Motor mot växellåda är inte några problem. WBX har 228mm koppling och kan krävas att slipa ur lite. Men det är ett litet bekymmer. En kompis satte in en WBX i sin bubbla och den gick med en del slipning till och med in i typ 1-lådan
För kylningen, De flesta som gör oxyboxers har ju dem för typ 1 kylning med stående fläktkåpa. Typ 4 blocket är rätt olikt så jag vet inte om det går att få till kylplåtarna så det blir en pannkaksmotor av det.
Då WBX är lika typ 1 blocket borde det kanske gå att passa in kylningen från en typ 3 eller kanske ännu bättre en CT-motor från en tidig 80-talbuss. Dessa är inte så vanliga i Sverige, men kanske kan hittas i Tyskland? CT är en moderniserad typ 1 1600 som har typ 4 kylning och oljefilter. Dessa satt i snik versionen av T25/T3
Jag har inte någon aning själv då jag inte varit i närheten av vare sig en oxyboxer eller CT motor. Men gillar idén och spånar lite för mig själv.
Typ 4 motor

T3 CT motor

Typ 3 motor (typ 1 i grunden med pannkakskylning)

Men ska du ha en lagom trimmad motor så är det nog enklast att satsa tiden och slantarna på en typ 4 motor.