[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4505: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4507: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4508: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4509: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3706)
vwtyp1.com • Visa tråd - Ny på forumet. "mitt projekt"
vwtyp1.com
Forum för alla luftkylda Volkswagen
Länkar / Kontakt Teknisk info
Aktuellt datum och tid: 17 okt 2021 04:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny på forumet. "mitt projekt"
InläggPostat: 02 okt 2011 11:26 
Användarvisningsbild

Hej. Robin heter jag och är nyligen registrerad medlem. är 31 år gammal eller ung, jobbar som glasmästare och har en humor som kanske inte alla förstår eller upskattar men hoppas ni ska trivas med mej ändå 8) .
Införskaffade mej en magnifik pjäs i början av sommaren, min första VW för övrigt :D .
Är helt ny på modellen men jag gillar den från början till slut, bottenplattan är -69 och karossen -57 oval (bland annat :) 42år gammla bilar får vara svetsade lite här och var :wink: )
Är en obotlig fortkörare, trotts försök till att leka av sej på bana och jämna besök till Nürburgring brukar snittböterna/år hamna över 10.000kr och lapplös ibland, så när jag köpte Bubblan var tanken att lära mej glida..... :roll:
Tills jag förstog att det gick köra fort med den också :oops: (böter) Polismannen höll för övrigt på att vika sej dubbel av skratt när min första fråga till honom var "Vad kostar det denna gången då". han hade ju laptoppen med min historik framför sej och hade inte ens hunnit be mej om körkortet.
I samma veva fick jag erfara att det är en OTROLIGT billig bil att trimma och leka med :twisted: och här kommer ni in i bilden :D
Polismannen var trevlig och gav en del tips och frågade även om han skulle besikta de protokoll 2:or bilen hade.

Jag är inte direkt ny på bilar men som med alla modeller finns det fallgropar och tidigare erfarenhet som gör att man slipper bekosta onödigheter eller för den delen tänker i fel banor.
Missförstå mej rätt. jag har i dagsläget inte planerat bygga en banbil av den även om det emellanåt brukar spåra ur i slutändan iaf. :oops: (hoppas ingen annan kände igen sej....)

Jag skulle vilja ha lite bättre utväxling samt en 5:e växel och en aning mer motor än den 1300 som sitter i (även om det går att drifta försiktigt när det regnar räcker 34 hk inte så långt i trafiken)
Luftkylt självklart men 100hk hade inte varit dumt för brukbarheten. Mer är ännu bättre :-P . Ingen racemotor utan en lagom blöt spis att ta med min blivande fru på VW semester genom Europa bland annat :D , utan att behöva fundera på hållbarheten.
på inköpslistan står även droppade spindlar och skivbromsar runt om (jag tycker helt enkelt inte att den är tillräckligt låg trotts stummunterade dämpare fram,,, vilket jag inte heller vill ha) för betryggande stoppkraft i all lägen.
Dahlhems hade färdiga kitt såg jag för riktigt rimliga pengar. hjullager och bromsar behöver ändå bytas.

Ha en trevlig dag.

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

Senast redigerad av Robin Lundh 16 jan 2012 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Ny på forumet.
InläggPostat: 02 okt 2011 13:49 

Vad är bättre utväxling? För en del kan den vara högre och för andra lägre.
Eftersom du vill åka mycket förutsätter jag att du vill ha högre och då finns det två olika slutväxlar att välja på, 4,125:1 och 3,875:1 (misstänker att du har 4,375:1), på fyran är det dock inte så stor skillnad då dessa lådor har olika 4'a, 0,87:1 resp. 0,93:1.
Ska du ha 5-växlat så blir det dyrt om du ska åka folkalåda, runt 25' börjar det nog på skulle jag tro, annars finns Porsche men du får du bygga om bakvagnen.

Runt 120 hk med god tillförlitlighet hamnar du på med 94x69, 044-toppar, W120-kam, IDF 40. kammen är igentligen lite för vass för kombinationen men är snällare mot mekanismen än W110 som annars vore det självklara valet.

Artificial intelligence is nothing compared to natural stupidity!

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

InläggPostat: 02 okt 2011 14:08 
Användarvisningsbild

Tackar för intressant info. Porsche låda är det jag snöat in på i dagsläget. har hittat en 914 block och växellåda i tyskland.
Blev dock lite osäker nu. bygga om bakvagnen säger du. innebär det att byta hela hjulupphägningen och svetsa om karossen eller är det enklare? Finns det nyare Bubblor med samma konstruktion som kan donera de delarna eller behöver jag leta mer porsche delar?
Jag har inget egentligen emot att köra 4 petat. finns det drevsatser att ordna till det hela på ett enklare sätt är är det den hårda vägen som gäller?
Är som sagt helt ny på VW
Tackar för övrig matnyttig information om motor spec. Hur stor vev kan jag köra i ett 1300 block. är det ide' att jobba med det blocket alls eller ska jag satsa på en helt annan motor.
Har inte hunnit med att läsa så mycket ännu men topp effekt är inte lika viktig som en jämn effektkurva. gillar när det finns lite vrid i botten, gynnar användarvänligheten. så rekomendationer på kammar osv mottages varmt för en sådan setup. :D

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 02 okt 2011 17:02 

914 har i princip en Typ4-motor, samma som sitter i Transporter. Motorn kom i 411 och har därför Typ4 som motorfamilj. Lådorna är väl inte unika mer än att de har kronhjulet monterat från andra håller pga mittmotor.
Vad är det för drevsatser du söker? vad vill du uppnå?
För att bygga om från vanlig pendelaxel till det som allmänt kallas för IRS, vilken är 4-ledad, krävs bara ett par inre fästen för bärarmarna men det är rätt kritiskt var de sitter. Om jag fattat rätt så krävs lite modifiering av kaross för att få i en Porschelåda i folka. Det finns massor av info om såna projekt på nätet.

13-15-1600 har samma block, det är cylindrar o toppar som skiljer. man kan få i en 86 mm vev med lite vilja så du kan då bygga nästen 2,4-liter med 94 mm cylindrar. Finns ingen anledning att satsa på det om man bara har strax över 100 hk som mål. Ju högre mål man har ju dyrare blir det.
Kammen är bara en liten del i hur karraktörer blir för den ska ju stämma med toppar och volym. Än så länge är det bara löst "svammel" om vad du vill ha så lite mer målinriktat kan vara bra. Ska du skruva själv eller lämna bort?

När det gäller block så finns några olika varianter. Vi börjar med de enkelreducerade som var med upp till årsmodell -70, efter det kom de dubbelreducerade och de har även lite större oljekanaler. Sen finns det olika legeringar, AS21 och AS41. Det står för A= Aluminium, S= Kisel (silicon), resten är magnesium. Siffrorna är procentsatsen av de olika materialen, 4 står för 4% aluminium 1 för 1% kisel osv. AS41 är att föredra men det viktigaste är att blocket är friskt, vilket de inte är i 11 fall av 10.

Många begåvade saker har sagts som ett skämt, men det är inget emot alla dumheter som sägs på fullt allvar.

InläggPostat: 02 okt 2011 20:22 
Användarvisningsbild

Det är lite svårt för mej att vara målmedveten då jag inte kört så många bubblor. och endast 30Hk.
För mej känns 69mm slag på tok för litet. borr och slaglängd avgör självklart mer motorkaraktären än kammarna.
Min erfarenhet säger att minst 80mm i 2 ventilare för rimligt vrid och lagom stegrande effektkurva om borret är i närheten av 100.
Rätta mej gärna om jag har fel.
Jag skruvar själv. Det jag inte klarar av i min egen verkstad är borrning, deckning och andra maskinarbeten vilket jag brukar lämna bort.
Det är i min värld aldrig dumt att överdimensionera bottendelen en aning mot ex toppar, kammar, spjäll etc. dels för att slippa göra om allting om man inte är nöjd med det färdiga resultatet.

Ett sidospår men för klargöring av mitt ändamål. får jag för mej att gasa ur på kurvig landsväg har jag ingen större lust att vänta på effekten. Effekten må vara så låg som 120hk men jag vill känna att jag är nära eller har vridet i botten som uppbackning så länge.
Tolka svammlet som du vill men mer specifik är svårt att vara. jag litar på er nu att guida mej rätt. efter min första byggda folkamotor vet jag mer vilka fel jag gjort och vart jag hade viljat komma egentligen.

åter till frågan. vad är det som ger sej i blocken? där du påpekar friska block. Magnesium och aluminium är ju inte direkt polare. borde bli en del galvansik avfällning. är det sprickor som först och främst är problemet med blocken eller vad syftar du på?
Med andra ord rekomenderar du ett helt nytt block. börja från ruta ett mao.
I det fallet är ju en ny vev inte speciellt kostsamt. 10.000kr för ett block, 4000kr för en vev.
Smidda stakar och kolvar? kompressionshöjning? (har inte tänkt köra turbo).
Rekomenderar du fortfarande samma toppar till en över 2 liter setup med längre slag?
Att köra över 2 liter känns som om att en mer önskvärd effekt är mellan 150 - 200 hk. kanske lite overkill för en såpass liten bil, men så länge det är användbart så... :twisted:

Växellåda. mitt mål är väl en mer snäll transport/långköra varvtal ex max 3000RPM/100km/h.
Dock behöver väl bilen toppfart knappast överskrida 200km/h så det borde gå hitta ett rimligt mellanting.
Håller växellådan för ett sådant effektuttag?

Ur ett annat perspktiv:
Är det överdrivet. är kanske en rimlig setup bara att byta cylindrar/toppar/förgasare på standardmotorn och vara nöjd?
(förutsatt att blocket är ok)

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 03 okt 2011 05:07 

Eftersom det är topparna som avgör vilken effekt du får så har varken slag eller borr med valet av toppar att göra. Nu klev vi upp några steg när effektbehovet ökade från 100 till 150-200. Det finns bra CNC-portade toppar för i princip varje effektsteg, för trakten runt 150-200 så finns det väl minst 4 olika uppsättningar att välja på. Kolla på CB-Performance hemsida de har en hel del bra toppar.

Blockens akilleshäl är ramlagerlägena så det är där man måste mäta för att kolla om det är uppslaget. Det finns nya block men även eftermarknadsdito i aluminium som är bra, men de är bra mycket tyngre.

Varvet i 100 uppfylls med en 4,125 alt. 3,875 låda. Om lådan håller eller ej beror mycket på körstel men generellt brukar man säga att runt 120 hk så hänger originallådan med sen får man förstärka. Hur man gör sedan beror på om man vill åka pendelaxel eller bygga om till IRS.
Bygger man om så skaffar man en låda från en 1303 -75. Det är de starkaste originallådorna.

InläggPostat: 03 okt 2011 18:41 
Användarvisningsbild

Självklart bestäms den slutliga effekten av flödet i topparna. Vad jag menade var karaktären på motorn förändras, altså vart man hämtar effekten baserat på borr/slag förhållandena....

Som sagt 150 - 200 hästar än en aning overkill och är inte målet heller. hade varit intressant att se effektkurvor på olika setups borr/ slag skillnader.

Vad menar du med uppslagna lagerlägen?
En ovalisering eller skuter den lagren i sidled. En ovalsisering behöver nödvändigtvis inte innebära att jag måste byta block. en linehoning och fetare lager borde ju räcka isf?

044 Topparna ser jag finns med 42/37 eller 40/35 ventiler ventiler. 94borr, 69 slag = a'480cc. med 2 ventilers teknik borde vid maxeffektuttag runt 7-8000rpm hamna på ca 43mm insugsventil och 37mm avgasventil (förutsatt att resten hänger med)
Jag behöver inte hämta effekt som i en racemotor, så vad rekomenderar du här? är 40/35 setupen för liten?

IDF 40 (funderar på om du menar insug) isf borde väl dessa stämma bra med 42mm ventiler?

Vilka förgasare rekomenderas till detta?

är inte helt påläst när det gäller kammar och duration men jag hittar ingen vettig info om W110 kammen mer än 10.92 i lyft 284 graders duration. ingen spec om timing eller ventilnedsättnings kurva. Känns också lite som om 11 är lite väl race. dock vet jag inte hur mycket som försvinner av lyftet i materialsvikt på dessa motorer.
känner kanske att jag ger mer åt er erfarenhet i ämnet än min tafatta kunnskap här.
Vad jag vill ha fram är om det är en snygg mjuk nedsättning av ventilen i sätet, det är värt mycket mer än själva durationen. en studsande ventil kan sabba hela körcykeln och kosta en massa effekt och sluta i ventilsallad smaksatt med kolvbitar och kryddad med topplocksmums.

hittade en cylindersats 94x82mm. förstog inte riktigt upplägget där. är iaf smidda kolvar, kompressionshöjda.
Är det 82mm slag dom menar då 2.27 liter är resultatet. Går en sådan sats att köra med 69mm vev?

Citat: "Sats med 4st cylindrar, 4st kolvar med ringar och kolvbult. 34,5mm kompressionshöjd, 22mm kolvbult. Plan topp på kolvarna. BLOCKET 97,1MM, TOPPEN 101MM"

Behöver jag göra något med mitt block för att montera denna sats? funkar den med 044 toppen? behöver jag byta stakar?
3550kr var iaf billigt för satsen.

TOPPLOCK 044 94mm CYL. 42 x37mm 4300kr. vet ej om det är styckpris eller per par.

kamaxel engle w110 284°/10,92 1300kr st.

40mm insug 1300kr (förmodligen/par

A' 12.000kr alternativt 4300kr till om topplock inte säljs i par.

Vad är nästa steg? är oljeförsörjningen något man borde se över eller räcker en ny orginalpump. eller ska man satsa på torrsump och därtill lättare kunna öka oljemängden etc...

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 03 okt 2011 20:03 

InläggPostat: 04 okt 2011 16:52 
Användarvisningsbild

Det finns lite kurvor på ett antal maskiner faktiskt. Det är CB som har på sin sida.
http://www.cbperformance.com/dyno/dynocharts.html

InläggPostat: 05 okt 2011 06:43 

De säger inget annat än att det blir olika mycket effekt med olika motorer. Man ändrar slag, kam, toppar, vippor, förgasare så det är svårt att veta vad som ger vad i jämförelsen.

InläggPostat: 05 okt 2011 19:09 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 05 okt 2011 20:26 

Han ville se hur borr och slag påverkar karaktären.

InläggPostat: 05 okt 2011 20:59 
Användarvisningsbild

Mycket riktigt. Var svårt att få ut någonting konkret av effektuppgifterna då alla motorer var såpass olika.
Men jag tackar å mycket för ansträgningen. Roligt med hjälpsamhet :D

Jag har fått lite kött på benen iaf och kommer bygga motorn mycket på rekomendationer från DDS och lite av min egen erfarenhet. Är jag inte nöjd får jag väl i värsta fall sälja och bygga en ny motor. Det är ju trots allt bara en liten del av bilen.

Om en månad ska jag gifta mej och åka på en bröllopsresa i 2 veckor så jag kommer inte påbörja detta projekt förrän jag kommer hem igen. under tiden skall jag läsa på lite mer om VW och försöka hitta en vettig kam. kör jag fast i mitt tänk igen återkommer jag med mer frågor.

Kommer ni på något som kan hjälpa eller bara tips till annat sätt att bygga/tänka på så hojta till.
Mycket tack för all information så länge :D

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 06 okt 2011 03:35 
Användarvisningsbild

InläggPostat: 01 dec 2011 14:59 
Användarvisningsbild

Sådär ja. Hemma igen i mörkret och rusket... inte alls kul men det var en fantastisk semester. Thailand är otroligt vackert. Nog om det.
Jag har precis hystat iväg en beställning på skivbromsar, stötdämpare, hjullager och lite annat smått. innan man trimmar bör man få stopp.
Blev Empi satser och bugpack dämpare.

Fick kompressor i garaget precis innan jag åkte 3000L/min så det är dags att frakta dit Blästerskåpet och lite annat så man kan sätta igång.
Behöver också bygga/skaffa mej en ugn så jag kan pulverlacka alla delar innan de monteras på bilen.

Det har varit en dyr månad med bröllop och allt så jag får stanna här denna gången och endast ordna så bilen blir körduglig (enligt SBP. 2:a på hjullager och sliten vindruta samt rost i reflektor)
Glasmästare som jag är så är väl inte vindrutan något problem men blev lite dyrare än tänkt.
Tänker byta alla gummilister och alla rutor. Blir gråa glas och one-piece rutor i dörrarna.

Vidare har jag haft mycket tid att fundera på hur motorn skall byggas även om jag inte haft dator till hands. En tanke har varit en nätt Twinturbo setup... en tanke som växer sej starkare ju mer jag tänker på den, men den medför ju självklart mer problem.

Hursom Fiat 500 TwinAir har ett riktigt fint litet garret aggregat som är anpassat till 0,9 liters 2 cyl motor med fullt laddtryck vid 1400Rpm.
2 sådana aggregat med insugskorsning (dvs höger cylinderbanksavgaser matar vänster cylinderbank med luft, ett väldigt enkelt sätt att se till att inte ena turboaggregatet skenar iväg före det andra och på så sätt snedbelasta motorn. aggregaten går ju dessutom gömma i hjulhusen och på detta sätt störs inte det bubbliga orginal avgasljudet som med en singelturbo :D
Dessutom blir det mer plats över i motorrummet och luckan går att stänga.
Jag ska suga lite till på karamellen. motorn kommer fortfarande byggas som tidigare tänkt i första skedet. blir ju trotts allt 12.000kr till i bara turboaggregat...

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 16 jan 2012 20:48 
Användarvisningsbild

Blir INTE onepice rutor fram. har ångrat mej och tänker ha dom små öppningsbara "AC" rutorna. Dock kommer alla rutor bytas mot grått glas som tänkt.

Har fått hem ett litet paket (eller 3) som legat i garaget ett tag nu. inväntar en ugn så jag kan pulverlacka alla delar innan de monteras. Jag har en fråga här. Vilket håll är det tänkt att oken skall monteras åt på bakvagnen? självklart kan jag välja detta själv men vad är brukligt och vad är handbromsvwirerna anpassade för? ska oken peka framåt (från navcentrum), bakåt, "uppåt eller neråt"

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

Inläggsrubrik: Re: Ny på forumet. "mitt projekt"
InläggPostat: 29 jan 2012 00:35 
Användarvisningsbild

Lite sen start men har haft att göra med själva garaget.

Bild

Bild

Bild

Ett utav mina sidoprojekt
Bild

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 04 mar 2012 10:44 
Användarvisningsbild

Äntligen ugnen på plats så jag kan pulverlacka.
Håll till godo med mobilbilder.....

Bild

Bild

Bild

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 18 mar 2012 08:06 
Användarvisningsbild

Bild
Bild
Bild
Bonusbild
Bild

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 18 mar 2012 22:36 
Användarvisningsbild

Bromsar monterade fram.
Bild
Bild

Tidigare bilder ljuger lite om färgen. något mörkare är de allt. typ såhär.
Bakre Bromsoken.
Bild

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 18 mar 2012 23:21 

Ser ju bra ut! Snyggt jobbat!

InläggPostat: 19 mar 2012 21:11 
Användarvisningsbild

Tackar :D
Har även tryckt på beställknappen så bör få hem gummilister och glas om ca 2 veckor 8)

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 27 mar 2012 16:46 
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Bild

Handbromswirerna är inte tillräckligt långa för att kunna kopplas. har dom hamnat fel någonstans eller är det fel prylar?
Bild

Min momentnyckel pallade bara med 230Nm. drog några grader till på känn men... Några åsikter om detta? räcker det eller ska jag ordna en ny momentnyckel?
Bild

Bild

Blev aningen låg...
Bild

Maxhöjd.
Bild

Nu till styrningen. Maxhöjd räcker inte. När man har en vändradie likt StenaLine är man kanske inte lika nöjd. Hur har ni löst det (förutom kortad framvagn). Kapa i skärmen kanske, eller mindre däck???
Bild

Fattas lite bredd i bak, men en sak i taget.
Bild

Bild

Var aningen trött igår efter att ha jobbat över och några timmar i garaget så framåt kvällen var hjärnan inte riktigt på topp. Efter luftningen av bromsarna var gjord började ivern i mej, var lite bökigt att få ner, men med hjälp av en specialdomkraft al'a garage tillverkning lyckades det till slut iaf så jag gjorde en testrepa.
Glömde byta eller iaf fylla på växellådsolja innan jag släppte ner bilen :roll:
Glömde dra åt hjulbultarna när bilen väl kom ner. som resultat av detta började fälgarna vobbla ute på vägen och repade mina nya ok samt skivor :evil: (kommer dock inte göra någonting åt dessa små skador) men lik förbannat -- :evil: på mej själv.
Var iaf värt den turen. cromead armbåge mitt i natten och det mastodonta mullret av den råa 1300:an på sina brutalt hejdlösa 34 Hk.

Nissan 300ZX NA -91

Sic transit gloria mundi

InläggPostat: 27 mar 2012 18:03 

Har man sänkt bilen så man inte kan svänga så får man väl höja den lite... :D

InläggPostat: 27 mar 2012 20:12 

Hur mycket har du kortat benen?

Mvh Jocke

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme