jag köra mil på mil utan en enda smäll i avgaset och jämn gång. Men ibland kom det stunder då det pangade på rätt så bra där bak.
Tvekandet och ojämnheten i början på gaspådrag kvarstog dock hela vägen hem.
När jag tankade efter denna sträcka hade jag snittat 0,86 l/mil och av placeringen på oljetemstickan att döma så var motorn långt ifrån varm.
En annan sak jag lagt märke till är att precis när jag kommer upp i 3000 varv hörs ett nytt sugande ljud från motorn. Jag misstänker att det är luften som flödar genom filtren jag hör,
men varför just så tydligt vid övergången till huvudmunstycke?Samtliga problem jag beskrivit nu har uppstått efter det att förgasarna bestyckats om.
Det enda som var med förut var att bilen skakade vid tomgång.
Nu vet jag att jag dragit ut hela situationen ganska redigt, men jag ville hellre skriva för mycket än att utelämna någon detalj som kan vara avgörande för en felsökan.
Min fråga är nu
vad är det som gör att alla cylindrar inte vill hänga med hela tiden och varför smäller det i avgaset?Nu söker jag inte bara svar på trolig orsak utan även förslag på hur dessa symptom kan åtgärdas så jag får en konstant jämn och fin gång.
Jag har för avsikt att åka till VWänerträffen första helgen i augusti, men då jag ska bort veckan innan så vill jag att bilen ska gå fint helst innan nästa helg.