vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 11 dec 2019 15:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 26 jul 2016 17:26 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
Motorn är byggd och har hållit på halva dagen med att få i den i bilen igen, men har stött på patrull.

Efter mycket funderande och mätande tror jag att det som felar är lamellen.
Trär jag på den gamla 180mm lamellen får jag ett utstick, med lamellen i botten av urtrampningslagrets hylsa, på 48mm. Trär jag på 200mm lamell är måttet 42mm, och det ser ut som att hylsdelen på urtrampningslagret fastnar "mitt på" på utsidan splinesade röret i mitten av lamellen. 180mm lamellen är bara konisk utvändigt i början, 200mm är konisk hela vägen.

Någon av er andra som stött på detta problem?

Gamla kopplingen från AB-block. Dock inte varianten med tre armar, utan solfjädertyp, så Haynes-manualen var inte till hjälp. Bara trearmade saken i den.
Nya är 200mm stage 1-tryckplatta med "superdisc"-lamell. (Tror den hette så iaf.. Var det som Classic VW rekommenderade till tryckplattan.)

Känner inte för att svarva ned utsidan på lamellröret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 07:43 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5422
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Vilken årsmodell har du på bilen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 09:33 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
1971.
Men kan inte svära på att det är originallådan på den.
Originaltryckplatta är det inte iallafall enligt Haynes.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 10:36 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5422
Ort: Kungsgården (Sandviken)
På 1302-03 så måste du ha en tryckplatta av solfjädermodell.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 10:50 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
Nya är en sån här, med centrumringen borttagen, då det inte satt på den gamla 180mm av samma typ.
http://www.classicvw.se/tryckplatta-ken ... ts_id/2723


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 12:42 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 345
Ort: Västervik
Men är ditt svänghjul från AB motorn?

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 13:32 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5422
Ort: Kungsgården (Sandviken)
En 200 mm tryckplatta passar ju inte på ett 1300-svänghjul så han borde ju ha bytt svänghjul..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 13:54 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 345
Ort: Västervik
Ahh nu förstår jag mätandet, du trär alltså på lamellen på ingående axeln i växellådan och mäter på det som sticker ut bakom lamellen, men får du in motorn något alls, jag får lirka som faan för att få in min då avgaset tar i bakplåten, måste tilta motorn nedåt i bakant för att få i lammellen på ingående axeln i växellådan

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 14:31 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
Nytt svänghjul 200mm, tryckplatta och lamell.
Min bubbla är helöppen bak, så inget tar i där.
Går att få in nedre pinnbultarna och så långt att svänghjulets baksida är i bakkant med växellådshuset men sen tar det stopp.
Har provat vrida på veven för att få splines att linjera, jucka, vrida, fram och tillbaka sidledes, upp och ner.
Syns inget på varken växellåda eller kopplingsdelar att det ska ta i.
Lamellen är centrerad med don vid åtdragning av tryckplatta.
Är precis som att axeln inte styr in i nållagret eller om splinesen inte styr i, fast nya lamellen glider lätt på drivaxeln på växellådan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 14:40 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 345
Ort: Västervik
Prova att montera utan lamell och se om den går i då.

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 15:04 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
Ska testa det efter lite lunch.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 27 jul 2016 20:23 
Offline

Blev medlem: 12 jan 2008 09:27
Inlägg: 159
Ort: Hudiksvall
Nu sitter motorn provmonterad i bilen.
Felet var små grader på insidan splinesröret genom lamellen. Knappt kännbara med nagel, men tillräckligt för att hugga fast i axeln in i växellådan.

Inget verkar ta i för motorn går att dra runt för hand.

Hmm, jättestor bild. :S
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Koppling, från 180mm till 200mm
InläggPostat: 28 jul 2016 00:30 
Offline

Blev medlem: 17 jan 2006 21:12
Inlägg: 345
Ort: Västervik
Bra att det löste sig.

Anders


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010