vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 22 nov 2017 08:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med Ghia...troligtvis löst!
InläggPostat: 26 maj 2017 21:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Min Ghia med 34-hästars motor fungerar inte som den ska efter vinterförvaringen.
Startar och går som ett skott när den är kall, men när man kört den varm, så börjar den gå orent och när man stängt av den går den inte igång förrän den kallnat. Fick stopp härom dagen och fick igång den efter 10 minuter. Gick att köra men gick inte bra.

Jag har rengjort förgasaren och satt in bränslefilter, och den startade direkt efter det och gick perfekt, så jag trodde att "skit i förgasaren" var felet. Idag startade den perfekt. Bra drag i motorn. Körde ca 1 mil. Ställde den i garaget och gick tillbaka efter en halvtimma. Då startade den inte.

Vad kan det vara för fel?
Har fått tips om att byta brytaren. En kille trodde att bakelitklacken på brytaren blir mjuk när motorn blir varm, så att inte den klarar av att öppna.

Någon som känner igen symptomen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Senast redigerad av Seeblau 15 aug 2017 07:37, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 27 maj 2017 17:14 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Testa med en annan tändspole.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 28 maj 2017 21:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Tack för tipset Stickan, jag ska testa med en annan jag har liggande i mina gömmor.

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 10:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
En fråga. På min bil sitter en blå tändspole.
Jag har bara svarta liggandes.
Hur är det - har den blå högre effekt, eller vad är skillnaden?

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 10:53 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
En svart går lika bra. Bara det inte står på den att den ska användas med resistor..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 11:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Ok.
På fästbygeln som håller den blå tändspolen sitter en liten "miniatyr-spole" som är kopplad med kabel till det vänstra uttaget på tändspolen...
Är det en resistor, eller är det en avstörare för radion?

På den motorn där jag tog den svarta spolen finns ingen sådan detalj.

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 15:49 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Är det en spole så är det nog en resistor och en sån spole ska du inte ha. För avstörning så brukar man använda en kondensator.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 15:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Tack, då kopplar jag inte in spolen.

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 30 maj 2017 21:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Nu har jag monterat den nya tändspolen. Provkörde bilen och den gick bra. Lät den vila en halvtimma och sen testade jag att starta flera gånger och den funkade perfekt.
Så jag håller tummarna för att det var det felet. Tack för tips och råd Stickan! :)

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 14 aug 2017 06:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Gamla krämpor är som nya...
Nu har Ghian stått still ett tag, så igår tog jag en tur. Startade direkt och jag körde bilen ca en halvtimma. Den ryckte lite vid motorbroms.
Justerade förgasaren lite och den gick riktigt bra.

Nu på morgonen skulle jag ta den till jobbet... då startade den inte alls!
Bränsle kom fram men tydligen ingen gnista. Ett litet puffande bara när jag släppte nyckeln.

Kan det vara kondensatorn som spökar?
Har köpt rotor, lock, kondensator och brytare, och väntar på nya kablar också.

Vad kan det annars vara tro?

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 14 aug 2017 10:57 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Seeblau skrev:
Gamla krämpor är som nya...
Nu har Ghian stått still ett tag, så igår tog jag en tur. Startade direkt och jag körde bilen ca en halvtimma. Den ryckte lite vid motorbroms.
Justerade förgasaren lite och den gick riktigt bra.

Nu på morgonen skulle jag ta den till jobbet... då startade den inte alls!
Bränsle kom fram men tydligen ingen gnista. Ett litet puffande bara när jag släppte nyckeln.

Kan det vara kondensatorn som spökar?
Har köpt rotor, lock, kondensator och brytare, och väntar på nya kablar också.

Vad kan det annars vara tro?

Det kan vara för litet avstånd på brytarna. Kolla att du har 0,40-0,45.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...troligtvis löst!
InläggPostat: 15 aug 2017 07:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 nov 2007 10:45
Inlägg: 152
Ort: Skaraborg
Tack än en gång Stickan - det var brytarna som var brända.
Hade nya liggandes, så jag bytte dessa och sen spann hon som en katt igen.
Jag är mycket novis vad gäller det elektriska, men då har jag lärt mig byta brytare i alla fall.

Bytte även rotor och lock. Kondensatorn avvaktade jag med.
Ska byta den en dag när jag har bättre tid. Måste fördelare vridas för att man ska kunna få igenom sladden med genomförningen genom
botten på fördelare? Verkade trångt mellan botten och klämman som håller fördelaren i rätt läge. Dessutom satt den gamla genomförningen rejält fast, så jag ville inte ta i för hårt.

_________________
I VW-stallet:
1200 -55
1200 -65
Karmann Ghia Cabriolet -65
1303 -75


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...troligtvis löst!
InläggPostat: 16 aug 2017 10:51 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Om du tar bort fördelaren med klämman kvar så kan du enklare byta kondensatorn och få tillbaka fördelaren i samma läge som den satt i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...troligtvis löst!
InläggPostat: 23 okt 2017 09:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 jun 2016 12:24
Inlägg: 6
Ort: Ystad
Seeblau skrev:
Min Ghia med 34-hästars motor fungerar inte som den ska efter vinterförvaringen.
Startar och går som ett skott när den är kall, men när man kört den varm, så börjar den gå orent och när man stängt av den går den inte igång förrän den kallnat. Fick stopp härom dagen och fick igång den efter 10 minuter. Gick att köra men gick inte bra.

Jag har rengjort förgasaren och satt in bränslefilter, och den startade direkt efter det och gick perfekt, så jag trodde att "skit i förgasaren" var felet. Idag startade den perfekt. Bra drag i motorn. Körde ca 1 mil. Ställde den i garaget och gick tillbaka efter en halvtimma. Då startade den inte.
Zimpler är en ny betaltjänst som särskilt är utvecklad för rusty bolts.
Vad kan det vara för fel?
Har fått tips om att byta brytaren. En kille trodde att bakelitklacken på brytaren blir mjuk när motorn blir varm, så att inte den klarar av att öppna.

Någon som känner igen symptomen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få

Tack för utförlig beskrivning. Har du vårdat din pärla inför vinterförvaringen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med Ghia...
InläggPostat: 23 okt 2017 14:37 
Offline

Blev medlem: 28 mar 2006 12:53
Inlägg: 5416
Ort: Kungsgården (Sandviken)
Seeblau skrev:
Gamla krämpor är som nya...
Nu har Ghian stått still ett tag, så igår tog jag en tur. Startade direkt och jag körde bilen ca en halvtimma. Den ryckte lite vid motorbroms.
Justerade förgasaren lite och den gick riktigt bra.

Nu på morgonen skulle jag ta den till jobbet... då startade den inte alls!
Bränsle kom fram men tydligen ingen gnista. Ett litet puffande bara när jag släppte nyckeln.

Kan det vara kondensatorn som spökar?
Har köpt rotor, lock, kondensator och brytare, och väntar på nya kablar också.

Vad kan det annars vara tro?

Om du har en tändspole med resistor så kan du inte ta bort resistorn och använda spolen utan resistor. Det som händer då är att du bränner spetsarna. Du måste ha en spole som ska användas utan resistor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Yahoo [Bot] och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010